استفاده نادرست از تردمیل عوارضی برای بدن به همراه دارد

خبرگزاری پانا: کارشناس تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نسبت به استفاده نادرست از تردمیل وعوارضی که برای بدن به همراه دارد، هشدار داد.

کد مطلب: ۱۰۴۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی خراسان شمالی، پونه رزاز اظهار داشت: مدت زیادی است که تب استفاده از تردمیل داغ شده و خیلی‌ها برای لاغری، تقویت عضلات و افزایش استقامت بدنی خود از آن استفاده می‌کنند ولی استفاده از این وسیله مفید که تبلیغات زیادی هم درباره‌اش می‌بینیم و می‌شنویم، ممکن است خطرهایی به دنبال داشته باشد .

وی افزود: افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند در یک زمان محدود به تناسب اندام برسند و این موضوع باعث می‌شود تا بی‌مهابا به دویدن با تردمیل بپردازندوخود را در معرض آسیب قرار دهند.

به گفته وی هر حرکت تمرینی که بدون آمادگی جسمانی قبلی و با شدت زیاد در مدت زمان کم انجام گیرد، موجب بروز آسیب ورزشی می‌شود.

وی معتقد است: از جمله آسیب‌های ورزشی که در کار با تردمیل بروز می‌کند، آسیب زانو است زیرا نقطه‌ای از بدن که بیشترین بار و وزن بدن را تحمل می‌کند، زانوهاست و وقتی در مدت زمان طولانی، فشار مداومی به آن وارد شود یا در مدت زمان کم، فشار زیادی بر آن تحمیل شود، دچار تغییراتی شبیه آرتروز می‌شود، یعنی غضروف آن ساییده می‌شود و درد و مشکلات دامنه حرکتی مفصل به وجود می‌آید.

«رزاز» ادامه داد: یکی از مشکلات و خطرهایی که در کار با تردمیل وجود دارد، آسیب عضلات اندام تحتانی به ویژه در ناحیه ران ، پشت ران و ساق پاست.

وی در ادامه ضمن اشاره به خطرهای استفاده از تردمیل خاطر نشان کرد: از آن جمله می‌توان به استفاده از سطح شیب‌دار تردمیل اشاره کرد زیرا کسانی که از انواع شیب‌دار آن به صورت نامناسبی استفاده می‌کنند، هم به آسیب مفاصلی چون زانو، لگن و مچ پا دامن می‌زنند و هم به طور ناخودآگاه شدت ورزش را بیشتر می‌کنند و خود را در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی، در معرض ابتلا به این‌گونه بیماری‌ها قرار می‌دهند.

این کارشناس تربیت بدنی معتقد است: کسانی که به استفاده از تردمیل عادت ندارند و مبتدی و تازه‌کارند یا به علل گوناگون به انواع سرگیجه و نداشتن تعادل دچارند، در هنگام کار با تردمیل ممکن است از روی دستگاه سقوط کنند و دچار عوارض ثانویه شوند .

وی ادامه داد: کسانی که با تردمیل کار می‌کنند به این علت که در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستند، ممکن است در اثر گرما و تعریق زیاد به شوک گرمایی یا افت فشار خون دچار شوند .

به گفته وی ضمن این که باید دمای اتاق برای حرکت روی تردمیل مناسب باشد ، لباس فرد هم باید لباس مناسب انتخاب گردد چون در غیراین صورت تهویه پوستی درست انجام نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: کاربرد کورکورانه تردمیل خستگی منفی می‌آورد که یا به دلزدگی و کنار گذاشتن تردمیل ختم یا به صدمات بدنی منجر می شود.

رزاز در ادامه تاکید کرد : هنگامی که شیب یا سرعت تردمیل مناسب نباشد ممکن است با فشار بر دستگاه قلبی عروقی، موجب بروز عوارض قلبی مانند اختلال خونرسانی به قلب و حتی سکته قلبی شود هم چنین سرعت زیاد و نامناسب با وضعیت و آمادگی جسمانی فرد استفاده کننده، موجب زمین خوردن و یا تشدید وضعیت بیماری ها می گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار