وزیر بهداشت: به دنبال تغییر ساختار دانشگاههای علوم پزشکی هستیم
تهران (پانا) - وزیر بهداشت بر ضرورت تغییر ساختار دانشگاههای علوم پزشکی تاکید کرد همچنین از اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از اول مهر با هدف جامعهمحور کردن آموزشها خبر داد.
به گزارش وبدا، سعید نمکی در نشست سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، جایگاه انسان توسعهیافته فراموش شده است. بر اساس تعریف امروزی، انسان دیگر ابزار توسعه نیست، بلکه انسان توسعهیافته، هدف غایی توسعه است و انسان توسعهیافته نیز جز با پرداختن به عرصه فرهنگ غنیسازی فرهنگی، محقق نخواهد شد.
وی تصریح کرد: هجمههایی علیه دو گروه مرجع روحانیت و جامعه پزشکی شکل گرفته است که گرچه هر دو گروه نقصانهایی دارند، باید بر روی هجمه به دو گروه مرجع علمی و دینی کشور، تعمق بیشتری صورت گیرد که چه جریانی است که این دو گروه را مورد هجمه قرار می دهد.
وزیر بهداشت یادآور شد: اولین انتظار بنده این است که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بعد از خدا، اولین پناهگاه و مرجع تمامی گروههای دانشگاهی شامل دانشجویان، اساتید و کارمندان شود؛ همانگونه که هر زمانی به نقاط تاریک میرسیم، محضر مقام معظم رهبری حضور مییابیم و ایشان با روییگشاده و پدرانه، همه را آرام میکنند، دفتر ایشان در دانشگاهها باید مرجعی برای همه گروهها باشد و نباید یک یا دو گروه سیاسی خاص تصور کند که این دفتر فقط جایگاه آنهاست و این چتر باید فراگیرتر باشد.
یک خیمه میشناسم و آن هم خیمه مقام معظم رهبری است
نمکی افزود: در نخستین روزهای حضورم در وزارت بهداشت بیان کردم که یک خیمه می شناسم و آن هم خیمه مقام معظم رهبری است و نباید مدیران ما به عرصههای سیاسی کاری و بازیهای سیاسی مکارانه ورود کنند و نباید از درون خیمه رهبری، پای خود را بیرون بگذاریم. این خیمه یک عمود دارد و آن هم مقام معظم رهبری است و هر کسی خارج از این محدوده عمل کند، بازی را باخته است.
برخی دانشجویان و استادان دچار بیخویشتنی شدهاند
وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز متاسفانه برخی از دانشجویان و استادانی، دچار بیخویشتنی شده اند، افزود: استادانی که از سال اول، دانشجویان خود را به مهاجرت و ترک کشور، ترغیب میکنند و علاقهای به این آب و خاک ندارند، چگونه می توانند معلمی برای دانشجویان باشد؟ این فضا نیازمند یک انقلاب فرهنگی است. احادیث و روایات بسیار زیادی از علم، عالم و تفکر و تعقل داریم که باید آنها را جمعآوری کنیم تا نسل جوان ما بداند که امامان و پیشوایان بزرگوارشان در آن دوران چگونه سخن گفته و چگونه عمل کردهاند. چرا دانشجویان رشتههای پزشکی باید هاریسون، نلسون، شوارتز را بشناسند، اما زکریای رازی، سعدی، فردوسی، حافظ و ابوعلی سینا را نشناسند؟
نشاط، روح امید است
نمکی با اشاره به نبود نشاط در دانشگاههای کشور یادآور شد: نشاط، روح امید است و مقام معظم رهبری بارها توصیه کردند که نگذارید دانشگاهها دچار یاس و سرخوردگی شوند. دانشجوی بینشاط، ممکن است افسرده و گرفتار بسیاری از آسیبهای اجتماعی شود. بنابراین نیازمند فضای با نشاط در دانشگاه ها هستیم.
وی با انتقاد از جامعهمحور نبودن آموزش در دانشگاهها گفت: خوشبختانه طرح جامعهمحور کردن آموزشها در علوم پزشکی که ۳۰ سال پیش آن را نوشتیم به زودی اجرا میشود تا دانشجویان به جای آموزش در بیمارستان، در جامعه آموزش ببینند و در کنار مردم باشند. از اوایل مهرماه، طرح " هر خانه یک پایگاه سلامت" را اجرا می کنیم و در این طرح به دنبال این هستیم که حل مشکلات بهداشتی و درمانی هر ۱۰ خانواده به دست یک دانشجوی پزشکی در طول تحصیل، انجام شود.
بنا به اعلام وبدا، وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز، مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت بیش از گذشته تاثیر دارند. روزی با یک واکسن، ۶ بیماری مسری را مهار میکردیم، اما امروز دیگر نمیتوان با واکسن از بروز سرطانها، حوادث جادهای، اعتیاد و بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کرد.
نمکی افزود: امروزه، مهارتهای دانشجویان مبتنی بر نیازهای نظام ارائه خدمت نیست و آنچه میآموزد، متناسب با نیازمندیهایی نیست که در آینده باید در نظام ارائه خدمت به آن پاسخ دهند. متاسفانه دورههای آموزشی طولانیمدت و هزینههای آموزشی، زیاد است، لذا نیاز است که در نظام آموزشی، انقلابی را آغاز کنیم.
همه باید کمک کنیم که به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خود بازگردیم
وی عنوان کرد: بخش فرهنگ نه در وزارت بهداشت و وزارت علوم، بلکه در کل کشور، فراموش شده است و همگی باید کمک کنیم که به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خود بازگردیم، اما این کار بسیار ظریفی است، چون کار کردن در حوزه فرهنگ مانندساخت پل نیست که طبق برنامه زمانبندی شده بتوان آن را راهاندازی کرد؛ بنده در وزارت بهداشت تلاش خود را در جهت مستقل شدن بودجه بخش فرهنگ میکنم و مدیری را در این حوزه به کار میگیرم که فراخور این ساختار باشد.
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: به شما قول میدهم در مسیری حرکت کنم که قطعا رضایت خدا و بعد رضایت رهبر معظم انقلاب را در پی داشته باشد.
به دنبال تغییر ساختار دانشگاههای علوم پزشکی هستیم
نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دغدغه بهداشت و درمان، روسا و مدیران دانشگاهی را از توجه به آموزش، پژوهش و فرهنگ دور کرده است. در دوران گذشته، سازمان منطقهای بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور وجود داشت و رئیس دانشگاه اقدام به کارهای دانشگاهی و رئیس این سازمان که قائم مقام رئیس دانشگاه بود به حل مشکلات بهداشتی و درمانی می پرداخت اما این ساختارها در یکدیگر ادغام شدند، بنده به دنبال ایجاد تغییر ساختار در دانشگاههای علوم پزشکی هستم که رئیس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش بپردازد و کار سخت و پرمشغله بهداشت و درمان را یک مدیر اداره کند.
وی درخصوص جذب گروه معارف در دانشگاه ها گفت: از مجوزهایی که برای بهکارگیری دو هزار عضو هیات علمی داریم، بخشی را برای جذب گروه معارف اختصاص می دهیم.
سندی غنیتر از بیانیه گام دوم انقلاب ندیدهام
وزیر بهداشت از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین سند بالادستی یاد کرد و افزود: یکی از پربارترین و پرمغزترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی در تمام سالهای بعد از انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و سندی از این غنیتر ندیدم. در روزهای اول ابلاغ این سند به تمام معاونان وزارت بهداشت ابلاغ کردم که برای اجرایی شدن بندهای این سند، کارگروه تشکیل دهید و از شما میخواهم که در اجرایی شدن این سند بسیار مهم، ما را یاری کنید.
نمکی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور قصد داریم تکنسین زن برای اورژانس و فوریتهای پزشکی جذب کنیم، چراکه در تمام سالهای بعد از انقلاب، تکنسین زن اورژانس نداشتیم تا زنان در موارد مصدومیت و بیماری، احساس راحتی داشته باشند، البته تکنسین های مرد اورژانس بسیار ارزنده و برازنده هستند.
وی گفت: اخیرا بنده به تمام بیمارستانها ابلاغ کردم که حتما باید در بیمارستانها نمازخانه و روحانی داشته باشید، چراکه تسکین بخش و آرامش بخش بیماران و همراهان آنها است و میتواند در کاهش درد و آلام بیماران می تواند موثر باشد.
ارسال دیدگاه