معاون مدیر کل پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

باید حماسه عاشورا در شعر آیینی جلوه گر شود

معاون مدیر کل پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید اشعار آیینی به سوی اشعار خرد گرا متمایل و حوادث کربلا باید از منظر حماسی در شعر آیینی منعکس شود.

کد مطلب: ۴۳۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، زهرا مظفر یکشنبه شب در مراسم شب شعر عاشوراییان که در سالن غدیر بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: مقصود از شعر آیینی و دینی شعری است که مفاهیم دینی ومکتبی در آن به صورت چشمگیر دیده شود و به همین غرض سروده شده باشد.

وی با بیان این که عاشورایی،شعری است که انگشت اشاره اش فقط به حوادث عاشورا نشانه رفته باشد، تصریح کرد: شعر آیینی به زبان معیار و مردمی بسیار نزدیک شده و شعرا توانسته‌‌‌‌‌اند به جنبه‌‌‌‌‌های مختلف رخدادهای زندگی اهل بیت(علیهم السلام) بپردازند. از این رو چنین مسئله‌‌‌‌‌ای برای شعر واقعا پایگاه مردمی به وجود می‌‌‌‌‌آورد.
معاون مدیر کل پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأثیر ادبیات انقلاب بر شعر آیینی ابراز داشت: زرنگ‌ترین اتفاقی که توانست این تحول را در شعر ما به وجود بیاورد، انقلاب اسلامی بود.
وی اضافه کرد: این اتفاق که با روحیه حماسی مردم ارتباط مستقیم داشت و بعد از دفاع مقدس حس حماسی را با مرثیه آمیخته کرد، بسیار مهم است. ویژگی‌های شعر این دوره بسیار است که می‌توان کثرت و در عین حال کیفیت را از بارزه‌های این دوره برشمرد.
مظفر، از بین المللی شدن سوگواره شعر عاشورایی پس از ملی شدن آن در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ادبیات آیینی خاطر نشان کرد: ایشان کسی هستند که شعر را می‌شناسند و اصلی‌ترین نقدها را خود ایشان دارند. بسیار مهم است که بدانیم ایشان به معنای واقعی کلمه، شعر شناسند و در عین حال هم به گذشته و حال ادبیات فارسی مسلط هستند.
در ادامه بیش از 20 دانش آموز و فرهنگی جدید ترین سروده های خود را در زمینه واقعه عاشورا قرائت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار