کارشناس مسایل اقتصادی در گفت و گو با پانا :

اقتصاد زیرزمینی در تهران و دبی نرخ ارز را تعیین می کند

خبرگزاری پانا : کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر ضرورت تعیین مدیرانی مستقل در سیستم بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی خود باید تعیین کننده نرخ ارز باشد اما دنباله رو نرخ ارزی شده بود که اقتصاد زیر زمینی تعیین می کرده است .

کد مطلب: ۱۳۶۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد

عباس هشی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ، تصریح کرد: تعیین برابری ارزش ریالی با دلار طبق ماده 10 قانون پولی و بانکی با دولت است اما قیمت ارز را اقتصاد زیرزمینی در تهران و دبی تعیین می کند و آخرین کشف نیز جمشید بسم الله بود و بسیاری از نابسامانی های ارزی به وی نسبت داده شد .


وی اضافه کرد: این در حالی است که بانک مرکزی خود باید تعیین کننده نرخ ارز باشد اما دنباله رو نرخ ارزی شده بود که اقتصاد زیر زمینی تعیین می کرده است .


هشی عنوان کرد: حتی در زمان هایی که بانک مرکزی چندین نرخ غیر رسمی مانند توافق نزد صراف ، ارز مرجع ، نرخ صادراتی و واریز نامه داشته با همه این پیش بینی ها نتوانسته بر اقتصاد زیر زمینی غلبه کند.


وی افزود: تغییر مدیران بانکی و دولتی در شرایطی کارآمدی دارد که زیربناهای آن فراهم باشد و مدیران جدید وام دار کسی نباشند .


این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: غلط بودن ذخیره و مطالبات مشکوک بانکی از ضعف های سیستم بانکی کشور و عدم نظارت بانک مرکزی است .


وی ادامه داد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می دهد که ضعف نظارتی در این بانک وجود دارد و بدنه و رییس بانک مرکزی نیز ممکن است به دلیل بخشنامه گریزی سیستم بانکی بی تفاوت شده باشند .


هشی عنوان کرد: مدیرانی که اتکای آنها به پشتیبانی بیرونی خارج ازسیستم بانکی بوده است پاسخگویی کمتری داشته اند .


این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: طرح تحول در سیستم بانکی کشور نیازمند برنامه ریزی و قانون است همانگونه که برای هدفمندی یارانه ها و مالیات نیز قانون تدوین شد اگرچه در اجرا با مشکلاتی مواجه شد .


این استاد دانشگاه عنوان کرد: بانک مرکزی دو وظیفه مهم دارد؛ حفظ ارزش دارایی های مردم در نظام بانکی و فراهم کردن شرایط برای رشد اقتصادی و افزایش اشتغال.


به گفته او توفیق در هر کدام از این دو وظیفه نیازمند اقداماتی است که به بانک توان لازم را بدهد و شرایط موجود را بهبود دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار