چالشهای دولت در تقویت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای پنجم شهر تهران،با اشاره به کمبود حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس در تهران، از عدم تحقق وعدههای دولتهای مختلف برای تأمین ناوگان حملونقل عمومی انتقاد کرد. وی همچنین به مشکلات فنی و اجرایی طرح تراموا اشاره کرد و تأکید کرد که در صورت رفع این موانع، هرگونه توسعه حملونقل عمومی برای تهران یک غنیمت است.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حملونقل شورای پنجم شهر تهران، در خصوص چالشهای تقویت ناوگان اتوبوسرانی به شرق گفت: در دولتهای مختلف، از دولت آقای هاشمی تا دولت آقای احمدینژاد، بهطور متوسط طی ۸ سال حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده شد. در دولت آقای هاشمی، تمامی هزینهها توسط دولت پرداخت میشد. در دولت خاتمی، شهرداری حدود ۸۰ درصد هزینهها را متقبل شد. در دولت احمدینژاد نیز روند مشابهی دنبال شد و حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل شد. این آخرین باری بود که شهرداری اتوبوس دریافت کرد و پس از آن، این روند قطع شد.
وی ادامه داد: در دوره قالیباف، بسیاری از اتوبوسهای شهرداری فرسوده شدند. تصمیم بر خصوصیسازی شرکت واحد بود و در نتیجه، شرکتهای جدیدی ایجاد و اتوبوسها به آنها واگذار شد. بخشی از این اتوبوسها به بخش خصوصی سپرده شد که عمدتاً فرسوده بودند. با وجود پیشبینی یارانه و کمک شهرداری، به دلیل محدودیتها، شهرداری نتوانست حمایت لازم را ارائه دهد. همچنین، در آن دوره، مصوبهای دولتی در مورد واگنها تصویب شد اما برای اتوبوسها هیچ مصوبهای اجرایی نشد.
او افزود: پس از دولت احمدینژاد، حتی با وجود مصوبات، هیچ اتوبوسی به شهرداری تحویل نشد. در دولت آقای روحانی، به دلیل شیوع کرونا، تصمیم به تحویل ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس به تهران و شهرستانها گرفته شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریمها، این وعده محقق نشد. دولت به دلیل اولویت پرداخت حقوق کارمندان و یارانهها، قادر به اجرای این برنامه نبود.
علیخانی تاکیدکرد: بنابراین، ما به این نتیجه رسیدیم که نباید به دولت امید داشته باشیم و باید خودمان دست به کار شویم. در شورای شهر، بودجهای تعیین کردیم و قراردادی با ایرانخودرو دیزل منعقد شد. بخشی از اتوبوسها در دوره ما تحویل شد و بخشی دیگر پس از ما، در دوره ششم مدیریت شهری، در همان دو سه ماه اول تعدادی از اتوبوسهای قرارداد ما تحویل داده شد. آنها گفتند که در کوتاهترین زمان ممکن اتوبوسها را تأمین کردهاند، اما اگر واقعاً میتوانستند این کار را هر دو سه ماه یکبار انجام دهند، باید همچنان ادامه میداشت؛ اما اینطور نشد و مشکل اتوبوسهای تهران همچنان باقی است.
این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان این که تهران اکنون به شدت با کمبود اتوبوس مواجه است گفت:برای حل مشکل حملونقل عمومی در تهران، به حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است. اماحتی اگر ۴ هزار دستگاه اتوبوس هم تأمین شود، وضعیت بهتر خواهد شد، اما به نظر من، رسیدن به این تعداد نیز در شرایط فعلی دشوار است و این تعداد اتوبوس وارد شده نیاز تهران را برآورده نمیکند .
علیخانی در ادامه به موضوع تراموا اشاره کرد و این که چرا شورای پنجم مخالف ورود تراموا به تهران بود گفت: این موضوع در خود کمیسیون بررسی شد و مجوز کلی صادر شد که فقط مختص تراموا نبود، بلکه شامل پنج پروژه به صورت بیوتی بود. در نهایت، پیشنهاد شد که از میدان آزادی تا امام حسین (ع) یا مسیری مشابه در نظر گرفته شود. اما پس از بررسی متوجه شدیم که در این مسیر هم خطوط مترو داریم و هم بیآرتی، بنابراین اجرای تراموا به دلایل کارشناسی مناسب تشخیص داده نشد.
برخی مشکلات مطرح شده این بود که اگر قرار باشد برق تراموا از بالا تأمین شود، منظر شهری را به هم میریزد. مثل آن زمان که اتوبوسهای برقی داشتیم، این سیستم مشکلات خاص خودش را داشت. عمده مشکلش، ریلی بودن آن بود. این ریل، مثل ریل مترو، دارای برق است و خطرناک. عبور مردم از این مسیر و مدیریت و کنترل آن مشکلساز میشود. از طرفی، برق زمینی هم مشکلات خاص خودش را دارد. اگر تراموا خراب شود، طبیعتاً مسیر مسدود میشود و کارایی مسیر از دست میرود. ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا مسیر باز شود. مشکلات خاصی وجود دارد؛ فکر میکنم حدود۱۰ تا ۱۵ مورد اشکال وجود داشت که ما در بررسیها به آنها پرداختیم. اگر این مشکلات حل شود، ما با اصل موضوع مخالفتی نداریم.
علیخانی به تغییر رویکرد در اجرای تراموا اشاره کرد و گفت: اکنون مطرح شده که تراموا به صورت چرخ لاستیکی اجرا خواهد شد که این موضوع برخی چالش های مطرح شده را برطرف کرده. مشکلاتی که پیشتر مطرح شده بود، همچنان در کمیسیون و شهرداری ثبت است بهطور کلی، اگر مشکلات تراموا رفع شود، هر اقدامی که به بهبود حملونقل عمومی تهران کمک کند، غنیمت است. در دوره ما اولویت با توسعه مترو بود.
ارسال دیدگاه