امام جمعه اردبیل:

کلخوران باید به شورابیل دوم تبدیل شود

خبرگزاری پانا:امام جمعه اردبیل گفت: شهرداری می‌تواند با احیای منطقه تاریخی کلخوران از لحاظ جذب مسافر و گردشگر این منطقه را به شورابیل دوم تبدیل کند.

کد مطلب: ۳۰۴۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،آیت‌الله سید حسن عاملی در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار اردبیل در دفتر امام جمعه اردبیل اظهار داشت: باید از ظرفیت بخش خصوصی در احیای مناطق تاریخی و بافت با ارزش اردبیل استفاده کرد چراکه قابلیت شهر و استفاده کردن از آن می‌تواند آثار و برکات پرخیر و ثمری را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این بین منطقه کلخوران و حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از مکان‌های معنوی و ارزشمند محسوب می‌شود باید به شایستگی و با بناهای فاخر احیا شود به طوریکه شهرداری با احیای منطقه کلخوران می‌تواند کسب درآمد مناسبی را داشته و این منطقه را به شورابیل دوم تبدیل کند.

امام جمعه اردبیل ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: برای احیای شهیدگاه و بقعه حریم شیخ صفی‌الدین اردبیلی تاکنون بیش از سه طرح ارائه شده اما هیچ کدام از آنها قابلیت اجرایی شایسته و درخور منطقه را ندارد.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: باید در طراحی و اجرای این منطقه یک میدان بزرگ به عنوان میدان مرکزی اردبیل برای گردهمایی‌های مختلف مد نظر قرار گیرد تا هم غرور مقدس ملت این منطقه حفظ شده و تخلیه روحی را در مناسبت‌های مختلف با تشکیل اجتماعات با شکوه شاهد باشیم.

وی بیان کرد: به مانند کشورهای اروپایی باید در این میدان بزرگ در وسط شهر یک معماری و اثر هنری بی‌نظیر به وجود آید که قطعاً از آن به عنوان شاهکار هنر معماری اردبیل یاد می‌شود.

امام جمعه اردبیل، ساخت عمارت عظیم و فاخر را در این مجموعه با همکاری و مشارکت مسئولان میراث فرهنگی و بخش خصوصی ضروری خواند و اضافه کرد: باید این منطقه به یک فضای متمایز معماری و تاریخی تبدیل شود.

عاملی از ارائه طرح اولیه برای احیا و بازسازی جمعه مسجد نیز خبر داد و گفت: با تملک خانه‌های اطراف و مفروش کردن این منطقه می‌توان نمازهای عید فطر و قربان را در فضای عمومی و گسترده این مکان تاریخی برگزار کرد تا هم دید وسیع و هم نشان دادن گستردگی حضور مردم از طریق رسانه‌ها فراهم آید.

امام جمعه اردبیل در نظر گرفتن بحث اشرافیت در ساخت و سازها و معماری کنونی را یادآور شد و ادامه داد: باید به امنیت خاطر مردم در صدور مجوزها بها داده و نظام سلامت و صیانت مجموعه شهرداری و استفاده از ظرفیت صندوق قرض‌الحسنه برای افراد نیازمند و شهروندان محتاج به دستگیری از طریق شهرداری فراهم آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل، رعایت عدالت را در نگاه توسعه‌ای بیان کرد و افزود: ما شهروند درجه یک و دو نداریم و بهتر است همه شهروندان به یک دید در امر توسعه نگریسته شوند و بین مناطق مرکزی با اطراف شهر تمایزی را در ارائه خدمات قائل نشویم.

عاملی با تحسین خدمات متنوع شهرداری در حوزه فضای سبز و افزایش سرانه توسعه فضای سبز تصریح کرد: باید اردبیل در این زمینه نمونه و الگو باشد و مدل‌های جدید با نگاه توسعه شهر در این زمینه ارائه شود.

وی در ادامه احیای کاربری‌های بر زمین مانده فضای سبز و ترغیب و تشویق مردم را به این امر در تلطیف فضای شهری ضروری خواند و بیان کرد: در جذب گردشگر و توریسم باید فضای سبز و مکان‌های تفریحی مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اردبیل با اهمیت خواندن موضوع بازگشایی و تملک اراضی در حل مشکلات ترافیکی اضافه کرد: فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه عمومی باید جای بیرون آوردن خودروهای تک سرنشین را بگیرد تا مردم به راحتی بتوانند در شهر تردد کنند.

وی، اجرایی شدن طرح منوریل و استفاده از دوچرخه‌های کارتی را ضروری خواند و ادامه داد: خیابان اردبیل که قدمت ساخت آن به سال 1330 برمی‌گردد امروز ظرفیت و کشش ترافیک سنگین را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل در پایان تشریح کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن وضعیت بافت‌های فرسوده بتوانیم نسبت به اجرای طرح‌های جدید عمران شهری و خدمات ترافیکی اقدامات جدی را به انجام برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار