سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

ایران منتظر گام مثبت 1+5 است/مذاکرات ایران طولانی نشده است

خبرگزاری پانا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران منتظر گام مثبت 1+5 در جهت به تحقق رسیدن اهداف مذاکرات است.

کد مطلب: ۱۶۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد

سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا و در پاسخ به این پرسش که "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده در آینده نزدیک مذاکرات هسته ای ایران با "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران انجام خواهد شد و به نظر شما این گفتگو ها چقدر می تواند موثر باشد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی همیشه روی مذاکره در حل پرونده هسته‌ای تاکید داشته و به همین منظور همیشه از مذاکرات استقبال کرده است.

نماینده ورامین با یادآوری مذاکرات پیشین ایران و گروه 1+5، افزود: این مذاکرات باعث شده تا به نقاط مشترکی گروه 1+5 با ایران برسد و هر آنچه که مانع از سرانجام این مذاکرات می شود، سیاست های دوگانه‌ای است که غربی ها دنبال می کنند.

نقوی حسینی با دو سویه ارزیابی کردن موضع غربی ها در قبال ایران، تصریح کرد: غربی ها و به ویژه اتحادیه اروپا از یک سو سیاست چماقی را دنبال می کنند و به تحریم ها و تهدیدهای خودشان می افزایند و از سوی دیگر سیاست هویجی را دنبال می کنند و صحبت از مذاکره و گفت و گو می کنند که این پارادوکس مانع از این است که با مذاکره به نتیجه برسیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه تا وقتی که گروه 1+5 یک گام اعتمادسازی برندارد که نشان بدهد غربی ها به دنبال حل موضوع با مذاکره هستند فکر می کنم مذاکرات ادامه پیدا کند، افزود: البته فکر می کنم ادامه دار بودن مذاکرات چیز نامعمولی نیست و ما در مسائل هسته‌ای دیده ایم که برخی کشورها مذاکراتشان حتی 60 سال طول کشیده و هنوز هم ادامه دارد.

نقوی حسینی با اظهار اینکه نباید انتظار داشته باشیم با چنین گفت وگوهایی ما به زودی به نتیجه برسیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر گام مثبت 1+5 در جهت به تحقق رسیدن اهداف مذاکره است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که تیم مذاکره کننده ایران باید بیشتر بر روی چه مسائلی در مذاکرات آینده با گروه 1+5 تاکید کند؟ گفت: ما 2 موضوع بیشتر نداریم که نخست حق مسلم اتمی بودن ایران است و بهره برداری از انرژی اتمی صلح آمیز که این حق را جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجهی معامله نمی کند و از حق خود نخواهد گذشت.

وی اضافه کرد: بحث دوم خلوص غنی سازی است که ما قبلا هم اعلام کرده ایم و امروز هم اعلام می کنیم ما در خلوص غنی سازی آمادگی گفت وگو را داریم و مشکلی در این زمینه نداریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در خاتمه یادآور شد: ایران صنعت هسته ای دارد که این صنعت نیازمند سوخت است و اگر کشورهای عضو باشگاه اتمی دنیا که عضو آژانس هستند توانمندی تامین آن را دارند ما به بخش های دیگر می پردازیم و اگر توانمندی تامین آن را ندارند ما خودمان تامین می کنیم همانطور که سوخت 20 درصد راکتور تهران را تولید کردیم.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل(آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و انگلیس) به علاوه آلمان اعضای گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار