علاقه دانش‌آموزان به فضای مجازی باید در کانال‌های درستی قرار بگیرد 

تهران (پانا) - مدیر مدرسه حضرت ولی عصر (عج) آموزش و پرورش منطقه ۱۴ معتقد است استمرار همه‌گیری کرونا و کوله‌بار تجربه دو سال گذشته، فرصت شروعی بهتر و نظام یافته‌تر را برای همه مدارس و مراکز آموزشی کشور فراهم کرده‌است.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
علاقه دانش‌آموزان به فضای مجازی باید در کانال‌های درستی قرار بگیرد 

آذر ترحمی؛ مدیر دبیرستان حضرت ولی عصر (عج)، متولد سال ۱۳۵۷ است. وی فارغ التحصیل رشته دبیری فیزیک از دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی و فوق لیسانس ژئوفیزیک از دانشگاه آزاد تهران است.

ترحمی در گفت‌وگو با پانا گفت: «مدت ۲۰ سال است که مدیر مدرسه هستم. در طی این سال ها طبیعی است که با مشکلات و موانعی رو به رو شده باشم. از جمله این مشکلات می توانم به فاصله زیاد بین محل زندگی و محل خدمت، عدم همکاری مسئولین اداره با مدرسه، عدم پذیرش قوانین مدرسه توسط اولیای دانش آموزان و عدم تجهیز آزمایشگاه های مدارس اشاره کنم. اما سختی ها و مشکلاتی که تاکنون با آن ها دست و پنجه نرم کرده ام برایم پر رنگ نیست و علاقه ام به مدرسه، دانش آموزان و کارم به قدری زیاد بوده که با این قبیل سختی ها کنار می آمدم.»

وی در ادامه گفت: «از شروع همه گیری کرونا، نحوه آموزش و تدریس رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و آموزش به شکل مدرن تری در حال دنبال شدن است. افزایش قابلیت های تدریس می تواند باعث پیشرفت بهتر در زمینه آموزش شود و از طرفی دیگر باعث کاهش هزینه های مالی و زمانی شود.»

ترحمی درباره نقاط ضعف آموزش مجازی عنوان کرد: «به شخصه نمی خواهم با دیدی منفی به این قضیه نگاه کنم اما، به طور کلی مزیت ها و معایبی در آموزش مجازی وجود دارد. به طور مثال من دوست دارم دانش آموزان هنگام تدریس، حرکات، هیجانات و عشق دبیران به درس را ببینند و متناسب با انرژی آنها واکنش مثبت نشان دهند، اما متأسفانه این امکان در آموزش مجازی وجود ندارد. علاوه بر این موضوع، عدم آگاهی دانش آموزان و خانواده های آن ها از طریقه صحیح استفاده از این فضا، نه تنها موجب پیشرفت دانش آموزان نشد، بلکه باعث افت تحصیلی شدید آنها شد. همچنین، کاهش نظارت مدرسه بر دانش آموزان، باعث کاهش فعالیت مؤثر شده و افت دانش آموزان را به دنبال دارد.»

وی در ادامه افزود: «مشکلات بچه ها از نظر روحی و روانی زیاد شده است. وقتی می شنوم یا پیام های دانش آموزان را در خصوص اجازه گرفتن برای رفتن به دکتر و یا مشاوره را می بینم، اذیت می شوم و خب در کلاس مجازی نزدیکی به معلم در مقایسه با کلاس های حضوری احساس نمی شود.»

ترحمی درباره نقاط قوت آموزش مجازی گفت: «از خوبی کلاس های مجازی، تغییر روش های تدریس است و همچنین، استفاده از ابزارهای مختلف در تدریس که موجب افزایش ارتباط دو سویه بین معلم و دانش آموز می شود.»

وی در خصوص ویژگی های یک معلم خوب گفت: «از ویژگی های یک معلم خوب، صبوری، آرامش، نظم، مسئولیت پذیری، اهل مطالعه بودن، دقت، آشنا با ویژگی های شخصیت دانش آموزان تحت تعلیم و آگاه به قوانین حاکم بر نظام آموزشی است.»

ترحمی درباره اهداف خود به عنوان مدیر نمونه استان گفت: «از جمله اهداف من، برقراری روابط صمیمانه با تمامی دانش آموزان است. همچنین، فراهم آوردن زمینه های مناسب به منظور اعتماد دانش آموزان به مدرسه و ایجاد گستره ای مناسب برای کمک به مشکلات دانش آموزان است. از مهم ترین اهدافم که قصد اجرای آن را در سال جاری دارم، آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با کارآفرینی و بازار کار است.»

وی خطاب به نسل نوجوان گفت: «از تک تک لحظات زندگیتان استفاده کنید. شما در سنین حساس نوجوانی به سر می برید پس تا می توانید همه توان و مهارت هایی که دارید را در این دوران استفاده کنید. هدفتان را مشخص کنید و هدفمند به سمت جلو حرکت کنید. در دوران نوجوانی، هیچ گاه مطالعه را رها نکنید و هر چه می توانید مطالعه کنید.»

ترحمی در پایان خاطرنشان کرد: «بعد از بازنشستگی تمایل دارم به روستا بروم و وقت و زمان خود را به کشاورزی بگذرانم و همچنین شاید اقدام به ساخت رستورانی در بین راه برای مسافران کردم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار