مالیات حق دولت است و کسب درامد حق مودی

خبرگزاری پانا: مدیرعامل اتحادیه سراسری لاستیک، فیلتر،روغن اعلام کرد: به منظور رقابت با قیمت تایرهای وارداتی، قیمت تایرهای سنگین می تواند مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

کد مطلب: ۳۵۸۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران در خصوص وضعیت عرضه و تقاضای لاستیک در سال جاری اظهار داشت: تحت تاثیر شرایط کنونی جامعه خصوصاُ وضعیت اقتصادی؛ تولید، توزیع و مصرف در شرایط نامناسب قرار گرفته و عرضه و تقاضا با چالشی تاثیر گذار روبه رو گردیده است.

وی با اشاره به اینکه نا به سامانی قیمت ها بر میزان تقاضای مصرف کنندگان تاثیر مستقیم داشته است تصریح کرد: با وجود حجم تولیدات و واردات تایر به منظور تامین نیاز بازار مصرف شاهد کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان هستیم.
ال سارا در خصوص توان رقابتی تولیدات داخلی با تایرهای وارداتی این چنین گفت: تولیدات داخلی به لحاظ کیفیت با چند شرکت تولیدی برتر جهان فاصله دارد و چنانچه شرکت های تولیدی داخلی از حمایت های قانونی و سرمایه گذاری مناسب برخوردار گردند توان ارتقای کیفیت خود را دارند و می توانند در کاهش واردات نقش تاثیر گذار ایفا کنند.
این تعاونگر افزود: قیمت تایرهای سنگین جهت رقابت با قیمت تایر های وارداتی می تواند مورد تجدید نظر قرار گیرد و قطعا بازنگری در روش توزیع شبکه های تعریف شده قانونی و هماهنگی بیشتر شرکت های تولیدی در بخش توزیع و پخش محصولات، توان رقابت تولیدات داخلی در برابر تولیدات وارداتی را افزایش خواهد داد.
وی همچنین از احاطه ی 50 درصدی بازار توسط تایر های وارداتی خبر داد و اذعان داشت: طبق بررسی های انجام شده بیش از 15 میلیون انواع وسایل نقلیه اعم از کامیون های سنگین، نیمه سنگین، اتوبوس و مینی بوس، وانت بار، سواری و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی در کشور وجود دارد و چنانچه مصرف سالانه ی هر دستگاه را دو حلقه در نظر بگیریم مصرف سالانه کشور حدوداُ 30 میلیون حلقه خواهد بود که 50 درصد آن در داخل کشور تولید می شود و 50 درصد الباقی ضرورتاُ باید از طریق واردات تامین گردد.
وی نابسامانی قیمت تولیدات داخلی و عدم بهره گیری لازم از شبکه های مناسب توزیع را از دلایل عمده گرایش مصرف کنندگان به محصولات وارداتی دانست و افزود: بدیهی است که در برخی موارد نیز امکان تولید لاستیک های مورد نیاز مصرف کنندگان در داخل کشور وجود ندارد و متعاقباُ تعادل لازم میان تولید داخلی و تامین نیاز مصرف کننده از بین می رود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری لاستیک، فیلتر،روغن نوسانات بازار لاستیک را نشات گرفته از شرایط اقتصادی،اجتماعی و سیاسی خواند و گفت: تا کنون در این زمینه راه کارهای کارآمد و مناسبی از جانب تولید کنندگان و مسئولین ذیربط ارائه نشده است.
این مدیرعامل افزود: با ادامه این روند اوضاع و احوال صنعت لاستیک و تایر روز به روز نگران کننده تر خواهد شد.
محمدرضا آل سارا مبنی بر اینکه عدم ثبات قیمت ها در این حوزه مربوط به شرکت های تولیدی بوده و یا در فرآیند توزیع ایجاد میشود، این چنین بیان کرد: سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان جهت توزیع لاستیک های داخلی سود 15 درصدی در نظر گرفته است که در شرایط کنونی محقق نمی گردد و نحوه ی توزیع و فروش تولیدات و دیگر عوامل تاثیر گذار باعث گردیده که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده عملاُ از محل سود تعریف شده توزیع کنندگان پرداخت گردد.
وی در ادامه گفت: در ضمن باید توجه داشته باشیم پروسه خرید توزیع کنندگان از تولیدات و عرضه آن تا برگشت سرمایه حداقل به 3 ماه زمان نیاز دارد و سود 6درصدی در 3 ماه با توجه به مالیات عملکرد و هزینه های جانبی توزیع کننده موجب می شود که توزیع کنندگان و تولید گنندگان همکاری لازم را نداشته باشند.
وی افزود: در این شرایط شرکت های تولیدی با اعمال تخفیفات غیر اصولی بدون توجه به موجودی توزیع کنندگان موجب افزایش نگرانی این قشر بر ادامه این روش خواهند بود و با این شرایط کاهش همکاری نمایندگان توزیع و قطع همکاری شبکه های توزیع مویرگی بخش تعاون با شرکت های تولیدی دور از انتظار نبوده و نخواهد بود.
ال سارا با بیان اینکه ورود مسئولین ذیربط به مشکلات موجود در تولید، توزیع و مصرف و همچنین رفع موانع از طریق دستورالعمل های کارآمد از ضروریات است، اظهار داشت: البته باید این واقعیت را بپذیریم که در شرایط کنونی تولیدکنندگان با انباشت محصولات تولیدی خود و کمبود نقدینگی روبه رو هستند و جهت ادامه حیات و پوشش هزینه ها اجباراُ به اقدامات انتهاری روی می آورند.
وی افزود: در ادامه این روند نهایتا آنچه که توزیع کنندگان قانونمند با آن روبه رو می شوند پرداخت مالیات بر عملکرد است. البته ما اعتقاد داریم مالیات حق مسلم دولت است و باید پرداخت شود لیکن کسب درآمد هم حق مودی است که باید مورد توجه مسئولین ذیربط قرار گیرد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی لاستیک، روغن و فیلتر در خصوص چگونگی کنترل و نظارت مدیران حوزه لاستیک و میزان رسیدگی به این بخش اظهار داشت: ترجیح میدهیم در این باره اظهار نظر نکرده و سکوت اختیار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار