نقش آلودگی هوا در ابتلاء به اوتیسم

ذرات معلق، اختلال ذهنی «در خودماندگی» کودکان را بیشتر می‌کند

خبرگزاری پانا: گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با بررسی 279 کودک مبتلا به اوتیسم و 245 کودک از گروه شاهد و ارزیابی محل زندگی آنها دریافتند در مقایسه با کودکان گروه شاهد، کودکان مبتلا به اوتیسم در دوران بارداری مادر یا در سال اول زندگی خود بیشتر در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک و دیگر آلاینده ها بوده اند.

کد مطلب: ۴۱۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال رشدی دوره کودکی است که علاجی ندارد. کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلاتی در تعامل اجتماعی و برقراری ارتباط دارند، و ممکن است به رفتارهای تکراری دست بزنند.


براساس گزارشی که در نشریه روان‌پزشکی جاما منتشر شده، محققان با مشاهدات بیشترخود افزودند: مواجهه با آلاینده ها شامل ذرات معلق 2.5 میکرونی و کوچکتر در مقیاس دیامتر (2.5 PM) و همچنین ذرات معلق 10 میکرونی و کوچکتر درمقیاس دیامتر به ویژه دی اکسید نیتروژن طی زمان حاملگی و همچنین سال اول زندگی کودک با افزایش خطر ابتلاء به اوتیسم در ارتباط است که این ارزیابی با استفاده از اندازه گیری آلودگی هوا در سطوح محلی و منطقه ای حاصل شده است.

به گفته محققان ذرات معلق 2.5 pm خطرناک ترین ذرات بوده چرا که با قطری بیش از اندازه کوچک به راحتی وارد ریه ها شده و می توانند باعث بیماری خطرناک ریوی شود.

نتایج این تحقیق در حالی منتشر شده که تهران در یک دهه اخیر به شدت با مشکل آلودگی هوا و بالاتر از حد استاندارد بودن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مواجه است.

علائم رایج اوتیسم عبارتند از: درخودفروفته، بی تفاوت و بی اعتنا به نظر رسیدن- عدم پاسخ‌دهی هنگام صدا کردن نام شخص- عدم برقراری تماس شخصی با دیگر افراد- اشکال در برقراری ارتباط با دیگران- انجام دادن حرکات یا رفتارهای تکراری مانند تکان دادن، تابیدن، یا ور‌ رفتن با خود- بی علاقگی یا اکراه نسبت به اداهای بدنی- دیر زبان باز کردن و تاخیر در رشد زبانی- ندانستن چگونه بازی کردن با دیگر کودکان.
منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار