چمیده فر خبر داد:

فعالیت بیش از یک هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان شرقی

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی از فعالیت بیش از یک هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد و چاپ 800 عنوان کتاب در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۴۲۸۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی،محمدحسن چمیده فر، در جلسه توجیهی دهیاران شهرستان مراغه برای ایجاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تالار عبدالقادر افزود: هم اکنون 20 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور فعال بوده و آذربایجان شرقی نیز در این زمینه از استان ها برتر است.

وی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد را از قابلیت های مهم برای نشر و گسترش فرهنگ اسلامی و انقلابی عنوان و اظهار کرد: مساجد نقطه آغاز انقلاب اسلامی ایران بوده و همچنان به نقش فعال خود در ترویج و گسترش انقلاب ادامه می دهد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی بوده و بر این اساس، تقویت آرمان ها و ارتقای نقش مساجد در پیشبرد اهداف انقلاب و اسلامی از اولویت های مسوولان فرهنگی است.

چمیده فر، ادامه داد: اصلی ترین پیام انقلاب اسلامی ایران اعتلای فرهنگ بوده و براساس شاخص های تولید فرهنگ، مصرف کالاها و دستاورده های فرهنگی و مسایل جنبی فرهنگ به دنبال تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شهرها و روستاها هستیم.

وی گفت: این کانون ها با هدف ارتقای فرهنگ ایرانی - اسلامی و انقلابی ایجاد می شود و دهیاران روستاها به عنوان فعالان خط فرهنگی در این بین نقش ایفا می کنند.

معاون فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها را از دیگر اهداف تشکیل این کانون ها اعلام کرد.

چمیده فر افزود: در این راستا تمامی دهیاران می توانند در کنار تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد، اقدام به احداث کتابخانه های عمومی کوچک روستایی و اجرای برنامه های ترویجی فرهنگ مطالعه کنند و این اقدام ها باید توسط نهادهای ذیربط حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح سعی می شود که روستاها به سمت روستاهای دوستدار کتاب هدایت شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این آیین گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه باید فعال تر شوند.

ظفر محمدی، افزود: این کانون ها با ترکیبی از امام جماعت، هیات امنای مسجد، مسوولان پایگاه بسیج و افراد معتمد در مساجد راه اندازی می شود.

وی اظهار کرد: ضرورت ترویج فرهنگ بومی از نیازهای اساسی این عرصه بوده تا در مقابل فرهنگ غربی و اروپایی از فرهنگ خودمان دفاع و آن را تقویت کرد.

محمدی، یادآور شد: فضای مجازی که در دنیا روز به روز در حال گسترش بوده، باعث شده ارتباطات افزایش یابد و فرهنگ غربی به راحتی در اختیار جامعه قرار گیرد و از این رو باید کانون های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه فعال تر شوند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این آیین گفت: هم اکنون در این شهرستان 38 باب کانون فرهنگی و هنری مساجد فعال بوده که از این تعداد 18 باب در سطح شهر و 20 باب در روستاها فعال است.

احمد دادرس فیاض، افزود: تلاش می شود تا پایان سال تعداد کانون های فرهنگی و هنری در این شهرستان به 68 مورد برسد.

وی اظهار کرد: عمده فعالیت های این کانون ها در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ مطالعه کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی و جشنواره ها، فعالیت های قرآنی و دینی، هنری و کلاس های آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار