مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد در گفت و گو با پانا خبر داد

ظرفیت تولید 1.5 مگاوات برق از خطوط انتقال آب شهری

خبرگزاری پانا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: ظرفیت تولید برق در خطوط انتقال آب به مخازن 1.5 مگاوات است و تا کنون 400 کیلو وات ساعت آن را بهره برداری کردیم و با اجرای موفق این طرح اجرای آن را توسعه می دهیم.

کد مطلب: ۳۰۹۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا از موفقیت در اجرای طرح تولید برق در میان خطوط انتقال مخازن شبکه آب مشهد خبر داد و گفت: از آنجایی که مخازن در کدهای ارتفاعی متفاوتی هستند و خطوط انتقال تأمین کننده مخازن دارای فشار و قدرت های متفاوت است، موفق به نصب سیستمی برای تولید برق از جریان خطوط انتقال میان مخارن آب شدیم.

وی با بیان اینکه این سیستم پیش تر با وسیله ای موجب شکستن فشار مضاغف جریان آب برای پیشگیری از آسیب به شبکه و مخازن می شد، افزود: هم اکنون با سیستم تولید برق از فشار در شبکه استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: این سیستم مشابه یک نیروگاه برق-آبی عمل می کند با این تفاوت که هزینه راه اندازی و بازگشت سرمایه آن بسیار کمتر است و در مقایسه با سایر پروژه ها سهل تر است.

طباطبایی یادآور شد: هم اکنون یک سیستم تولید برق از شبکه توزیع آب به مخازن آب شرکت آب و فاضلاب مشهد فعال است که با اجرای موفق این طرح در صدد گسترش این سیستم در مکان هایی که طرفیت نصب و بهره برداری و تولید برق را دارند، هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون یک شرکت از بخش خصوصی متولی این پروژه است و بیش از یکسال با تولید برق به این شیوه و فروش تولید از این نیروگاه به شبکه برق مشهد درآمدزایی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد امکان تولید برق در این سیستم برگفته از سیستم پمپاژ معکوس مطرح کرد و افزود: ظرفیت تولید برق در این سیستم حدود 400 کیلو وات ساعت است و با توجه به اینکه در ردیف انرژی های پاک محسوب می شود مطابق تعرفه های موجود طرف خریدهای برق وزارت نیرو قرار گرفته است.

طباطبایی ادامه داد: هم اکنون با بررسی های کارشناسی انجام شده ظرفیت 1.5 مگاواتی برق را در این مجموعه شناسایی کردیم که با ایجاد شرایط فنی، توسعه کار و تحقق کامل ظرفیت موجود برای تولید برق به این شیوه را ایجاد می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: عمده شرکت های آب منطقه ای می توانند از چنین ظرفیتی برای تولید برق در کشور بهره گرفته و برق ارزان را در مقایسه با دیگر روش های مشابه تولید کنند.

طباطبایی تکیه بر تولید داخل را از عمده ویژگی های این طرح دانست و گفت: بومی سازی این پروژه و حمایت آن از سوی سازمان انرژی های نو ایران باعث کاهش هر چه بیشتر هزینه های راه اندازی و بهره برداری است.

وی خاطر نشان کرد: تولید برق با روش پمپاژ معکوس برای نخستین بار در کشور را ایجاد کردیم و از آنجایی که دریافت انرژی قبل از ورود به مخازن است ارتباطی با فشار شبکه انتقال نخواهد داشت.

شایان ذکر است این طرح تنها روش موجود در کشور به شیوه تولید برق از پمپاژ معکوس خطوط انتقال آب به مخازن است که در شهر مشهد انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار