درس

سابقه نویسی در خبر/2

واحد آموزش پانا: در بخش نخستِ این درس از اهمیت پیشینه خبر و کار کردها و وظایف آن گفتیم ؛ در بخش دوم به نحوه نگارش سابقه نویسی و تغییراتی که در طول زمان داشته است ،خواهیم پرداخت. تاکید ما مثل همیشه دقت به مثالها و اخبار منتشره به این شیوه و البته دست به کار شدن نوشتن است،که جز این راهی برای حرفه ای شدن نیست.

کد مطلب: ۵۱۶۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

شیوه های نگارش پیشینه در خبر


در گذشته، سابقه یا پیشینه ی خبر معمولا در انتهای آن قرار می گرفت و در کتاب ها و جزوه های آموزش خبرنویسی نیز این روش توصیه می شد. به طوری که؛ معمولا بند پایانی خبر، به پیشینه اختصاص می یافت و سابقه ی خبر در یک یا چند جمله به انتهای خبر افزوده می شد.


این روش البته اشکالاتی داشت. از جمله این که؛ اگر خبر از چند بخش مجزا تشکیل می شد، نوشتن سابقه ی تمامی بخش ها قسمت پایانی خبر ممکن یا چندان مطلوب نبود.


به علاوه نوشتن سابقه در پایان خبر، آن گونه که باید اثر گذار نیست و در مواردی هم به دلیل کمبود جا در نشریات یا کمبود وقت در رادیو و تلویزیون، خبرکوتاه می شود، طبعا سابقه ی آن نیز حذف می شود.


پیشینه نویسی در پایان خبر منسوخ شده


اما در روش های نوین خبرنویسی این روش منسوخ شده و پیشینه خبربه تناسب مطلب و بر اساس تشخیص خبرنگار در قسمت های مختلف متن نوشته می شود .


چنین روشی اولا این امکان را فراهم می کند که مخاطبان متناسب با هر بخش از اطلاعات جدید، از سابقه ی مرتبط با آن مطلب آگاه شوند.


علاوه بر آن قرار گرفتن سابقه در محل مناسب تاثیر بسزایی در انتقال پیام به مخاطبان دارد.

**بنابراین سابقه خبر می تواند در لید یا هرقسمت از متن خبر و حتی در تیتر قرار گیرد.

مثال 1- نگارش سابقه در تیتر:

*** برای سومین روز متوالی ، انفجار بمب استانبول را لرزاند

 در این مثال عبارت " برای سومین روز متوالی" سابقه ی رویداد را بیان می کند و علاوه بر ارائه ی اطلاعات پیشین ، پیامی را نیز در خود نهفته دارد و آن وجود ناامنی در ترکیه است.

مثال 2- نگارش سابقه در لید:


*** در پی حملات جنگنده های رژیم عربستان به مناطق مسکونی یمن که از هفته گذشته تا کنون 36 کشته و 110 زخمی برجا گذاشته است ، رهبر حوثی های یمن شکایتی را به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد.

 عبارتی که از کشته و زخمی شدن شماری از مردم یمن در یک هفته گذشته خبر می دهد سابقه ای از رویدادهای اخیر یمن را بیان می کند و مخاطب را از نتیجه ی حملات عربستان به یمن مطلع می سازد و طبعا پیام مورد نظر رسانه را که بیان وحشیگری های رژیم آل سعود است ، در خود دارد.و بدین ترتیب، دیگر مثل برخی از رسانه ها که در خبر خود صفت بکار می برند- که برخلاف اصول حرفه ای است- لازم نیست به شکل مستقیم از کلمه وحشیگری استفاده شود ،چرا که پیام خشونت و وحشیگری به طور غیر مستقیم در دل خبر مستترمی شود.


برخی از خبرها اطلاعات متنوع و گوناگونی دارد که طبعا باید سابقه ی مربوط به هر بخش در همان قسمت و همراه با اطلاعات جدید ومرتبط بازگو شود تا تاثیر لازم را داشته باشد .

الزامات و شرایط سابقه نویسی


1- اِشراف وتسلط به موضوع خبر


خبرنگاران در صورتی می توانند به خوبی ازنوشتن سابقه و پیشینه در نگارش خبر بهره مند شوند که به اخبار و اطلاعات مرتبط با رویداد احاطه و تسلط داشته باشند .


2- داشتن آرشیو شخصی


بنابراین خبرنگاران هر حوزه باید ضمن کسب و گردآوری اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادهای حوزه ی خبری تحت پوشش خود، آرشیوی شخصی داشته باشندتا در صورت نیاز، با مراجعه به آن آرشیو، پیشینه ی خبر را به متن خبر بیفزایند .


3- سرعت عمل
علاوه بر آن سرعت عمل در انتقال اطلاعات و توانایی ارتباط دادن موضوعات جدید به رویدادهای گذشته نیز از جمله مهارت هایی است که خبرنگاران باید برای نگارش سابقه های مرتبط و مناسب کسب کنند.


4- استفاده از نقل قول ها در صورت لزوم


سابقه ی رویداد علاوه بر افزودن اطلاعات مندرج در خبرهای پیشین، می تواند به صورت نقل قول، اظهار نظر کارشناسان و اطلاعات پایه در خبر استفاده شود.
---------------------------------------------------------------------------

منبع: ایرنا (با تغییرات و اضافات)
تدوین و تنظیم: اعظم عابدینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار