مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش:
۵ نمره از ارزشیابی تکوینی به فعالیتهای پژوهشی اختصاص دارد
خبرگزاری پانا: مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در کارنامه پایه هفتمیها، درس زبان و ادبیات فارسی به سه درس قرائت، املاء و انشاء تقسیم شده است، گفت: ارزشیابی این ۳ درس کتبی بوده و بر مبنای ۲۰ نمره است.
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، شاپور محمدزاده، مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص مصوبات این کمیسیون درباره ارزشیابی دروس پایه هفتم، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش به کمیسیون اساسنامه این اختیار را داد که مقررات و قوانین دوره اول متوسطه را در این کمیسیون تعیین تکلیف کند که به منزله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش تلقی میشود.
وی ادامه داد: بخشی از آییننامه دوره اول متوسطه، ارزشیابی دروس است که بررسی شد و به تصویب رساندیم.
محمدزاده گفت: به استناد مصوبه ۸۸۳ شورای عالی آموزش و پرورش در ۳۱ اردیبهشت ۹۲ مبنی بر واگذاری اختیار تصویب مقررات مورد نیاز دوره متوسطه به کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی، ارزشیابی پایانی دانشآموزان پایه هفتم در هر یک از نوبتهای ارزشیابی صرفاً برای سال ۹۳ـ۹۲ تصویب شد.
مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: در درس قرآن، آزمون به صورت کتبی و شفاهی است که ۱۰ نمره کتبی و ۱۰ نمره شفاهی است؛ ارزشیابی درس معارف اسلامی کتبی بوده و بر مبنای ۲۰ نمره است.
وی با بیان اینکه درس زبان و ادبیات فارسی در کارنامه به سه درس قرائت، املاء و انشاء تقسیم شده است، گفت: ارزشیابی این ۳ درس کتبی بوده و بر مبنای ۲۰ نمره است.
محمدزاده افزود: در گذشته این سه درس به صورت جداگانه در کارنامه پایه هفتم لحاظ نمیشود که در راستای سخنان رئیسجمهور در اول مهر امسال مبنی بر توجه به درس انشاء صورت گرفته است.
این مقام مسئول در کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی درس زبان عربی به صورت کتبی و شفاهی است که ۱۵ نمره کتبی و ۵ نمره شفاهی است.
وی به ارزشیابی درس زبان خارجه اشاره کرد و ادامه داد: ارزشیابی این درس به صورت کتبی و شفاهی شده است؛ البته در گذشته دو نمره (دو درس) در کارنامه برای زبان خارجه در نظر گرفته میشد و کتبی و شفاهی جداگانه بود که امسال یک نمره اعلام میشود.
محمدزاده به ارزشیابی درس علوم تجربی اشاره کرد و گفت: ارزشیابی این درس به صورت کتبی و عملی است که شامل ۱۵ نمره کتبی و ۵ نمره عملی است.
وی افزود: ارزشیابی درسهای ریاضی و مطالعات اجتماعی کتبی بر مبنای ۲۰ نمره است و ارزشیابی درس تربیتبدنی نیز عملی بر مبنای ۲۰ نمره است.
این مقام مسئول در کمیسیون اساسنامهها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه درسهای «فرهنگ و هنر» و «کار و فناوری»، عملی است و ارزشیابی پایانی ندارد، اظهار داشت: این دو درس نمره دارد و بر مبنای ۲۰ نمره است و دانشآموزان به صورت تکوینی نمره را به دست میآورند.
وی با بیان اینکه ارزشیابی درس «تفکر و سبک زندگی»،به صورت کتبی و عملی است، گفت: این درس ۵ نمره کتبی پایانی دارد و ۱۵ نمره هم تکوینی است که در طول هر نوبت به دست میآید.
محمدزاده با تأکید بر اینکه ارزشیابی انضباط هم به صورت گذشته عمل میشود، افزود: درباره این درس برابر با ماده ۱۰ و تبصرههای آییننامههای ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره راهنمایی تحصیلی مصوبه جلسه ۷۵۰ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۶ تیر ماه ۸۶ عمل میشود.
وی به تعریفی ارزشیابی تکوینی پرداخت و بیان داشت: ارزشیابی تکوینی مجموعه اقدامات و فعالیتهایی است که به صورت مستمر توسط معلم و دانشآموز و سایر ارزیابی کنندگان به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری در طول هر نوبت به عمل میآید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمونهای علمکردی، فعالیتهای مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی (فعالیتهای پژوهشی) ارزشیابیهای باز و مشاهدات تدریجی رفتار، خود ارزیابی و نظر اولیای دانشآموزان است.
محمدزاده اظهار داشت: مقرر شد که ۵ نمره از ارزشیابی تکوینی در طول هر نوبت به فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانشآموزان اختصاص یابد و معلمان میتوانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانشآموزان منظور کنند.
وی گفت: در صورتی که دانشآموز در دروس «فرهنگ و هنر»، «کار و فناوری» و «تفکر و سبک زندگی» نمره حد نصاب قبولی را کسب نکند، تا ۳۱ مرداد ماه فرصت دارد با انجام پروژههای پیشنهادی معلم (تحقیقی، پژوهشی و عملی) نسبت به جبران ضعفهای خود در درس یا درسهای مربوطه اقدام کند؛ معلم با بررسی عملکرد دانشآموز در فعالیتهای انجام شده، نتیجه ارزشیابی وی را اعلام میکند.
ارسال دیدگاه