در گفت و گو با پانا مطرح شد:

الزام اخذ مجوز کیفیت برای کودهای کشاورزی/برخورد از طریق تعزیرات حکومتی

خبرگزاری پانا: رییس موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از نظارت بر کودهایی که گواهی ثبت ندارند خبر داد و گفت: تمام کودهای وارداتی و تولید داخل باید از موسسه گواهی ثبت دریافت کنند تا مطابق با شاخص های کیفی باشند و در غیر این صورت به پرداخت جریمه و جمع آوری محصولات کودی با هماهنگی سازمان تعزیرات اقدام می شود.

کد مطلب: ۳۹۵۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

کامبیز بازرگان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، در توضیح برنامه های حفاظت از آب و خاک در وزارت جهاد کشاورزی که به صورت مشترک با دیگر دستگاه های متولی انجام می شود، عنوان کرد: با دفتر آلودگی آب و خاک سازمان محیط زیست همکاری نزدیک داریم و در در تدوین لایحه حاک همکاری مشترک و نزدیکی را اعمال کردیم همچنین در پژوهش های مشترک با همکاران خود در حوزه سازمان جنگل ها نیز برنامه ریزی هایی مشترک را انجام می دهیم.

وی افزود: تاکنون در بحث کیفیت خاک کار کردیم و مهمترین برنامه ای که هم اکنون در دستور کار داریم برنامه پایش خاک های کشاورزی کشور است و با اجرای یک طرح کلان شاخص های کیفی خاک کشور را در بخش کشاورزی پایش می کنیم تا متوجه شویم که این شیوه مدیریت و نحوه کشت محصولات کشاورزی چه تأثیری بر کیفیت خاک خواهد گذاشت.

رییس موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما شاخص های آلودگی هم از نظر شوری و هم از نظر شاخص های دیگر کیفی خاک را در این طرح مورد توجه داریم و مورد پایش قرار می دهیم تا بتوانیم عوامل آسیب رسان به خاک و آب را شناسایی و محدود کنیم.

بازرگان درباره اظهار نگرانی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به استفاده از کود و سم در کشاورزی به صورت نامرغوب و غیر استاندارد و آسیبی که از این منظر به سلامتی انسان ها وارد می شود، گفت: روز گذشته در گردهمایی سیاست گذاری مدیران وزارت جهاد کشاورزی از یک دستاورد مهم رونمایی کردیم.

وی همچنین گفت: به علاوه بر اساس یک برنامه نهادینه شده برای ارتقاء کیفیت کودهای مصرفی در کشور از حدود 10 ماه قبل و از 21 آبان سال گذشته آئین نامه ای را در ارتباط با استفاده از کودها دریافت کردیم و مسئولیت اجرای آن به بخش ما واگذار شد و بر اساس آن تمام کودهایی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد باید شماره ثبت از موسسه آب و خاک را داشته باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآورد شد: بر این اساس ما نیز یک شیوه نامه را ابلاغ کردیم و کلیه محصولات کودی باید تقاضای خود را به موسسه بدهند و شرایط کیفی آنها بررسی شود و اگر شاخص های لازم را داشته باشند گواهی ثبت دریافت می کنند و با اطمینان می گوییم که اگر گواهی ثبت داشته باشند مصرف آنها مطابق مورد مصرف و دستورالعمل مندرج بر روی محصول هیچ ضرری برای آب، خاک و محصولات کشاورزی نخواهد داشت.

بازرگان ادامه داد: با این برنامه روز گذشته از اولین سری گواهی ثبت مواد کودی رونمایی به عمل آمد و 4 شرکت به نمایندگی و به صورت نمادین گواهی ثبت دریافت کردند و پس از این به تدریج همه تولید کنندگان و وارد کنندگان کودها محصولات خود را برای دریافت گواهس ثبت به موسسه آب و خاک می دهند و اگر شاخص های لازم را داشته باشند، گواهی ثبت دریافت می کنند.

وی تأکید کرد: در آن بررسی ها علاوه بر محتوای عناصر غذایی، شاخص های آلودگی سنجیده می شود و اگر محتوای عناصر سنگین آنها بیش از حد مجاز تعیین شده باشد گواهی ثبت به آنها تعلق نمی گیرد.

رییس موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: در کنار برنامه گواهی ثبت اقدام های کنترل کیفی بازار را هم اجرا می کنیم و کودهای عرضه شده در مغازه ها، فروشگاه ها و میادین و مزارع کشاورزان را کنترل می کنیم که کیفیت آنها باید با شاخص هایی که اعلام کردیم منطبق باشد و اگر آن شرایط را نداشته باشد با هماهنگی که با سازمان تعزیرات حکومتی به عمل آمده نسبت به جمع آوری آن ماده کودی با اخذ جریمه اقدام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار