موسیقی عاشورایی بایدها و نبایدها/۳

شهرام شکوهی: موسیقی تعزیه اصولی تر و بهتر کار می شود

خبرگزاری پانا: شهرام شکوهی معتقد است: یکی از سبک های موسیقی عاشورایی موسیقی تعزیه است که قالب متفاوتی دارد و خیلی اصولی تر و بهتر کار می شود.

کد مطلب: ۲۷۷۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

شهرام شکوهی خواننده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: قطعه «عاشقان» را که یک کار عاشورایی بود کاملا دلی کار کردم و برای نزدیک شدن فضا به موسیقی و فضای محرم و باورپذیر شدن آن از سازهایی استفاده کردیم که بیشتر در مراسم عزاداری از آن استفاده می شود.

وی افزود: در حال حاضر در موسیقی های مذهبی و مداحی ها می بینیم کمتر اصول رعایت می شود و این در حالی است که گذشته از اینکه آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی توانایی ها را بالاتر می برد و خیلی کمک می کند به کسانی که در این سبک کار می کنند.

این خواننده تصریح کرد: البته هستند کسانی که سواد موسیقایی دارند و اصول را رعایت می کنند ولی خیلی از افراد هم هستند که بدون توجه به این اصول و آگاهی کار می کنند و در نتیجه کارها آن طور که باید به دل نمی نشیند.

وی در رابطه با تاثیری که برخی از مداحان و خوانندگان پاپ از ترانه های غربی و آثار خارج از کشور گرفته اند، اظهار کرد: این نقطه ضعفی است که خیلی هم بر روی آن حساس شده اند ازجمله برخی علما که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. این مسئله مبحث فراگیر بودن موسیقی است همان طور که نوع خواندن مداحی ها تحت تاثیر آنان قرار گرفته است می خواهند با استفاده از موزیک های آشنا به گوش مردم مخاطب بیشتری جذب کنند. حتی در موسیقی پاپ هم این را داریم که خوانندگان از سبک هم تقلید می کنند.

شکوهی ادامه داد: یکی از سبک های موسیقی عاشورایی موسیقی تعزیه است که قالب متفاوتی دارد. تعزیه خیلی اصولی تر است و موسیقی آن هم خیلی بهتر اصول را رعایت می کند. می توان موسیقی درست عاشورایی را در تعزیه ها شنید که باتوجه به موسیقی اصیل ایرانی نواخته می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از یک برهه ای به بعد همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت در این 10 سال اخیر خیلی چیزها تغییر کرده است دیگر آن خلوصی که باید دیده نمی شود من در قدیم نوحه ها را خیلی دوست داشتم ولی الان دیگر کمتر نوحه ای به گوش می رسد که واقعا به دل بنشیند دیگر چیزهایی که د رکوچه و خیابات می شنوم را نمی پسندم و دیگر چندان به دل نمی نشیند از اینرو ترجیح می دهم به هرچیزی گوش ندهم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار