سرپرست استانداری مرکزی:

دولت یازدهم تقویت مراودات اقتصادی با جهان را در دستور کار خود دارد

خبرگزاری پانا: سرپرست استانداری مرکزی گفت: دولت یازدهم تقویت مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای جهان را در دستور کار خود قرار داده است.

کد مطلب: ۳۲۲۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، شکراله حسن بیگی در دیدار با سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر یک روزه وی به استان مرکزی و در بدو ورود به کلانشهر اراک، افزود: سیاست خارجی ایران در دولت یازدهم بر مبنای اعتمادسازی و تکیه بر قابلیت ها و مشترکات کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: ایران سعی دارد با بهبود اوضاع در روند تعامل با سایر کشورها جایگاه ویژه ای را در عرصه های بین المللی برای خود تبیین کرده و قدم های بزرگی در سطح جامعه جهانی بردارد.

سرپرست استانداری مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی با بهره مندی از رتبه دوم صنایع مادر تخصصی و جایگاه چهارم صنعت کشور ایران به پایتخت صنعتی ایران شهرت دارد و در بخش معدن نیز یکی از مناطق برخوردار و مهم کشور محسوب می شود.

حسن بیگی تصریح کرد: استان مرکزی یکی از کانون های اصلی خدمات فنی و مهندسی در کشور ایران است و با وجود 87 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در حوزه های دولتی و خصوصی میزبان بیش از 120 هزار دانشجو در رشته های مختلف است و ظرفیت قابل توجهی را در مباحث فنی و مهندسی و موضوعات پژوهشی و دانش بنیان دارد.

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز استان مرکزی یکی از قطب های مهم کشور ایران در این حوزه است و مسئولان این استان با توجه به تداوم خشکسالی های اخیر در صدد اصلاح ساختار کشاورزی سنتی به مکانیزه و استقرار روش های نوین آبیاری هستند و در این خصوص از محصولات کشاورزی برجسته این استان می توان به پسته، انار، طالبی، پیاز، لوبیا و انواع گل و گیاهان زینتی اشاره کرد.

سرپرست استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: استان مرکزی در حوزه صنایع دستی و جاذبه های گردشگری بسیار غنی است و یکی از قطب های صنعت گردشگری کشور ایران به شمار می رود.

کشور تاجیکستان با 7 میلیون و 349 هزار نفر جمعیت، 143 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان در 10 ماهه ابتدای امسال 233 میلیون دلار صادرات و 12 میلیون دلار واردات بوده است.

مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال 2014 میلادی نیز بالغ بر 268 میلیون دلار صادرات و 16 میلیون دلار واردات گزارش شده است.

مهمترین اقلامی که از ایران به تاجیکستان صادر شده شامل اکسید آلومینیم، مواد قالبی شوینده ها، سیمان، انواع پسته، رنگ و ورق های پلیمر اتیلن، دارو، تخم پرنده، شیشه ساختمانی و جام و ماشین آلات کشاورزی است.

مهمترین اقلام وارداتی از تاجیکستان به ایران نیز شامل آلیاژهای آلومینیم، پنبه، باتری، ضایعات مس و تخم کنجد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار