قائم مقام بانک مرکزی خبر داد :

افزایش نقدینگی به 28 درصد/ رفع مشکلات انتقال ارزی در روزهای آینده

خبرگزاری پانا: قائم مقام بانک مرکزی از رشد 19 و شش دهم درصدی نقدینگی در آذر سال جاری نسبت به اسفند 1391 خبر داد و گفت: نقدینگی نسبت به آذر پارسال 28 و یک دهم درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۸۰۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ اکبر کمیجانی با اشاره به نقش مخرب و نامطلوب تورم بر تحقق اهداف اقتصاد کلان کشور گفت : از عوامل مهم کمبود نقدینگی در بخش تولید کشور، تورم و کاهش ارزش پول است.
وی درباره علت اعمال سیاست انقباضی بانک مرکزی در شرایطی که نقدینگی کافی نیست، گفت : رشد نقدینگی 28 و یک دهم درصدی در دوازده ماهه منتهی به آذرماه سال جاری به هیچ وجه به معنی روند انقباضی در نقدینگی نیست و این ادعا را تایید نمی‌کند.
وی با بیان اینکه تمام تلاش بانک مرکزی، توصیه به بانک‌ها در باره اولویت بخشیدن به پرداخت تسهیلات و تامین سرمایه در گردش فعالیت‌های اقتصادی تولیدی و طرح رو به اتمام است، افزود: در هشت ماه سال جاری سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و مسکن و ساختمان از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در مجموعا 52 و شش دهم درصد بوده است، در حالی که سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و ساختمان از تولید ناخالص داخــــــلی کشور در ســـــال 1391 معادل 31 و هفت دهم درصد بوده است .
این روند نشان می دهد بانک مرکزی و نظام بانکی کشور مجدانه در جهت هدایت منابع مالی به سمت بخش‌های تولیدی کشور تلاش کرده است.
کمیجانی درباره مشکلات انتقال ارز هم گفت : در این باره پیگیر هستیم و امید داریم روزهای آینده با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک‌های خارجی، گشایشی در این باره حاصل شود.
قائم مقام بانک مرکزی ضمن با مهم خواندن نقش فعالان اقتصادی در جهت ریشه کن کردن معضل تورم اظهار داشت: باید توجه داشت تا زمانی که نرخ تورم در اقتصاد در سطوح بالا باشد، توفیق و نتیجه لازم از اقدامات اصلاحی و سیاست‌های اقتصادی حاصل نخواهد شد و کاهش نرخ تورم لازمه شکوفایی اقتصادکشور است.
قائم مقام بانک مرکزی گفت : خوشبختانه در ماه ‌های اخیر انتظارات تورمی به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و با سیاست‌های انضباطی پولی و التزام دولت به رعایت انضباط مالی سیر نزولی تورم آغاز شده است و امید می‌رود در ماه‌های آتی نیز ادامه یابد.
کمیجانی با بیان اینکه بانک‌های دولتی به علت سرمایه پایین‌تر از حد استاندارد، با مشکل ناتوانی در تامین تسهیلات مواجهند ، گفت : در سال‌های اخیر برغم اینکه اقتصاد با درآمدهای هنگفت نفتی مواجه بود ،این مسئله مورد غفلت جدی واقع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار