گزارش پانا از جلسه شورای شهر-۱
تشکری هاشمی:مترو به فرودگاه مهرآباد تهران می رسد
خبرگزاری پانا:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته بخشی از خط چهار مترو از محدوده شهرک بیمه تا فرودگاه مهرآباد امتداد خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سید جعفر تشکری هاشمی امروز ( سه شنبه) در جلسه شورای شهر تهران حضور یافت و از امتداد مترو به فرودگان مهرآباد خبر داد و گفت: ساخت ایستگاه مترو از فرودگاه ها امکانی است که در تمامی کشورهای دنیا مورد توجه قرار داده شده و ما نیز در برنامه های خود این موضوع را مدنظر قرار دادیم.
وی ادامه داد: صنعت واگن سازی در کشور مورد توجه قرار گرفته است و تهران و کشور ما امروز مجهز به کارخانه بزرگ واگن سازی است که می تواند هم به شهر تهران و هم به کل کشور خدمات ارائه دهد، اما امروز با فقر مالی که دچار شده نمی تواند ظرفیت و توان کامل خود را بروز دهد.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: بخش های مختلف مترو به خودکفایی رسیده است و هم اکنون در واگن سازی به ۶۰ درصد خودکفایی، در تونل سازی به ۱۰۰ درصد و در ساخت تجهیزات ایستگاهی به ۷۰ درصد خودکفایی رسیده ایم.
تشکری هاشمی به ۱۲ خط متروی مصوب شده در شورای شهر اشاره کرد و افزود: تاکنون تنها ۷ خط به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده که امیدواریم احداث خط ۸ و چهار خط اکسپرس نیز به تصویب این شورا برسد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون در خط ۶ مترو، پنج کیلومتر، در خط ۷، یازده کیلومتر و در بخش جنوبی خط ۳، دوازده کیلومتر بتون ریزی نهایی صورت گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابراز کرد: در بخش شمالی خط ۳ مترو نیز، ۵۰ درصد عملیات توسعه خط که شامل انجام ۱۰۰ درصد عملیات حفاری و اجرای سازه نگهبان است، به انجام رسیده و این مسیر هم اکنون در حال اجرای بتون ریزی نهایی است. به گفته وی اجرای تونل در مسیر ۵۳ کیلومتری خط پرند نیز تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
تشکری هاشمی بیان کرد: آمار اعلام شده به ۱۴۰ کیلومتر تونل ساخته شده افزوده نمی شود، اما به عنوان درصد پیشرفت کار باید لحاظ گردد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری توان ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر تونل مترو را دارد، تاکید کرد: اگر ۴ دستگاه TBMمترو روزانه ۲۰ متر تونل حفر کنند، مجموع آن به روزی ۸۰ متر تونل خواهد رسید که ۳۰۰ روز کاری آن در مجموع ۲۴ کیلومتر تونل آماده بهره برداری را خواهد داشت که ما در این مورد نیازمند تامین منابع نیز هستیم.
وی در ادامه توضیح داد: خط یک مترو توسعه اصلی خود را در نیمه جنوبی تهران داشته است، همچنین عمده فعالیت خط ۳ و خط ۷ مترو نیز در نیمه جنوبی شهر انجام شده که این مساله نشان دهنده عنایت شورا و مدیریت شهری به جنوب تهران است.
تشکری در ادامه به تشریفات اداری در خصوص دریافت فاینانس خط ۴ مترو اشاره کرد و اظهار داشت: در این راه یکهزار و ۴۰۰ روز را از دست دادیم که جای آن دارد همکاران در بخش های مختلف دولت عنایت ویژه ای به این مساله کنند تا ما در فاینانس های خطوط بعدی مترو تشریفات اداری کمتری را طی کرده و زمان کوتاه تری را صرف کنیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: بخشی از هزینه های مترو به صورت متمرکز پرداخت می شود، به عنوان مثال گشایش LC، خرید واگن ها، بازپرداخت اقساط و سررسید فاینانس ها و... مستقیم از طرف شهرداری انجام می شود و شرکت مترو تنها هزینه پیمانکاران خود را از شهرداری دریافت می کند.
وی در ادامه اظهارات خود به هزینه پرداخت شده به مترو از سوی شهرداری تهران و دولت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ شهرداری تهران ۶۹۴.۶ میلیارد تومان به مترو پرداخت کرده که امیدواریم در مدت زمان باقیمانده از سال جاری نیز دولت هم مبلغ سهم خود را پرداخت کند. در سال ۹۰ شهرداری تهران ۷۲۹.۸ میلیارد تومان و دولت ۱۹۳.۴ میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص دادند. مبلغ اختصاص داده شده از سوی شهرداری به مترو در سال ۸۹، ۸۰۳.۸ میلیارد تومان و از سوی دولت در همین سال ۲۱۵.۷ میلیارد تومان بوده است.
ارسال دیدگاه