رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به پانا خبر داد:

وعده تحقق اعتبار هزار میلیاردی از سوی رئیس جمهور درسال جاری/ ارائه 18 میلیاردتومان برای 21 طرح مصوب

خبرگزاری پانا: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه فعالیت این صندوق آغاز شده است، گفت: از زمان شروع کار صندوق تعداد 3500 شرکت به ثبت رسیده و از این تعداد 413 شرکت دانش بنیان به صندوق معرفی شده اند و از این تعداد 98 شرکت طرح های خود را ارائه کرده و 315 شرکت هنوز طرحی ارسال نکرده اند.

کد مطلب: ۲۳۶۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، بهزاد سلطانی شامگاه گذشته در مراسم ضیافت افطاری صندوق نوآوری و شکوفایی و در جریان برگزاری اولین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران با اشاره به تاریخچه فعالیت این صندوق اظهار داشت: دولت نهم در سال 87 لایحه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را ارائه کرد و در سال 89 به تصویب رسید. با استناد به قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات که مصوب سال 89 صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق ارایه كمك‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان تشکیل شد. پس از آن در سال 91 اساسنامه صندوق به تصویب رسید.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به هدف تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: كمك به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تكمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری ‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و كاربردی نمودن دانش را می توان عمده ترین هدف از تشکیل این صندوق دانست.
سلطانی در ادامه تصریح کرد: تامین مالی توسعه فناوری و کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان، کمک به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان، ایفای نقش در تحقق و توسعه اقتصاد مقاومتی از طریق توسعه بنگاه ها و طرح ها و اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی را نیز می توان به عنوان مأموریت این صندوق به شمار آورد.
وی با اشاره به حمایت ها و تسهیلات قابل اعطاء به شرکت ها و موسسات دانش بنیان گفت: معافیت از پرداخت مالیات، عوارض،حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال، تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطاء تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه مدت، اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت ها و موسسات دانش بنیان موضوع این قانون در محل پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق ویژه علم و فناوری، اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری براساس ضوابط قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی به شرکت ها و در نهایت ایجاد پوشش بیمه ای مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات دستاوردهای دانش، نوآوری و فناوری در تمام مراحل تولید، عرضه و به کارگیری را می توان از لایحه های اهداف صندوق برشمرد.
وعده رئیس جمهور برای تحقق هزار میلیارد اعتبار سال اول صندوق نوآوری وشکوفایی
رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اعتبارات این صندوق گفت: دولت در ابتدا اعتباری 3 هزار میلیارد تومانی را برای صندوق پیش بینی کرد که سالانه هزار میلیارد تومان باید به صندوق اختصاص پیدا کند. سال 91 که سال اول فعالیت این صندوق بود این اعتبار تخصیص نیافت و امسال که در سال سوم صندوق هستیم و در واقع سال اول فعالیت صندوق به شمار می رود رئیس جمهور این اطمینان را داد که رقم هزار میلیارد تومان برای سال اول فعالیت صندوق محقق شود.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بنابراین در طول سه سال باید سالانه هزار میلیارد به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص پیدا کند و از سال چهارم به بعد نیز نیم درصد از بودجه عمومی کشور به این صندوق اختصاص می یابد.
سلطانی با اشاره به صرف اعتبارات هدفمندی یارانه ها گفت: میزان 42 هزار میلیارد تومان در سال خرج یارانه مردم می شود که این میزان صرف معیشت مردم می شود اما باید 10 برابر یارانه معیشتی را به یارانه تکنولوژی اختصاص دهیم تا پس از 10 سال از زایش علمی کشور دیگر نیاز به یارانه ها نباشد.
اعضای حقیقی و حقوقی صندوق نوآوری و شکوفایی
به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، هیأت امنای صندوق از 7 عضو حقوقی و 3 عضو حقیقی منتخب رئیس جمهور تشکیل شده است که می توان به حجت الاسلام حسن روحانی- رییس جمهور و رییس هیأت امنا، محمد باقر نوبخت- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به عنوان عضو و نایب رییس هیأت امناء، سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری رییس جمهور به عنوان عضو و دبیر هیأت امنا، رضا فرجی دانا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عضو هیأت امناء، سید حسن قاضی زاده هاشمی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان عضو هیأت امناء،علی طیب نیا- وزیر امور اقتصاد و دارایی وعضو هیأت امنا و ولی ا... سیف- رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و عضو هیأت امنا به عنوان اعضای حقوقی این صندوق اشاره کرد.
وی با اشاره به اعضاء حقیقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: دکتر محمد نهاوندیان، سعید سهراب پور و اکبر ترکان به عنوان اعضای حقیقی این صندوق هستند.
نرخ تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان
سلطانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: کسب فناوری برای نمونه سازی صنعتی و خدمات پشتیبانی تا سقف 300 میلیون تومان به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود. در تسهیلات بخش تولید صنعتی، لیزینک، خرید سهام و سرمایه سقف تسهیلات 5 میلیارد تومان است و بخش سرمایه گذاری سقف پرداخت ندارد.
وی درباره نحوه اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در ابتدا بازار محصول ارزیابی می شود پس از آن مطالعه فنی محصول است که آیا قابلیت عرضه دارد و بعد مطالعه اقتصادی و مالی انجام می شود و در نهایت بررسی سیستمی است که ببینیم تیم مجری پروژه توانمندی های لازم برای انجام پروژه را دارد یا نه. در واقع روندمان توانمندسازی شرکت های دانش بنیان است.
شروط استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی
رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به شروط استفاده کنندگان از تسهیلات صندوق اشاره کرد و افزود: کسی می تواند از تسهیلات صندوق استفاده کند که به صورت یک شرکت دانش بنیان ثبت شده باشد. خصوصی و یا تعاونی باشد و دولتی ها نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند. شرکت دانش بنیان شده باشد. ارزش افزوده اقتصادی داشته باشد و در نهایت شرکت دانش بنیان سابقه منفی اقتصادی حرفه ای نداشته باشد.
به گفته وی 3500 شرکت فعال به ثبت رسیدند که تنها 413 شرکت موفق به دانش بنیان بودن شده اند.
امسال طرح های دانش بنیان خوب اقتصادی به اندازه کافی بدستمان نمی‌رسد
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر مشکل ما کمبود طرح دانش بنیان خوب اقتصادی است و فکر نمی کنیم که امسال طرح ها به اندازه کافی به دستمان برسد.
413 شرکت، دانش بنیان شده اند
وی با بیان اینکه 6 ماه از آغاز فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی می گذرد در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان چه زمانی خواهد بود، گفت: قبل از این شش ماه هیچ شرکتی دانش بنیان نشده بود و در این مدت که آغاز شده 3500 شرکت ثبت شده که از این تعداد 413 شرکت دانش بنیان شده و به صندوق معرفی شده اند و از این تعداد 98 شرکت طرح های خود را ارائه کرده و 315 شرکت هنوز طرحی ارسال نکرده اند. البته اکثر این شرکت ها در مدت یکماه گذشته دانش بنیان شده اند.
جزئیات طرح‌های مصوب و هزینه‌های آن
سلطانی درخصوص طرح های مصوب نیز گفت: 21 طرح مصوب دارم که کار آغاز شده و در مجموع 18 میلیارد و 670 میلیون تومان رقم این طرح ها است که تا کنون تسهیلات داده ایم و رقم های مختلفی از 300 میلیون تومان تا 5 میلیاردتومان از سوی شرکت ها درخواست شده است.94 میلیاردتومان برای 98 طرح درخواست کرده اند. 77 طرح باقی مانده و دو طرح انصراف داده اند و 8 طرح نیز رد شده اند و 12 طرح باقی مانده که مراحل آخر ارزیابی شان را طی می کنند که طی 3 هفته آینده مصوب می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار