شکل‌گیری رابطه از طریق بلایند دیت؛ روابطی پایدار یا یک رابطه کور؟

تهران (پانا) - بلایند دیت به دلیل جذابیت و هیجان ظاهری اش، در میان جوانان و نوجوانان رواج یافته است. این نوع آشنایی در قالب بازی می‌خواهدروابط غیرعرف و غیرشرع را رواج دهد. روابطی که اتفاقا سطحی و فاقد عمق هم هستند.

کد مطلب: ۱۵۴۵۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
شکل‌گیری رابطه از طریق بلایند دیت؛ روابطی پایدار یا یک رابطه کور؟

قرار ملاقات دو ناشناس، ملاقات کور یا بلایند دیت یا قرار ناشناس به گونه‌ای از قرار  گذاشتن بین دو نفر است که قبلا هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند. پس از یک قرار ناشناس، آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند باهم ارتباط باشند یا خیر!

در حال حاضر بلایند دیت در شبکه‌های اجتماعی به یک برند تبدیل شده و بسیاری از جوانان و نوجوانان سعی می‌کنند به هر ترتیبی که شده یا شرایط برگزاری آن را فراهم کنند یا به عنوان شرکت کننده در این برنامه حضور داشته باشند. در ظاهر شاید این نوع ملاقات‌ها برای قشرجوان جذاب باشد اما در باطن اول به خودشان و در درجه بعد به جامعه آسیب می‌‌زنند.

آشنایی در این بلایند دیت‌ها عمدتا از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و این جوانان بدون داشتن اطلاعات و پیشینه قبلی درباره یکدیگر با هم ملاقات کنند. اگرچه این پدیده در ظاهر جذابیت‌هایی دارد، اما تاثیرات منفی آن بر روابط اجتماعی وهویت جوانان قابل توجه است.

شاید در وهله اول به دلیل جذابیت‌های ظاهری و اشتیاق به داشتن یک رابطه افراد را به این سمت سوق دهد اما در واقیعت نمی‌توان صرفا به دلیل شرکت فرد در این برنامه به افراد اطمینان کرد البته گروهی معتقد اند شاید در میان این افراد گروهی سونیت نداشته و واقعا به دنبال یک رابطه درست و چارچوب ازدواج باشند؛ اما به طور کلی و به عنوان یک پدیده اجتماعی رایج نمی‌توان به آن نگاه کرد. جالب اینکه نمونه‌های خواستگاری این قرارها هم ساخته شده که باز هم افتادن در دام همین بلایندهای غیرشرعی است.

متاسفانه بلایند دیت تا اندازه‌ای توانسته نظر قشر جوانان و نوجوانان را جلب کند؛ اما این نوع آشنایی می‌تواند به روابط سطحی و گذرا منجر شود که فاقد عمق و تعهد است.

نداشتن شناخت کافی از فرد مقابل بزرگ‌ترین چالش‌ در بلایند دیت

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در بلایند‌دیت، نداشتن شناخت کافی از فرد مقابل است. افراد معمولا تنها بر اساس عکس‌ها و توصیف‌های مختصر در پروفایل‌های اجتماعی قضاوت می‌کنند. این قضاوت‌های سطحی می‌تواند منجر به ناامیدی و سردرگمی شود. جوانان ممکن است با انتظارات غیرواقعی وارد این نوع ملاقات‌ها شوند و در نتیجه، تجربه‌ای ناخوشایند داشته باشند. این ناامیدی‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر اعتماد به نفس آن‌ها بگذارد و باعث شود که در آینده از تلاش برای برقراری ارتباطات جدید خودداری کنند.

بلایند دیت زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های عاطفی و جسمی

علاوه بر این، بلایند دیت می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های عاطفی و جسمی باشد. در دنیای مجازی، احتمال اینکه فردی با نیت‌های منفی وارد این نوع ملاقات‌ها شود، وجود دارد. این خطر به‌ویژه برای جوانان که ممکن است تجربه کمتری در روابط عاطفی داشته باشند، بیشتر است.

سوءاستفاده‌های عاطفی می‌تواند به آسیب‌های روانی جدی مانند اضطراب و افسردگی منجر شود. جوانانی که تحت تأثیر چنین تجربیاتی قرار می‌گیرند، ممکن است احساس بی‌اعتمادی نسبت به دیگران پیدا کنند و از برقراری روابط سالم خودداری کنند.

در این خصوص با یک جامعه‌شناس گفت‌وگویی داشتیم.

امیر طیبی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا در این باره افزود: «این که برنامه سرگرمی بلایند دیت امری خوب، بد، فرهنگی یا غیر فرهنگی است در اینجا مورد بحث نیست چرا که همین که قصد داشته باشیم بگویم چیزی به نام فرهنگ بد یا خوب داریم، خود محل بحثی طولانی است. اگر پاسخ این سوال که امر اخلاقی در فرهنگ جای دارد مثبت باشد با سوال دیگری روبرو میشویم که کدام سیستم اخلاقی را باید به عنوان معیار بپذیریم؟
وی افزود: «باید گفت ما در امر فرهنگ کارکرد را در ایجاد نظم اجتماعی و چهارچوب‌مند کردن زندگی اجتماعی به عنوان معیار فرهنگ در نظر می‌گیریم به نظر می‌رسد بهترین معیار برای سنجش فرهنگ همین معیار است که البته همه این مباحث جای بحثی طولانی دارد. اما در مورد موضوع مورد بحث (بلایند دیت) باید گفت این امر در دو ساحت می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.»

طیبی ادامه داد: «اول در ساحت یک نهاد به نام خانواده البته نه در معنای سنتی آن و دوم در ساحت بازی اما به چه صورت؟ خانواده به عنوان یک نهاد برای اول برطرف کردن نیاز عاطفی و دوم برطرف کردن نیاز جنسی است که مانند هر نهاد دیگر در تغییر ساختارهای اجتماعی دچار تحول می‌شود پس مفهومی مثل مفهوم خانواده هم به طور کلی دچار دگرگونی می‌شود که از انواع تحولات در نهاد خانواده می‌توان به روابط خارج از ازدواج و ازدواج سفید اشاره کرد. اما در باب ارتباط این برنامه سرگرمی با نهاد خانواده باید گفت در این برنامه به عنوان یک برنامه سرگرمی می‌توان به فهم هر دو طرف در این چهارچوب جدید و خواسته‌ها و توقعات آن‌ها در این چهارچوب رسید آن هم از کسانی که با نفی ساختار قبلی درون نهاد خانواده دست به تأسیس ساختار جدید زدند.»

این جامعه‌شناس بیان کرد: «یعنی نسل جدید متولدین دهه هشتاد و تا حدودی دهه هفتاد این موضوع که چرا تحولات ساختاری و فهم هنجارهای درونی آن دارای اهمیت است را باید درک کنند. باید گفت اول این که این نسل به عنوان موسسان و وارثان این ساختار جدید که اتفاقا روابط عاطفی _ جنسی خود را در این ساختار باز تعریف می‌کنند، نیاز به فهم این ساختارها توسط نسل های قبلی خود را دارد زیرا برای به رسمیت بخشیدن به آن نیاز به تایید اکثریت حاضر در آن نهاد است.»

وی گفت: «در صورت عدم پذیرش این ساختار و به طور کلی‌تر، نهاد خانواده دچار تنش می‌شود و حال که نسل‌های قبل مجبور به قبول این ساختار هستند چه کسی بهتر از نسل جدید به عنوان موسسان این چهارچوب تازه تاسیس برای بلند بلند صحبت کردن از این ساختار و هنجارهای درونیش. اما سوالی که شاید پیش بیاید این است که چگونه این نسل این گونه با جرئت و صریح و بی پرده از این ساختار و هنجارهایش سخن می‌گوید؟

وی در پاسخ به این سوال که این ساختار و هنجارها تا چه میزان در مخالفت کامل با هنجارهای اجتماعی به طور کلی و هنجار های تثبیت شده در نهاد خانواده می‌باشد؟ گفت: «جواب این سوال باید با بررسی این موضوع در ساحت دوم یعنی ساحت بازی مورد بررسی قرار گیرد. این برنامه سرگرمی به عنوان یک بازی در نظر گرفته شده است که افراد با گفتن معیارهای خود توسط گروه دیگر رد و نفر آخر انتخاب می‌شود اما چرا بازی؟ زیرا ساحت بازی واقعیتی خارج از واقعیت زندگی اجتماعی دارد و دارای هنجارها و قوانین درونی خود است پس در صورت عدم پذیرفتن شدن تنها با اشاره به ماهیت بازی بودن از تمام اتهامات اخلاقی و هنجاری که توسط ساختار جامعه به او گرفته می شود، شانه خالی کند البته شاید به همین سادگی هم نباشد زیرا که واقعیت اجتماعی به عنوان واقعیتی بزرگ به تمامی واقعیت‌ها حتی اگر خود را در ساحتی دیگر تعریف کند حمله ور خواهد شد و سعی در نابودی آن خواهد کرد و شاید تعریف خود در ساحت دیگر تنها کم کردن از بار گناهان خود باشد.»

در آخر باید گفت که سنجش این برنامه سرگرمی به عنوان یک بازی خارج از واقعیت و هنجارهای زندگی اجتماعی با هنجارها و اخلاق‌های موجود به عنوان دو ساحت جدا، منطقی نیست و جدا از آن بررسی یک موضوع با تقلیل آن در ساحت هنجارها و اخلاق تحلیل درستی از موضوع به ما نمی‌دهد .در این جا مجالی برای بررسی این ساختارهای جدید در نهاد خانواده با معیار کارکرد به عنوان بهترین معیار ممکن نبود اما کوتاه سخن این که وجود یک ساختار حتی به صورت غیر رسمی یا نیمه‌رسمی با وجود درون‌زابودن نهادها نشان از وجود نیاز برای این ساختار جدید و برطرف کردن نیازهای افراد درون یک نهاد و کارکرد آن است .البته این موضوع بسیار قابل بحث و تامل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار