نامهنگاری محرمانه در مورد وضعیت مراکز معاینه فنی اطراف تهران
تهران (پانا) - مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در حدود بیش از ۴۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، گفت: بارها مکاتبه محرمانه کردیم در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ میدهد.

مهدی میرزایی قمی با حضور در جلسه امروز شورای شهر تهران بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد انجام شده است و سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم؛ اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمیگیرند.
تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند
به گفته وی، از این تعداد بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کردهاند و درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
نسبت به نوسازی دستگاههای معاینه فنی با دستگاه های روز دنیا اقدام کردیم
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخشهای مختلف شهرداری انجام دادیم که زمینهایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، تأکید کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی میگذشت. عمر دستگاهها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و براین اساس تمامی دستگاه ها مستهلک بودند که باعث خطا در تستها میشد. لذا نسبت به نوسازی دستگاهها با دستگاه های روز دنیا اقدام کردیم و یکی از شرکتهای دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناقصات برای خرید دستگاههای جدید انتخاب شد و دستگاههای تست آلایندهها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی میکند.
آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است
وی با بیان اینکه آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است، افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاههای قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازهگیری این آلاینده در دستگاههای جدید اندازهگیری شود.
وی با بیان اینکه گیربکس خودروهای جدید عمدتاً دو دیفرانسیل و اتوماتیک است و دستگاه های جدید قابلیت تست این خودروها را دارند، گفت: دستگاه های جدید با اینکه خرید خارجی است؛ اما مشکلی برای ما ایجاد نکرده است، البته شرکت دانش بنیان این خریدها را انجام داده و مشکلی بابت ضمانت آن نداریم و سه سال گارانتی وجود دارد و تست دستگاه ها بر مبنای سوخت بنزین بود؛ اما در دستگاه های جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد که سلامت تمام سوخت ها تست شود.
مراجعه موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی در دو ماه آمار آخر ۱۴۰۳ با اجرای معاینه فنی پرتال ۱۱ برابر شد
وی با اعلام اینکه یکی از معضلات حمل و نقلی شهر تهران موتورسیکلت ها هستند؛ اما تعداد کل مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۲۳ دستگاه بود، در حالیکه بر اساس پلیس راهور چند میلیون موتور سیکلت در تهران داریم، افزود: سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینه فنی موتورسیکلت ها به اجرا درآمد. بر اساس آن معاینه فنی پرتال برای اولین بار با همکاری یک شرکت دانش بنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد و بیشترین تردد موتورسیکلت ها در منطقه ۱۲ بود که در سه نقطه معاینه فنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به هشت هزار و ۹۵۲ دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه ۱۱ برابر شد که البته برنامه ریزی کردیم که این دستگاه ها در دیگر مراکز نیز نصب شود. اینکه آمار ما ۱۱ برابر شده نشان می دهد که راکبان علاقمند به تست معاینه فنی هستند.
به گفته وی، ۷۶ درصد از موتورسیکلت هایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند.
وی با اشاره به آمارهای تحلیلی از مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی با بیان اینکه آمارهای مراجعات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تست های اولیه مردود شدند، گفت: ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، بگونه ای که حتی تاکسی های خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمی کنند و به خارج از تهران می روند.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شده اند، افزود: بیشترین مردودی ها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است.
خودروهای چینی در حد ۲۰ درصد در معاینات فنی مردودی دارند
وی با بیان اینکه تحلیلی که انجام دادیم در مورد خودروهای دارای سن ۴ تا ۱۰ سال بود که بیشترین مردودی در مورد خودروی ۴۰۵ با ۳۰ درصد و ساینا ۴۰ درصد لود، ادامه داد: خودروهای چینی نیز زیاد تفاوتی با تولید داخل ندارند و خودروهای چینی در حد ۲۰ درصد مردودی دارند.
میرزایی قمی گفت: یک خودرو مثل تویوتا کورولو که در کلاس اکونومی است که در مردودی در تست ترمز ۳ دهم درصد بود، اما ساینا ۱۵ درصد! کاملا مشهود است که کیفیت تولید بر وضعیت خودرو تاثیرگذار است و نباید به هر قیمتی خودرو بدهیم چراکه تاثیر خود را در حوادث و سوانح می گذارد.
درصد مردودی خودروهای داخلی سن ۴ تا ۱۰ سال بالاست
وی در مورد تست آلایندگی ها نیز گفت: درصد مردودی تست آلایندگی خودروهای خارجی کم است؛ اما خودروهای داخلی سن ۴ تا ۱۰ سال درصد مردودی بالاست و رنو ساندرو کمترین درصد مردودی را داشته است و در مورد وانتها هم باید بگویم که این نوع خودرو در تهران تردد بالایی دارد و می بینید که درصد مردودی وانتهای پیکان و آریسان کم نیست و بعد توقع داریم که شاخص های سوانح درست شود وقتی خودرو از پایه دارد مشکل دارد، باید فکری کنیم.
مکاتبه محرمانه در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ میدهد
میرزایی قمی با بیان اینکه در حدود بیش از ۴۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، گفت: بارها مکاتبه محرمانه کردیم در مورد اتفاقاتی که در مراکز معاینه فنی خارج از تهران رخ میدهد؛ اما دقت داشته باشید که با وجود اینکه مراجعه تاکسیهای تهران برای معاینه فنی رایگان است؛ اما باز هم مراجعه نمی کنند.
ارسال دیدگاه