نگاهی به جشنواره فیلم فجر؛
تخریب در حوزه سینما،جایگزین نقد شده است
هاتف علیمردانی کارگردان سینما در خصوص کیفیت جشنواره فجر امسال با توجه به فیلمهای تولیدی سال می گوید: اولین مسئله مهم دبیری محمد حیدری و روش بسیار خوب و قانونگرایی وی بوده که از همان آغاز شروع شده و رابطه تنگاتنگش را از طریق سایتها و مطبوعات با فیلمسازان برقرار کرده است و نوید جشنوارهای پرشور و پویا را میداد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ هاتف علیمردانی کارگردان سینما در خصوص کیفیت جشنواره فجر امسال با توجه به فیلمهای تولیدی سال می گوید: اولین مسئله مهم دبیری محمد حیدری و روش بسیار خوب و قانونگرایی وی بوده که از همان آغاز شروع شده و رابطه تنگاتنگش را از طریق سایتها و مطبوعات با فیلمسازان برقرار کرده است و نوید جشنوارهای پرشور و پویا را میداد.
وی می افزاید: فکر میکنم جزو معدود کارگردانهایی هستم که در ۶ دوره اخیر جشنواره فجر حضور دارم. از جهات مختلف مشرف به جزئیات آن هستم؛ به این جهت امسال با ترکیبی بسیار خوب از فیلمسازان جوان قدیمی روبرو شدیم که نشان میدهد جشنواره راهش را پیدا کرده و وقتی با جشنوارههای خارجی مقایسه میکنیم، از آنها چیزی کم ندارد و پا به پا و برخی مواقع از بعضی از آنها پیشتر است.
علیمردانی ادامه می دهد: با ملاحظات بسیار خوبی که مدیران و مسئولان جشنواره فجر در نظر گرفتهاند، این رویداد معتبرتر شده و از طرفی حیدری شخصی است که به نسل جدید نزدیک شده و نظرات آنها را بیشتر میپذیرد و در بخش مدیریتش مشاوره میگیرد و با راهکارهای مناسب و قابل توجهی در حال فعالیت است.
سعید سیدزاده، تهیهکننده سینما معتقد است سینمای ما نیازمند آثاری است که به کودکان و نوجوانان ما بگوید بر حفظ امنیت این آب و خاک چه خونهایی روی زمین ریخته شده است. در این حوزه ممکن است کارهای ضعیفی نیز وجود داشته باشد، اما باید از این دست آثار حمایت لازم را به عمل آورد. برای نمونه به سریال «کیمیا» اشاره میکنم که این روزها با انتقادات بسیاری مواجه شده است، البته بسیاری از این نقدها نیز در جای خود صحیح بوده، اما این نقدها در بسیاری از مواقع شکل تخریبی به خود گرفته است.
وی می افزاید: متاسفانه امروزه در حوزه سینما، تخریب جایگزین نقد شده است. این آسیب به شدت آزار دهنده است و برای سینمای ما سمی مهلک محسوب میشود که باید آن را جدی گرفت و برای رفع آن نیز راه حل مناسبی اندیشید. با توجه به این توضیح میخواهم بگویم که فیلمهای انقلابی و ارزشی معمولاً با نقد حرفهای مواجه نمیشوند، بلکه برخی عقدهگشاییها نسبت به آن رخ میدهد.
این کارشناس درباره جایگاه موضوعات ارزشی در جشنواره فیلم فجر اظهار می دارد: برای قضاوت فیلمهای این دوره هنوز باید منتظر ماند تا اکثر آثار دیده شود، اما تنها درباره فیلم «جشن تولد» که آن را دیدهام میتوانم اظهار نظر کنم. این کار اثری خوب و دوست داشتنی است که به شکلی زیبا تصاویر خود را خلق کرده، در ضمن پیامرسانی که در کار انجام میشود، ساختاری حرفهای دارد و با استانداردهای سینمایی تماشاگر مطابقت لازم را دارد.
تهیه کننده فیلمهای دفاع مقدسی با بیان اینکه سینمای فجر باید در معنا نیز همانند نامش باشد، گفت: وقتی آثاری نظیر«جشن تولد»را در جشنواره فجر میبینیم احساسی خوشایند به مخاطب دست میدهد، چون متاسفانه جشنواره فیلم فجر از این دست تولیدات تهی شده و شاید در هر دوره به چند فیلم محدود شود؛ در صورتی که برگزار کنندگان این رویداد باید سیاستی بیندیشند تا فیلمهای انقلابی و ارزشی شکلی قالب و ملموس در جشنواره داشته باشند.
سیدزاده افزود: وقتی از توجه به موضوعات ارزشی و دینی صحبت میکنم، منظورم این نیست که کلیت کارها شکلی دینی داشته باشد، اما پر واضح است که در کشوری که اعتبارش به برکت اسلام است، سینمای آن نیز همسو با آرمانهای انقلاب اسلامی حرکت کند. برای رسیدن به این خواسته نیز باید سینماگران متعهد تربیت کرد که در این راستا قدم بردارند
مهدی گلستانه، کارگردان فیلم سینمایی «نقطۀ کور» با اشاره به این که جشنوارۀ فجر تنها محملی است که فیلم در آن به صورت حرفه ای و فارغ از هر گونه رقابت و داوری دیده می شود، خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی در ایران قطعاً چه برای تولید کننده ها و چه برای کسانی که قصد این را دارند که به این بخش ورود پیدا کنند انگیزه ایجاد می کند و شکی در این نیست؛ چون ما هیچ نقطۀ دیگری را نداریم که فیلم هایمان را عرضه کنیم و یا این که بر روی تبلیغات آن بدون هزینه مانور دهیم.
وی افزود: جشنوارۀ فجر تنها جایی است که بدون این که دست اندرکاران حوزۀ تولید آثار نمایشی، یک یک ریالی هزینه کنند، به صورت خودکار، فیلم هایشان را تبلیغ می کنند، بحث های مختلف راجع به فیلم را می شنوند و رد و تأیید منتقدان را می شنوند که همِ این عوامل به نفع فیلم است و خود من به شخصه معتقدم که قطعاً در جشنوارۀ فیلم فجر اتفاقات بسیار خوبی می افتد.
کارگردان فیلم سینمایی «نقطۀ کور» جشنوارۀ فجر را تنها جایگاهی دانست که می توان آثار را و در قالبی زیباتر ارائه داد و با همین تأکید ادامه داد: می توانیم جشنوارۀ فجر را نمایشگاهی برای ارائۀ آثار سینمای ایران بدانیم و من صد درصد با این زمینه هیچ کارگردان و هیچ تهیه کننده ای بدش نمی آید که اثرش در مناسبت های مختلف دیده شود، موافقم.
این کارگردان جوان سینمای ایران، ضمن ابراز خرسندی از این که برخی ها با ارائۀ نقاط ضعف، مستقیما به سراغ تولید کنندۀ اثر می روند و این نقاط را با تولید کننده در میان می گذارند، افزود: من خودم به شخصه از کلیه دوستان کسانی که نقاط ضعف فیلم من را به من گوش زد کنند، بیشتر خوشحال می شوم تا کسانی که بخواهند تعریف و تمجید الکی کنند و این تنها اتفاقی است که در طول جشنواره می افتد.
گلستانه ادامه داد: پخش کنندۀ خارجی در جشنواره به این نتیجه می رسد که می شود روی این فیلم ورود کرد و صد درصد تأکید می کنم که موافقم که جشنوارۀ فجر یک نمایشگاه بین المللی آثار سینمایی است.
وی استفاده از ابزار روز تکنولوژی و دسترسی سادۀ مخاطبان حوزۀ هنر به محتوای هنری را یکی از مهم ترین ویژگی های دورۀ معاصر دانسته و در ادامه، ضمن تأکید بر نقش حساس و خطیر رسانه ها در ایجاد زمینه ذهنی مخاطب برای گرایش به آثار هنری اظهار داشت: با توجه به این که این روزها دیگر فاصلۀ دسترسی مخاطبمان به اطلاعات کمتر از نیم متر است، یعنی هر کسی فقط کافی است که در تلفن همراهش یک جستجوی کوچک انجام دهد، اتوماتیک در مورد هر مطلبی که بخواهد هزاران لینک را مشاهده می کند.
بازیگر «سگ کشی» بهرام بیضائی، ضمن تقدیر از اطلاع رسانی سریع، صحیح و به موقع اصحاب رسانه در این راستا ادامه داد: این لینک ها در واقع توسط خبرگزاری ها و خبرنگاران گذاشته شده است که همین ها هم به مخاطب جهت می دهد، یعنی کافی است که ورود پیدا کند و یا اشتباهاً و یا اتفاقاً به اولین نقد کوبنده ای که راجع به فیلم تو نوشته شده است و این امر در ذهن مخاطب زمینه ایجاد می کند و مخاطب به سمت اثر تو می آید و قطعاً نمی توان این تأثیر را نادیده گرفت.
وی در ادامۀ این گفتگو، با اشاره به این که همواره مایل بوده است که نقاط ضعف آثار خود را از طریق رسانه ها به رصد بنشیند، خاطر نشان کرد: من خودم به شخصه از کلیه دوستان خبرنگار و خبرگزاری ها خواهشم این بوده است که نقاط ضعف فیلم من را به خودم بگویید بهتر از این است که تعریف و تمجید الکی کنید.
این کارگردان سینمای ایران، استفاده از ظرفیت جشنوارۀ برای نمایش آثار سینمایی را یکی از مهم ترین نقاط قوت بارز این جشنواره دانسته و گفت: نقطۀ قوت جشنوارۀ فیلم فجر در این سی و سه دورۀ گذشته این بوده است که فیلم ها بدون این که با اتفاقات عجیب و غریب ریالی بخواهند هزینه کنند برای فیلم ها تبلیغ شده است.
گلستانه ادامه داد: می توان گفت بهترین مثالی است که زده شده است مثال نمایشگاه است و این نقطۀ قوت جشنواره است.
وی اظهار امیدواری کرد جشنواره همراه با نظم تداوم پیدا کند.
ارسال دیدگاه