فعالیت ۳۷۹ آموزشگاه کمتر از ۱۵ دانش آموزدر خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت ۳۷۹ مدرسه ابتدایی زیر ۱۵ نفر دانش آموز در مناطق روستایی استان با ۳۹۳ کلاس چند پایه خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۳۷۹ آموزشگاه کمتر از ۱۵ دانش آموزدر خراسان جنوبی

سید علیرضا موسوی نژاد، اظهار کرد: پراکندگی بالای جمعیت دانش آموزی مهم ترین چالش خادمین نظام تعلیم و تربیت در ساماندهی و افزایش بهره وری نیروی انسانی به شمار می رود.

وی، با بیان این که ۳۴۸ مدرسه ی خراسان جنوبی در دوره های اول و دوم ابتدایی، میزبان جمعیتی بین ۱۵ تا ۹۰ نفر دانش آموز می باشند، گفت: ۳۹۰ مدرسه ی ابتدایی استان با ۳ هزار و ۱۸۱ کلاس درس نیز بیش از ۹۰ دانش آموز را در خود جای داده و مشغول فعالیت می باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به نائل شدن بیش از هزار و ۸۰۰ معلم استان به افتخار بازنشستگی در سال تحصیلی جاری، تا کنون قریب هزار و ۳۰۰ معلم از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم و آزمون های استخدامی، جذب آموزش و پرورش استان شده اند و برای پوشش کامل کلاس های درس از شیوه های مختلفی نظیر تداوم خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس و الزام مدیران و معاونان به تدریس استفاده شده است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از مرزی بودن، پراکندگی بالای جمعیت دانش آموزی، وجود کانون های متعدد فرسایش بادی و وسعت زیاد مناطق بیابیانی استان، صعب العبور بودن محور های مواصلاتی جاده های روستایی مناطق کوهستانی و مساحت بالای استان به عنوان مهم ترین چالش ها و فرصت های فرا روی خادمین نظام تعلیم و تربیت استان در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی، یاد کرد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، از افزایش۲۸۰ کلاس درس با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد و افزود: رشدمهاجرت بی رویه به علت خشکسالی های متوالی به مرکز استان و افزایش جمعیت شهرک های اقماری باعث شده که نه تنها در بحث فضای آموزشی، بلکه در تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه شویم.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: پذیرش کم دانشگاه فرهنگیان، افزایش تعداد جمعیت پیشکسوت استان، عدم تحقق سهمیه استان در آزمون استخدامی، طولانی شدن فرایند اعلام نتایج آزمون استخدامی،افزایش آمار مرخصی ضرورت برای بانوان فرهنگی با توجه به سیاست های جوانی جمعیت و عدم تمایل پیشکسوتان برای استمرار خدمت، مهم ترین علل کاهش نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان هستند.

وی، با اشاره به موفقیت های سواد آموزی استان و کسب عناوین متنوع کشوری، گفت: با توجه به افزایش سهمیه دوره های سوادآموزی ضرورت دارد از مجموع هزار و ۲۰۰مدرسه استان ،هرمدرسه،۲نفرو درمجموع ۲ هزار و۴۰۰ نفر را در دوره سوادآموزی ثبت نام و آموزش دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر ضرورت نو سازی و تجهیز وضو خانه های مدارس با استفاده از ظرفیت خیرین نیکو کار تأکید کرد و ادامه داد: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ضرورت توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایرکوچ نشین و همچنین مناطق دو زبانه با نیازهای ویژه، لازم است بر ایجاد فرصت های آموزشی متنوع، با کیفیت جذب ۵۴۵ نیروی خرید خدمات یا قراردادکارمعین در استان ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار