معاونت آموزش ابتدایی استان البرز:

همایش نومعلمان دوره ابتدایی استان برگزار شد

با توجه به فارغ التحصیلی اولین گروه از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، معاونت آموزش ابتدایی همایشی تحت عنوان ˝همایش نومعلمان˝ با هدف تبیین طرح و برنامه های این دوره تحصیلی برگزار کرد.

کد مطلب: ۵۳۳۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، همایش نومعلمان دوره ابتدایی در سالن شهید فهمیده برگزار گردید. در این همایش تمامی فارغ التحصیلان نخستین دوره دانشگاه فرهنگیان به همراه روسای دانشگاه های مربوطه، شورای معاونین استان و معاونین آموزش ابتدایی مناطق و نواحی تابعه حضور داشتند.

در این همایش مقیمی معاون آموزش ابتدایی ضمن عرض خیرمقدم به حضور همکاران خصوصاً نومعلمان، در خصوص شغل معلمی و نگاه جامعه از این گروه مطالبی عنوان نمودند. وی گفت : از معلم تعاریف زیادی در فرهنگ های تخصصی و عمومی شده است. درفرهنگ آکسفورد، معلم به شخصی گفته شده است که "تدریس می کند به ویژه تدریس درمکتب " . درفرهنگ فارسی عمید معلم را معادل با واژه های مانند : تعلیم دهنده ، آموزاننده و آموزگار آورده است . درلغت نام دهخدا نیز معلم را به معنی آموزاننده ، مدرس و آموزگار معنی شده است. به توجه به تعاریف فوق می توان گفت: معلم کسی است که درآموختن درس به شاگردان کمک میکند به گونه ای که : جهت آموزش امکانات و منابع را تهیه می کند،جهت آموزش زمینه را مساعد میسازد، طریقه آموزش را به شاگردان نشان میدهد .وی معلم را به یک رهبرآموزشی دانست که می تواند با جهت دادن به یادگیری شاگردان، معلومات آنهارا افزایش داده و سرانجام آنها را به حد کمال برساند. معلم همچنین کسی است که در فکر رشد و پرورش سالم شخصیت شاگردان خود برآمده. ضمناً معلم کسی است که قبل از هر چیز خود را شاگرد می پندارد که تشنه یادگیری است و هر لحظه زندگی اش را در آموزش سپری می کند بیش از اینکه خود را یک معلم تصور کند یک شاگرد یا آموزنده مادام العمر می پندارد. معلم الگوی شاگردان است آنچه که در شخصیت معلم جلوه می کند در وجود شاگردان نیز جلوه گر می شود. در پروسه تدریس رفتار و کردار معلم برای شاگردان از اهمیت خاصی برخوردار است، اغلب برای شاگردان دوره ابتدایی، عمل و رفتار معلم برای شاگردانش معیارمناسبی است برای ارزشیابی مطالب، گفته ها، وصایا و رهنمود های او. بنابراین معلم باید در رفتار و اعمالش آنقدر بزگوار باشد که نمونه و الگوی شاگردش قرار گیرد. معلم که همان پدر معنوی شاگردان در میدان رهبری فکری آنها گام برمی دارد و به عنوان معماران فردا آینده یک کشور را می سازد و میتواند جامعه را از فساد و تباهی و گمراهی پاک ومنزه سازد. معلم چراغ هدایت، کشتی نجات، راهنمای خوبی ها و نیکی ها و هدایت گر و بیدارکننده است، سرنوشت جوامع بشری مرهون سعی و تلاش معلمان است .

وی سپس به تشریح طرح و برنامه های دوره ابتدایی و وضعیت استان پرداختند. مقیمی گفت: تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی استان در سال تحصیلی جاری در مقایسه با سال قبل با افزایشی معادل 4.15 درصد مواجه بوده که بیشترین افزایش آمار در پایه اول ابتدایی برابر با 8.17 درصد و کمترین افزایش آمار مربوط به پایه دوم ابتدایی برابر با 0.91 درصد بود.

معاون آموزش ابتدایی افزود: در مجموع دوره ابتدایی با کمبود نیروی انسانی مواجه است که به منظور ساماندهی مناسب نیروی انسانی از روش های متفاوتی همچون: ساماندهی نیروی انسانی پیش دبستانی در قالب حق التدریس، استفاده از نیروهای موظف موجود در نوبت دوم و ... استفاده شد تا در طول سال تحصیلی کلاسی بدون معلم در سطح استان وجود نداشته باشد.

مقیمی با اشاره به مفاد تفاهمنامه منعقده با معاونت آموزش ابتدایی وزارت متبوع، تصریح کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مازاد نیروی انسانی معاونت متوسطه در راستای کیفیت بخشی به همکاران، طرح تدریس تخصصی در پایه های پنجم و ششم در سال تحصیلی جاری در 845 کلاس درس اجرا گردید که طبق بررسی های به عمل آمده نتایج آن مطلوب بوده است.

معاون آموزش ابتدایی استان، ضمن بیان سیاستهای مقام عالی وزارت، نومعلمان را به یکی از سیاستها یعنی توسعه و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی معطوف نمود و گفت: در این راستا دو برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی و تدبیر پیش بینی و در مدارس در حال اجرا است. که 66 آموزشگاه دوره ابتدایی مجری برنامه تعالی و مابقی به استثناء مدارس چندپایه مجری برنامه تدبیر هستند.

مقیمی ضمن تبیین و تشریح طرح و برنامه های دوره ابتدایی، توجه ویژه ای به برنامه انسداد مبادی بیسوادی داشت. وی افزود: در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری و همچنین اسناد بالادستی در خصوص برنامه انسداد مبادی بیسوادی ، جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شده است که یکی از مهمترین آنها ، طرح موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش با هدف ارائه گزارش از اقدامات انجام شده به همراه تبیین وظایف و مسئولیت های ادارات ، سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی بود.

وی در خاتمه خاطر نشان شد: با توجه به تغییر ساختار نظام آموزشی و اجرای نظام جدید در قالب (3-3-3-3)، حدود 26 درصد مدارس استان در قالب سه ساله اول و دوم ساماندهی شده اند که این عدد به نسبت میانگین کشوری خیلی مطلوب است.

در ادامه جلسه جاویدنسب رئیس اداره دوره اول ابتدایی، ضمن تبریک به نومعلمان به مناسبت ورود به کلاس و آموزش، گفت: هویت پیروزی برای دانش آموز از طریق تعامل و نظر اولیاء، معلم و محیط اجتماعی به دست می آید. نقش معلم برای به وجود آمدن این هویت مهم و تأثیرگذار است. برای اینکه این هویت به دست آید به 5 نیاز اصلی یک انسان در کلاس درس لازم است توجه شود. نیازهای اساسی مانند: نیاز به بقا، نیاز به عشق و تعلق، نیاز به لذت و تفریح، نیاز به آزادی و نیاز به قدرت . اگر در کلاس درس فرصتهای برابر با توجه به شرایط دانش آموز فراهم شود یادگیری لذت بخش و موفقیت آسانتر خواهد بود.

ضمناً در قسمتی از همایش دکتر صالحی و دکترعطایی مدیران دانشگاه فرهنگیان استان، مطالبی را عنوان نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار