گزارش خبری پانا/

افزایش آمار مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا/مسوولان بی توجهند

خبرگزاری پانا:بر اساس اعلام منابع رسمی سالانه 5 هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند این در حالی است که برخی از مسوولان معتقدند آمار مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا بیش از این ارقام است .در این میان مسوولان تنها به دادان راهکارهای مقطعی بسنده می کنند و مقصران برای فرار از پاسخ، توپ را در زمین دیگری می اندازند و آمار مرگ ومیر روند صعودی خود را طی می کند.

کد مطلب: ۳۲۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، آلودگی هوا موضوعی تازه در تهران و كلانشهرها نیست و بیش از پانزده سال است كه با سرد شدن هوا و به ویژه در آذر و دی ماه موضوع اینورژن و غلظت آلاینده ‌ها در كلانشهرها به ویژه ابر شهر تهران به موضوعی تبدیل می شود که هم در ارگان های مختلف و هم در رسانه های جمعی بر سر زبان هاست.

اما مشكل اساسی اینجاست كه پایتخت در این روزها به چاله ای از آلودگی تبدیل شده كه هیچكس نمی تواند با آن مقابله کند و گاها مسئولان یکدیگر را مسبب آن اعلام می کنند.
با وجود اینکه هر ساله شاهد بروز معضل وارونگی هوا و تشدید آلودگی در کشور به ‌ویژه در تهران هستیم، اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این موضوع نکرده و فقط با اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی بسنده می گنند.
این در حالی است که افزایش آلودگی هوا در کلانشهر تهران زنگ خطری را برای سلامت مردم به ‌ویژه اقشار آسیب پذیر به صدا در آورده است و آنچه در هاله ای از ابهام می ماند آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هواست که هیچ ارگانی به طور رسمی آن را اعلام نمی کند.
فوت هزاران نفر در اثر آلودگی هوا
یوسف رشیدی اعلام می کند که آمار مرگ و میر را باید وزارت بهداشت اعلام کند ولی برآورد می شود متوسط 4 تا 5 هزار نفر با افزایش ذرات کمتر از 2.5 میکرون فوت کرده باشند.
مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به پانا می گوید: متاسفانه مسئولان تنها به اجرای طرح ‌های کوتاه مدت بسنده می کنند و به سلامت مردم کم توجهی می کنند.
به گفته یوسف رشیدی، آنچه سال هاست که همه مردم و مسئولان می دانند این است که شهر تهران در نیمه دوم سال در دو سوم روزها در ساعات اولیه صبح پدیده اینورژن رخ می دهد و میزان آلاینده ها تا پیش از ساعت 30/7 صبح به حداکثر مقدار خود می رسد که گره خوردن این ساعت با اوج ترافیک موجب تشدید آلودگی هوا می شود .
راهکارهای مقطعی برای حل آلودگی هوای تهران
هرچند که تقریبا آذر ماه هر سال و در آستانه شروع فصل سرما مشکل وارونگی هوا را داریم، اما چون راهکارهایی که پیش بینی می شود همواره مقطعی هستند، در عمل هیچ اتفاقی برای بهتر شدن هوای تهران نمی شود در صورتی که اگر ارگان هایی که در این موضوع دخیل هستند تنها با برچسب زدن عنوان مقصر آلودگی، یکدیگر را متهم نسازند در اجرا نیز با هم متحد بودند ما شاهد هوای پاک در اولین کلانشهر کشور بودیم.
مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران معتقد است که انبوهی از قوانین اجرا نشده و كلكسیونی از انواع آلاینده‌ ها در تهران وجود دارد كه برآورد می ‌شود خسارت آلودگی هوا در كشور هر سال بالغ بر 8 میلیارد دلار شود .
وزارت بهداشت، مرجع رسمی اعلام مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
اما محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست نیز مرجع رسمی اعلام آلودگی هوا را تنها این سازمان می داند و می گوید: هیچ مطالعه ای از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی برای برآورد تعداد كشته های ناشی از آلودگی هوا انجام نشده است و اگر قرار است آماری در این خصوص منتشر شود باید از سوی وزارت بهداشت اعلام شده و آمارهای دیگر از پشتوانه علمی برخوردار نیست .
معاون رئیس جمهور می گوید: در سال گذشته از نظر مونواكسید كربن 251 روز پاك و سالجاری 254 روز پاك گزارش شده است كه نسبت به سال گذشته تعداد روزهای پاك افزایش پیدا كرده است. در سال گذشته از نظر دی اكسید نیتروژن 23 روز پاك و امسال 171 روز پاك داشته ایم و روزهای ناسالم ، بسیار ناسالم، خطرناك گزارش نشده است و این نشان دهنده این است كه سیاست ها در زمینه دی اكسید نیتروژن جواب داده است .
آلودگی هوای پایتخت از آنچه که اعلام می ‌شود، بسیار بدتر است
البته مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته نیز با اعتقاد بر اینکه اگر بر مبنای استاندارد جدید میزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش چشگیری خواهد داشت، می گوید: وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجازه استفاده از این استاندارد را نمی‌دهند.
وی با اعلام اینکه آلودگی هوای شهر تهران از آنچه که اعلام می شود بسیار بدتر است می گوید: از آنجایی که با استفاده از استانداردهای جدید بسیاری از روزهای تهران در شرایط ناسالم و حتی بسیار ناسالم قرار می گیرد شاید دلیل اینکه محیط زیست و وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد های جدید را نمی دهند جلوگیری از سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی است زیرا با استفاده از این استاندارد میزان آلاینده های هوا نسبت به سالهای گذشته بسیار بالاتر می رود.
ایجاد شعبه جرایم زیست محیطی
در این بین علی محمد شاعری معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست نیز یکی از راهکارهای اصلی را ایجاد شعبه جرایم زیست محیطی می داند تا مقصران آلودگی هوا از طریق دستگاه قضا تعیین تکلیف شوند.
شاعری می گوید: از قوه قضاییه درخواست کردیم تا یک شعبه مستقل برای جرایم زیست محیطی در استان ها و یا شهرستان های کشور ایجاد شده و به جرایم زیست محیطی به صورت تخصصی رسیدگی شود . چرا که امروزه یکی از مشکلاتی که در مورد کم کاری های زیست محیطی توسط سازمان ها و نهادهای مجری وجود دارد این است که مردم نمی دانند برای این کم کاری ها به کجا شکایت کنند.
مبارزه با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است
همچنین کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح می کند که این فراکسیون به جد پیگیر موضوع کاهش آلودگی هوا است و در نظر دارد تا طرح جامع کاهش آلودگی هوا که در سال گذشته به تصویب هیات دولت رسید را به منظور نظام مند شدن و اجرایی شدن آن در صحن مجلس نیز بررسی و پس از آن به تصویب برساند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که وضعیت هوای تهران و دیگر کلانشهرها که سلامت هزارن نفر از مردم کشورمان را تحت تأثیر قرار داده است و رسیدگی به این موضوع در دستور کار فراکسیون محیط زیست مجلس قرار دارد.
پیرموذن با بیان اینکه مبارزه با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است، به پانا می گوید: با اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا منابع آلاینده به حداقل خواهد رسید و خطرات آلودگی هوا برای سلامت افراد را باید جدی گرفت. متاسفانه این امر مهم در کشورمان به یک امر عادی تبدیل شده است و با استانداردهای دنیا برای مقابله با آلودگی هوا فاصله زیادی داریم.
سال هاست تهران با مشکل آلودگی هوا مواجه است و مسئولان هم همیشه وعده اجرای برنامه ‌های مختلف را داده ‌اند و راهکارهای گوناگونی از جمله تعطیلی ادارات، کارخانه ها و محدودیت طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد اندیشیده شده است اما هیچ کدام اجرا نمی شود چرا که اراده و انگیزه جدی در بحث کاهش آلودگی هوای تهران وجود ندارد.
حال باید گفت که کم كاری‌هایی كه در باره سلامت شهروندان انجام می شود جای تاسف دارد و باید زودتر از اینها به فكر راه حلی برای كم كردن از حجم آلاینده ‌ها و مقابله با آلودگی هوا باشیم.
گزارش از آسیه اسحاقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار