باشروع فصل سرما:

قاتل نامرئی قتل های زنجیره ای

خبرگزاری پانا: باشروع فصل سرما خفگی بوسیله گاز مونواکسید کربن بسیاری از شهروندان را به کام مرگ می کشاند.

کد مطلب: ۲۷۹۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، با شروع فصل سرما، استفاده از وسایل گرمایشی بخصوص در منازل مسکونی باعث بروز حوادث دلخراشی از جمله خفگی بوسیله گاز مونواکسید کربن می شود که متاسفانه بسیاری از شهروندان را به کام مرگ می کشاند.
گاز مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو وفوق العاده سمی است که از سوختن ناقص مواد سوختنی در بخاری ، آبگرمکن و... بوجود می اید که در حالت بیداری یا خواب کشنده است .
از آنجایی که بسیاری از علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن از جمله سردرد ،تهوع ،سرگیجه و....شبیه علائم سرماخوردگی می باشد لذا اکثر افراد فکر می کنند که به علت هوای سرد دچار سرماخوردگی شده اند. لذا سعی در خوابیدن می کنند که متاسفانه دیگر قادر به برخواستن نخواهند بود و دچار مرگ خاموش خواهند شد. بنابراین ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه سرماخوردگی را باید بعنوان یک خطر، جدی گرفت .
گاز مونو اکسید کربن بعلت کمبود اکسیژن در محیط و سوختن ناقص مواد بوجود می آید. بنابراین رنگ شعله وسایل گرما زا از جمله بخاری ها باید همیشه آبی رنگ باشد. شعله قرمز یا نارنجی نشانه سوختن ناقص و کمبود اکسیژن در محیط است که منجر به تولید گاز مونواکسید کربن می شود. لذا توصیه می شود در فصل سرما از بستن تمام روزنه های ورودی هوا به داخل منزل جدا پرهیز شود و همیشه منفذی برای ورود هوای تازه به محیط در نظر گرفته شود و حتی الامکان از روشن نگه داشتن وسایل گازسوز در شب و هنگام خواب پرهیز شود.
از دیگر عوامل تولید و انتشار گاز مونواکسید کربن در محیط نقص دودکش ها و سیستم تهویه می باشد چرا که دودکش ها تنها راه تهویه و خارج شدن گازهای سمی ناشی از وسایل گاز سوز می باشد لذا هرگونه نقص در سیستم دودکش ها باعث انتشار گاز مونواکسید و سایر گازهای سمی در محیط می شود.
لذا در خصوص دودکش ها باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:
1-از وسایل گاز سوز استاندارد و دودکش دار استفاده شود. از بکارگیری وسایل گاز سوز بدون دودکش خصوصا در فضاهای کوچک و اتاق خواب جدا پرهیز شود.
2-همیشه از باز بودن مسیر دودکش ها مطمئن باشید . یکی از ساده ترین روش های آزمایش دودکش ها داغ بودن قسمتی از دودکش که بین وسیله گاز سوز و دهانه دودکش در دیوار می باشد است. سرد بودن دودکش نشانه عدم تهویه مناسب است .
3-دودکش ها و اتصالات آن از جنس مقاوم و استاندارد و بدون هرگونه منفذ باشد و قطر خروجی دودکش ها متناسب با خروجی وسیله گازسوز و در ناحیه منتهی به فضای بیرون بصورت عمودی با شیب مثبت و حداقل یک و نیم متر از مرتفع ترین نقطه ساختمان بلندتر ، دارای کلاهک اچ و کاملا مهار شود . دودکش هایی که بصورت افقی یا رو به پایین قراردارند باعث جریان معکوس و عدم تهویه مناسب می شوند.
4-جهت گرم نمودن داخل خودرو یا چادر مسافرتی از گاز پیک نیک و همچنین از بخاری دستی در فضای داخل حمام استفاده نشود .
5-نصب دستگاه حساس به گاز منواکسید در مکان های مناسب منزل می تواند افراد را از خطر گازگرفتگی نجات دهد.
6-در صورت مواجه شدن با افراد مسموم ناشی از گاز منواکسید فورا وی را به هوای آزاد و بیمارستان منتقل کنید.
7-همچنین برای جلوگیری از نشت گاز در محیط و خطرات ناشی از آن از سالم بودن شیلنگ رابط گاز مطمئن بوده، محل اتصالات بوسیله بست فلزی محکم شده، طول شیلنگ بیش از یک و نیم متر نباشد و در مسیر تردد افراد قرار نگیرد.
گزارشگر: زهرا هیهات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار