چرا بلاگری آتش به قلعه تاریخی انداخت؟

تهران (پانا) - نهاد‌هایی که متولی فرهنگ و آموزش هستند، می‌توانند نقش تعیین‌کننده در زمینه حفظ تمدن و دانستن اهمیت آثار ملی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها نهاد آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزش در کشور است. آموزش و پرورش باید در خصوص نمادهای هویتی موجود در جامعه صحبت کند. همچنین باید یک دانش‌آموز در مدرسه نمادهای هویتی جامعه خود و اهمیت آن‌ها را آموزش ببیند.

کد مطلب: ۱۵۳۵۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا بلاگری آتش به قلعه تاریخی انداخت؟

خبری در خصوص آتش‌زدن قلعه باستانی مربوط به دوره ساسانی در املش (گیلان) توسط یک بلاگر دیروز در فضای مجازی پخش شد. خبری که با بهت و حیرت خیلی از کارشناسان و حتی مردم عادی مواجه شد و باز ما را با این سوال مواجه کرد که دردسرهای بلاگری تا کجا ادامه دارد؟ یا چه اتفاقی می‌افتد که یک فرد دست به چنین ناهنجاری بزرگی برای دیده‌شدن و جذب دنبال‌کننده می‌زند؟ کدام نهادها در جامعه باید برا جلوگیری از تکرار اینگونه ناهنجاری‌‌ها فعالیت کنند؟

من خبر نداشتم!

امیر طیبی، آسیب‌شناس در گفت‌و‌گو با پانا اینطور به این سوالات پاسخ داد: «فردی که این ناهنجاری‌ها را انجام داده بود در اظهاراتش گفته است که من از این موضوع که این بنا یک اثر باستانی بوده است، اطلاع نداشتم. حال سوال ایجاست چه می‌شود که یک فرد نسبت به چنین موضوع مهمی آگاهی ندارد؟ چگونه یک فرد اهمیت آثار باستانی موجود در جامعه خود را نمی‌داند؟ نمادهای هویتی در جامعه دارای اهمیت بسیار هستند و در واقع اهمیت آن‌ها در باز تعریف ارزش‌های فردی، اجتماعی و هنجارها است که  نظم‌های اجتماعی را می‌سازند.»

وی افزود: «در اینجا باید گفت نهاد‌هایی که متولی فرهنگ و آموزش هستند، می‌توانند نقش تعیین‌کننده در این زمینه داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها نهاد آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزش در کشور است. آموزش و پرورش باید در خصوص نمادهای هویتی موجود در جامعه صحبت کند. همچنین باید یک دانش‌آموز در مدرسه نمادهای هویتی جامعه خود و اهمیت آن‌ها را آموزش ببیند.»

باید برنامه مشخصی برای حفظ نمادهای فرهنگی وجود داشته باشد

طیبی گفت: «مورد بعد نهادهای فرهنگی موجود در کشور بوده که متولی حفظ و نگهداری از این نمادهای فرنگی هستند. نهادهای فرهنگی باید برنامه‌های مشخصی برای نگهداری از این نمادها داشته باشند تا به بهترین روش از این آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی و یا احتمالی و غیر منتظره حفاظت شود. سیاست‌‌گذاری‌ها در این راستا بسیار موثر هستند.»

این جامعه‌شناس ادامه داد: «سهل‌انگاری در هر یک از زمینه‌ها می‌تواند باعث شود که نمادهای هویتی جامعه حفظ نشوند و در واقع هویت فردی و اجتماعی افراد یک جامعه خدشه‌‌دار شود. در این صورت هنگامی که فرد هویتی نداشته باشد که بر اساس آن هنجارها و ارزش‌ها را تعریف کند، نمی‌توان توقع داشت ناهنجاری‌ انجام ندهد.»

ما دچار یک بی‌هویتی شدیم

وی یکی دیگر از علت‌های اینگونه ناهنجاری‌ها را تغییر هویت جامعه دانست و گفت: «اکنون ما در دوره عبور از هویت سنتی به هویت ملی هستیم. جامعه از هویت گذشته عبور کرده و در راه رسیدن به هویت جدید است اما هنوز این هویت به طور کامل شکل نگرفته است. شاید می‌توان گفت افراد جامعه دچار یک  بی‌هویتی موقتی شدند در نتیجه دچار بی‌اهمیتی نسبت به هویت خود شدند.»

لازم به ذکر است که از دیدگاه حقوقی مطابق با ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، تخریب آثار فرهنگی جرم‌انگاری شده است و بین یک تا ۱۰ سال حبس دارد. مطابق با ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی - تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا به تزیینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منسوب یا موجود در اماکن مذکور که واجد به‌طور مستقل هم حیثیت فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی داشته باشند، آسیبی وارد کند، علاوه بر جبران خسارات وارده، از یک الی ۱۰ سال به حبس محکوم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار