استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛

مشکل مصرف مواد مخدر و روانگردانها همچنان مساله اول اجتماعی ما است

اردكانی گفت : برای کاهش اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردانها در کشور باید نیازهای طبیعی افراد مورد توجه قرار گیرد و برای رفع این نیازها برنامه‌ریزی شود.

کد مطلب: ۴۲۰۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، آیدین اردکانی گفت: جلوگیری از آسیب‌هایی که ناشی از اعتیاد بوجود می آیند ، مهم بوده و نیاز به اقدام فوری برای رفع آنها ضروری است ، زیرا معتاد شدن جمعیت جوان، گریبان خانواده‌های آینده را هم خواهد گرفت .

وی با بیان اینکه بنیان های خانواده ناشی از اعتیاد متزلزل می شود،اظهار داشت : وجود مادران معتاد که باعث عدم مدیریت آنها در خانواده می شود، گریبان پسران جوان و پدران آینده را هم خواهد گرفت، جوان معتاد یا کسی که مادر معتاد داشته است توانایی محافظت از خانواده را در آینده نخواهد داشت .

اردکانی تصریح کرد: لازم است این موضوع در جامعه دانشگاهی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیستی و شناختی مورد توجه قرار گیرد، تمرکز روی ویژگی‌های افراد از یک سو و الزامات فرهنگی و اجتماعی جامعه از سوی دیگر باید به ارائه الگویی بیانجامد تا ما را در مسیر رویارویی با بحث اعتیاد جوانان جلو ببرد .

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه برخورد فراگیر و قاطع علیه فعالیت‌ها و اقدامات غیرقانونی مرتبط با مواد مخدر، روانگردانها و پیش‌سازه‌های آنها از قبیل کشت، تولید، ورود، صدور، نگهداری و عرضه مواد ضرورت دارد، اضافه کرد: باید تقویت، توسعه، تجهیز و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضایی برای شناسایی و انهدام شبکه‌ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین­المللی و مرتبط با مواد مخدر و روانگردان و پیش‌سازه‌های آنها از سوی مسوولان کشور برای مقابله با اعتیاد توسعه یابد .

اردکانی با بیان اینکه همچنین برای اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد نیاز به اصلاح نگرش در مورد معتاد داریم ، ادامه داد: مقابله با اعتیاد یک اقدام فرهنگی است، ضرورت دارد زمان طولانی برای آن صرف شود و نمی‌توان انتظار داشت به شکل دستوری نگرش‌ها به اعتیاد نوجوانان و جوانان اصلاح شود .

وی تصریح کرد:باید با بهره‌مندی از تجربه کشورهای مختلف در دستیابی سریع‌تر به تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر حرکت کنیم .

به گفته این استاد دانشگاه ، امروزه به یک معتاد به چشم مجرم نگاه نمی‌شود، بنابراین باید تلاش کرد تا آنان از ترس خانواده و اجتماع، فرآیند درمان خود را به تاخیر نیندازند و جسارت مراجعه به مراکز درمانی را پیدا کنند .

اردکانی افزود: مشکل مصرف مواد مخدر و روانگردانها همچنان مساله اول اجتماعی ما است و در چند سال اخیر ابعاد تازه ای این مساله داشته که همان محرک های صنعتی و آمفتامین‌هاست .

وی توضیح داد:مواردی مثل مادرکشی و فرزندکشی که در تاریخ به ندرت رخ می‌داد، امروز خبر رایجی است که از عوارض مصرف این مواد به گوش می‌رسد، مساله دیگر خطر گسترش ایدز بوده ، چون این محرک‌ها، به طور مستقیم در رفتارهای پرخطر جنسی هم تاثیر می‌گذارد .

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه ابزار مقابله ما در مرحله گسترش، آگاهی جوانان و نوجوانان است، اظهار داشت : خرده فرهنگ غلطی در تربیت رایج است که فکر می‌کند جوانان هر چه کمتر درباره مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی بدانند، بیشتر در امان هستند .

اردکانی افزود: باید سراغ گروه‌های در معرض آسیب رفت و با آموزش مهارت‌های زندگی این افراد را در مقابل آسیب‌های مصرف واکسینه کرد، در نهایت باید با ارائه خدمات بهداشتی و حمایتی از گروه‌های مصرف‌کننده حمایت شده تا در مقابل آسیب‌های بیشتر مثل انتقال و ابتلا به ایدز ایمن شوند .

وی خاطرنشان کرد: مادامی که انرژی خود را درباره مسایل یاد شده صرف نکنیم، نمی‌توانیم انتظار بهبود وضعیت در مقابله با اعتیاد را داشته باشیم .

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:تجربه سال‌ها تلاش برای کاهش آسیب مصرف مواد مخدر به ما ثابت کرده است که آگاهی موثرترین ابزار ما برای مقابله با آمارهای رو به افزایش معتادان است .

اردکانی با اشاره به اینکه باید دستگاههای اجرایی با پشتوانه علمی و دانشگاهی در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گام بردارند، گفت: با انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی می توان شاهد موفقیت هایی در حوزه پیشگیری از اعتیاد بود .

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از توان سیاستگذاران و مسوولان اجرایی کشور صرف مقابله با عاملان تهیه و تولید و عرضه مواد مخدر می‌شود، گستردگی، تنوع، چندوجهی و گاه نوپدید بودن مسائل به گونه‌ای است که به رغم هزینه کردن از منابع انسانی و مالی برای آن در بسیاری از مواقع نه تنها توفیق چشمگیری حاصل نشده، بلکه با بحران‌های جدی‌تری بروز یافته است .

اردکانی در پایان خاطرنشان کرد: باید راه کارهای اساسی در مقابله با اعتیاد مدنظر قرار گیرند تا به موفقیت دست یابیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار