مجید مجیدی، «بچه‌های آسمان» را تدریس كرد

مجید مجیدی، «بچه‌های آسمان» را پس از حدود 20سال از ساخت این فیلم برای دانش آموزان دبیرستانی مدرسه «نظام مافی» تدریس کرد

کد مطلب: ۴۲۳۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران،‌ امروز مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران به بهانه فیلم دیگر خود «بچه های آسمان» مهمان دبیرستان پسرانه نظام مافی که روزی خود دانش آموز این مدرسه بوده است، شد تا از نزدیک با دانش آموزان و دبیران صحبت کند.

وی ابتدا سر کلاس ادبیات دوم دبیرستان حضور پیدا کرد و درس «بچه های آسمان» را که در کتاب درسی آنها گنجانده شده است همراه با آن ها خواند و بعد از روخوانی بچه ها از روی این درس به سوال های آن ها صمیمانه پاسخ گفته و درباره فیلم «بچه های آسمان» اظهار کرد: من فیلم «بچه‌های آسمان» را از آنچه که تجربه کرده بودم ساختم و تجربه شخصی من در زندگی در ساخت این فیلم بسیار تاثیرگزار بوده است.

وی افزود: نقش علی در این فیلم شخصیت بزرگی است با اینکه او در فقر بزرگ شده‌ اما عزت نفس بسیاری دارد و کرامت انسانی خود را حفظ کرده است. در شرایط کنونی باید بهتر نگاه کنیم و به تجربه‌هایی که طی روزهای زندگی خود بدست می‌آوریم دقت داشته باشیم چرا که همین تجربه‌ها می‌تواند بهترین داشته شما در زندگی تان باشد.

این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره کاندید شدن فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» در اسکار، توضیح داد: این فیلم در همان سال کاندید دریافت جایزه اسکار که جایزه مهمی است، شد. این جایزه هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند برعکس عمل کند. همانطور که شهرت یک چیز خوب است می‌تواند برای برخی مفید واقع نشود. برای ساخت این فیلم 30 الی 40 نفر حضور داشتند و فیلمبرداری آن تقریباً سه ماه طول کشید.

وی ادامه داد: برای اینکه بازیگر نقش علی و زهرا را در فیلم پیدا کنم گروه‌هایی تشکیل دادم و آنها را به مدارس مختلفی فرستادم. خودم با چند نفر دیگر به دبیرستان‌ها سر می‌زدم و چهره بچه‌ها را نگاه می‌کردم، تا اینکه متوجه پسری شدم که سرش را روی میز گذاشته و ناراحت است، از معلمش پرسیدم چرا ناراحت است و او گفت برای اینکه دفتر نقاشی خود را نیاورده؛ با خودم گفتم بگذار به این کودک کمکی کنم و از او خواستم سرش را بالا بیاورد. وی تا سرش را بالا آورد به یکباره با خودم گفتم این همان قهرمان فیلم است، آنقدر هول شدم که فقط به او گفتم پاشو همراه من از کلاس برویم بیرون.

صحبت های کارگردان فیلم «رنگ خدا» با دانش آموزان و تعریف خاطره ها ادامه داشت و پس از آن این کارگردان با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان به دفتر دبیران مدرسه پا گذاشت تا صحبت هایی هم با دبیران این دبیرستان داشته باشد.

مجید مجیدی در ابتدا رو به دبیران اظهار کرد: زمانی که آقای ثقفی از من خواستند در این دبیرستان حضور داشته باشم احساس کردم این فرصت غنیمتی است که بتوانم ارادت خود را نسبت به شما دبیران بیان کنم. مردم ما جامعه قدرشناسی هستند و جایگاه و منزلت دبیران را می دانند ولی حق مطلب در این خصوص ادا نشده است. من از دور و نزدیک از مشکلات شما باخبر هستم و می دانم مسائل و مشکلات دبیران مدارس به قدری نخ نما شده که پرداختن به آن سخت است ولی نظام آموزشی کشور اگر مشکلاتش یک درصد روی شما و مسئولیت هایتان تاثیربگذارد قطعا نمی توانستید امروز کار کنید.

وی بر جایگاه و نقش معلمان بر زندگی و آینده دانش آموزان تاکید کرده و گفت: اگر حتی یک نفر از دانش آموزانی که شما با آنها سروکار دارید و کار می کنید از شما تاثیر بگیرند و بر روی موفقیتش تاثیر بگذارد همان یک نفر کافی است و ارزشمند است. خود من چندسالی دانش آموز مدرسه نظام مافی بودم و در درس قوی نبودم، ولی علاقه زیادی به سمت هنرهای نمایشی و تئاتر و سینما داشتم و دوست داشتم به این سمت ورود پیدا کنم. خاطرم هست یک معلم انشا داشتیم به اسم آقای مدنی که کمک خیلی زیادی به من کرد. من خیلی خوب می نوشتم و انشاهایم خوب بود، به قدری آقای مدنی مرا تشویق می کرد که همان انشا و موفقیتم درهمان درس و انگیزه ای که دبیرم به من می داد عقب افتادگی ام را در درس های دیگر جبران می کرد.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله» تصریح کرد: این معلم چنان جایگاه و شخصیتی به من می بخشید که کمک بزرگی برایم شد، اگر معلمان دیگر از بی استعدادی من در درس خواندن سخن می گفتند این معلم انشا از من تعریف می کرد و از استعدادم در نوشتن می گفت و هویت و شخصیتی به من بخشید که باعث شد جایگاه امروز مرا رقم بزند. معلم دیگری داشتم به نام شهید حسین قشقایی که من کلاس 10 و 11 تئاتر را با ایشان شروع کردم. ایشان نیز چنان تاثیری بر روی من می گذاشت که باعث می شد کارم را با یک جدیت و عشق بیشتری پیش ببرم و همان نقطه شروعی برای من و سکوی پرتابی برایم شد.

وی ادامه داد: می خواهم بگویم نقش شما دبیران نقش پررنگ و موثری است که می تواند آینده ای روشن را برای دانش آموزان رقم بزند. حضور نمادین من امروز اینجا به این دلیل بوده است که سعی کنم قدر و منزلت و جایگاه معلم را گوشزد کرده باشم و بگویم معلم می تواند خلاهایی که در جامعه ، اجتماع و خانواده وجود دارد را پر کند. برخورد یک معلم با یک دانش آموز اگر یک برخورد خوب باشد و بتواند دانش آموز را به خود جذب کند تاثیر پررنگی در آینده او می گذارد. امیدوارم در بخش های حقوقی شما حق مطلب ادا شود و ادای دین به شما صورت بگیرد.

پس از آن این کارگردان در حیاط مدرسه در مقابل صف های دانش آموزان قرار گرفت و کوتاه با دانش آموزان دبیرستان نظام مافی به سخن گفتن پرداخت. وی گفت: برای من این روز و حضور در کنار شما حس خیلی خوبی دارد و یک احساس مقدس و خوبی را برایم ایجاد می کند. می خواهم به شما بگویم این دوران به سرعت برق و باد می گذرد و همه چیز خیلی زود تمام می شود قدر این روزها و موقعیتی را که در آن هستید بدانید.

وی افزود: من بچه محل شما هستم و این خط راه آهنی که اینجا هست را به خوبی می شناسم و باید به شما بگویم که اصطلاحا ما بچه های اون ور خط هستیم پس احساس نزدیکی زیادی با شما دارم. قدر موقعیت و فضایی که امروز اینجا برایتان فراهم می شود را بدانید که خیلی زود این دوران تمام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار