ماسوله همچنان در حال مرمت

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ضمن تاكید بر ترویج فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی، از مرمت 69 مجموعه تاریخی در ماسوله خبر داد.

کد مطلب: ۴۹۳۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،رضا علیزاده روز یكشنبه در آستانه هفته میراث فرهنگی بیان کرد: یكی از اهدافی كه دولت تدبیر و امید با جدیت آن را دنبال می كند؛ صیانت، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است كه این مهم با تلاش خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یاری بخش خصوصی تاكنون به بهترین شكل محقق شده است.
وی نگهداری و حراست از بناها و محوطه های تاریخی را وظیفه همگانی دانست و اضافه كرد: این میراث ارزشمند باید بعنوان سندی از فرهنگ ، تمدن و حیات اجتماعی گیلانیان به نسل های آینده انتقال یابد.
وی بر مشاركت عمومی برای حفظ بناهای تاریخی تاكید و خاطرنشان كرد: باید در خصوص حفظ ، مرمت و صیانت از بناهای تاریخی یك مسئولیت اجتماعی شكل گیرد.
علیزاده در ارتباط با مرمت ماسوله بیان كرد: در سال های اخیر باتوجه به اهمیت موضوع، اهتمام بسیار خوبی در زمینه تثبیت وضعیت اعتباری خانه های مشاركتی و طرح حفاظت و مرمت بافت تاریخی ماسوله به انجام رسیده چنانكه در سال 1393 با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال، 30خانه تاریخی، دو مسجد تاریخی، پنج واحد تجاری و دو مكان فرهنگی و موزه ای و در سال 1394 با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 هزار ریال 21 خانه تاریخی، هشت واحد تجاری و نیز اقدامات مرمتی مسجد قنبرآباد در ماسوله به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: كاروانسرای حاجی فیض زیر نظر شورای فنی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با مشاركت مالك بنا ، مرمت و در دست احیاست.
علیزاده كاروانسرای حاجی فیض را از جمله تجارتخانه های این شهرك تاریخی ماسوله خواند كه در سه طبقه، جلوه هایی از تحولات معماری دوره پهلوی اول در ماسوله را نمایش می دهد و بخشی از هویت این خطه سرسبز می باشد.
وی با اشاره به اینكه بنای مذكور در نوروز 1392 دچار طعمه حریق شد، بیان داشت: متاسفانه شدت آتش سوزی كاروانسرای حاجی فیض را با آسیب جدی مواجه كرد، اما با اهتمام جدی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و نیز مشاركت مطلوب پرویز خارابی مالك بنا، از محل اعتبارات خانه های مشاركتی این مجموعه با پیشرفت بسیار خوب مراحل پایانی مرمت خود را طی می كند.
علیزاده با تاكید بر اهمیت بناها و محوطه های تاریخی گیلان در هویت این دیار با طبیعت خدادادی گفت:آنچه كه غنای فرهنگی و اصالت گیلان را تایید می كند، آثار فاخر ثبتی و بناها و محوطه های تاریخی استان است.
مدیركل میراث فرهنگی گیلان تخریب بافت های تاریخی، كاهش تنوع فرهنگی - قومی و نیز كمرنگ شدن زبان و گویش های محلی را دغدغه اصلی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواند و گفت: این نگرانی باید با تدوین برنامه های جامع و اثربخش مرتفع شود.
شهرك تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است كه در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. این شهرك تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با كوهستانی یكی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان كشورهای خاورمیانه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار