نشست بررسی ˝نفوذ˝ با حضور خسرو معتضد در قم برگزار شد

نشست بررسی سابقه نفوذ در ایران با حضور خسرو معتضد تاریخ شناس معاصر، به همت بسیج مدرسه معصومیه در قم برگزار شد.

کد مطلب: ۴۲۴۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا از قم، خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ ایران طی سخنانی در نشست بررسی سابقه نفوذ اظهار کرد: اواخر صفویه که به خواب جهل گرفتار شدیم اولین روزنه های نفوذ در ایران با پوشش کارگری و اسلحه سازی آغاز شد، و این سیر ادامه داشت تا اینکه از قرن 19 به بعد، نفوذ به مرحله مستشاری رسید و ما از این جهت ضربه های فراوانی خورده ایم.
وی ابراز کرد: مواد مخدر، تنبلی ، وسعت ایران و منابع سرشار از جمله عوامل موثری بود که بر عمق خواب ما و نفوذ دشمن افزود چرا که برای ثروت باد آورده هیچ چیز بدتر از جهل و تنبلی نیست و هر دو از زمان قاجار در دولتمردان ما به وفور یافت می شد.
معتضد خاطرنشان کرد: مدگرایی، مصرف گرایی و تجمل گرایی سبب ایجاد تمدن بلواری شد، که خود عامل فساد و تباهی مجزایی است چرا که به امید رسیدن به زندگی مرفه از سال 1300 و به ویژه از 1350 به آغوش اجانب خصوصا آمریکا غلتیدیم!
وی در پایان تصریح کرد: جهل نه تنها بر زندگی مادی و رفاه اقتصادی و منابع اثر منفی گذاشته که در زمان فتحعلی شاه نیز همین جهل باعث شد که قفقاز و افغانستان و ... از سرزمین ایران جدا بشود و در نتیجه تنها راهی که می تواند مانع نفوذ و سیطره دشمن شود استفاده از سه ضلع غرور ملی، دینی و دانش است و الا در صورت نبود هر یک قافیه را باخته ایم.
لازم به ذکر است خسرو معتضد به دلیل روحیه انقلابی و ضد استکباری چندی قبل از سوی امام جمعه شهر پردیسان قم مورد تقدیر قرار گرفت.
انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار