قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم: دروسی که کار جمعی را ترغیب می کند در کنار محتوای مربوط به کارآفرینی لازم است
تهران (پانا) - قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم بر ضرورت بازنگری در حوزه محتوای درسی تاکید کرد.
مهدی کشمیری در برنامه پزسشگر شبکه آموزش، درباره ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: «کارخانه با صنعت متفاوت است. در صنعت باید عنصر نوگرایی و توسعه وجود داشته باشد و تا متولیان صنعت قایل به این امر نباشند تنها کارخانههایی داریم که تولید میکنند.»
او افزود: «در کشورهای دیگر بار توسعه بر دوش آموزش عالی است و به تحقیق و توسعه بهای جدی میدهند. تا زمانی که رویکرد صنعت ما، رویکرد کارخانهداری باشد نیاز به سرمایهگذاری در حوزه علم و فناوری احساس نمیکند.»
قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: «همه آنها که در عرصه صنعت کار میکنند خودشان دانشآموخته عرصه دانشگاه هستند فضای درون آموزش عالی باید همه جوره حوزه کارآفرینی را پشتیبانی کند.»
او درباره ضرورت بازنگری در حوزه محتوای درسی گفت: «آیا تنها تغییر و تحول در محتوای آموزشی لازم است؟ امروز نیازمند بازنگری در ضوابط و قواعد و نگاه مدیریتی هستیم. پرداختن به دروسی که کار جمعی را ترغیب میکند در کنار محتوای مربوط به کارآفرینی لازم است.»
کشمیری افزود: «باید زیرساختهای حمایتی تقویت و ضوابط و قواعد حاکم مانند آییننامه ارتقا و چگونگی نگاه به ارزشهایی که میتواند در دانشگاه شکل بگیرد مورد توجه جدی قرار بگیرد آیا به استاد کارآفرین و ثروتآفرین هم نگاه مثبتی باید شود یا فقط استادی که مقاله ISI دارد.»
او تاکید کرد: «دانشجوی کارآموز ما وقتی وارد صنعت میشود فقط فرم او را در آخر کار پر میکنند، اما نمیدانند باید طوری رفتار شود که این دانشجو در دوره کارآموزی با کار انس بگیرد و در این صورت بعدها دیگر نخواهند گفت دانشجویان تربیت شده به درد صنعت نمیخورند.»
قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم بر تغییر جدی بر نظام ارزشی حاکم بر دانشگاهها تاکید کرد و گفت: «نگاهی که به استاد کارآفرین در دانشگاهها داریم باید تغییر کند. بازنگری جدی در حیطه ضوابط و قواعد دانشگاه باید داشته باشیم، ضمن آنکه باید حمایت همهجانبه از دیگر بخشها نیز وجود داشته باشد و توسعه علمی را صرفا با تکمولفه نشر مقالات نباید برابر دانست.»
کشمیری افزود: «بخش عمدهای از اعضای هیئت علمی ما گرفتار ماجرای ارتقا و نوشتن مقاله هستند و همه به آن تن دادهاند چرا ارتقا در بین اعضای هیئت علمی باید تا این حد پررنگ باشد؟ اعضای هیئت علمی و دانشگاههای ما هم مقصر هستند.»
او ادامه داد: «اینکه به تاثیر وجودی افراد در نظام آموزش عالی توجه کنیم بسیار مهم است و این عزم در مدیریت آموزش عالی وجود دارد ولی تا بخواهد در بدنه کلان نهادینه شود زمانبر خواهد بود. دغدغه وزیر و معاونانش همین تغییر و اصلاحات است.»
ارسال دیدگاه