یک جامعهشناس در گفتوگو با پانا:
مدارس ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان را شناسایی کنند
مدارس با ارجاع دانشآموز به مراجع ذی ربط مانند روانشناس مشکلات را رفع کنند
تهران (پانا) - یک جامعهشناس اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشآموزان زمان زیادی را در مدرسه سپری میکنند، مدرسه میتواند کمک کرده تا ناهنجاریهای رفتاری در دانشآموز شناسایی شود و با پیگیریهای لازم مشکل او ریشهیابی شود. در مرحله آخر مدرسه میتواند با ارجاع دانشآموز به مراجع ذی ربط مانند روان شناس یا هر مرجع دیگری مشکلات را رفع کند.
امیر طیبی، جامعهشناس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «در هر جامعه ای نهادهای گوناگون وجود دارد که اصلی ترین آنها خانواده، آموزش پرورش، اقتصاد و سیاست هستند. یک کودک تا قبل از نوجوانی بیشتر با دو نهاد خانواده و آموزشوپرورش درگیر است و باید و نبایدها را در این دو نهاد میآموزد.»
خانواده اولین نهاد مهم در تربیت کودک است
وی افزود: «هر یک از این نهادها اگر رسالت خود را به درستی انجام ندهند، ممکن است کودک با آسیبهای اجتماعی مختلفی روبه رو شود. برای مثال مشکلات درون خانواده میتواند یکی از علتهای آسیب دیدن کودک باشد. به طور کلی هر آنچه که پایههای نهاد خانواده را به عنوان اولین نهاد مهم در تربیت کودک، سست کند باعث میشود کودک به انحراف کشیده شود.»
طیبی ادامه داد: «همانطور که گفته شد خانواده یکی از دو نهاد مهم برای آموزش فرزند است که به دو صورت کلی میتوان تاثیر این نهاد را بر فرزند بررسی کرد. اول اینکه ممکن است خود نهاد خانواده دچار تزلزل و مشکل باشد و این موضوع باعث شود تا آموزش به نحو صحیح شکل نگیرد. مثلا فقر میتواند یکی از عوامل مهم در خانواده باشد که بنیان خانواده را درگیر کند. مورد دیگر طلاق است که نهاد خانواده میتواند با آن درگیر باشد. همچنین اعتیاد یکی از والدین میتواند مشکلاتی در این زمینه ایجاد کند. به بیان کلیتر هر آسیبی درون این نهاد که بنیان آن را سست کند.»
وی ادامه داد: «اما در مواقعی خود نهاد خانواده مشکلی ندارد بلکه آموزش توسط این نهاد دچار مشکل است؛ یعنی من نمیتوانم به فرزندم آموزش دهم یا آموزش را در فرزند خود نهادینه کنم. البته گاهی در سن نوجوانی فرزند، خانواده را به عنوان یک نهاد آموزشی که اولین فرهنگسازی در آن صورت میگیرد، قبول ندارد که این مشکل در سنین پایینتر وجود ندارد زیرا فرمانپذیری از خانواده دراین سن بیشتر است.»
فرمانپذیری از خانواده در سن نوجوانی کاهش مییابد
وی در پاسخ به این سوال که خانوادهها باید چه واکنشی در مقابل نوجوان خود نشان دهند، گفت: «در سن نوجوانی فرمانپذیری از خانواده به شدت کاهش مییابد که این موضوع امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ زیرا فرزند بزرگ میشود و وارد نهادهای دیگر همچون نهاد اقتصاد و سیاست شده و با کارکردن در درون ساختارهای جدید هنجارهای جدیدی را میبیند. بهتر است خانوادهها با صبوری سعی در متقاعدکردن نوجوان خود کرده و نظرات خود را بر آنها تحمیل نکنند.»
این جامعهشناس گفت: «آموزش و پرورش به عنوان نهادی که متولی آموزش و فرهنگ در جامعه است میتواند با آموزشدادن معایب و مشکلات درگیرشدن با اعتیاد، چگونگی مقابله با عدم ورود به آن را به دانشآموزان بیاموزد. البته باید توجه کرد نحوه آموزش بسیار مهم است. اینکه فقط به دانشآموزان بگوییم اعتیاد این مضرات را دارد، آموزش پذیری بالایی در این نسل ندارد. آموزش باید به گونهای باشد که بازخورد و راندمان بالایی داشته باشد.»
نحوه آموزش تاثیر فراوانی در رفع مشکلات حال و آینده دانشآموزان دارد
وی افزود: «یکی از کارهایی که آموزشوپرورش میتواند انجام دهد، نظارت است. با توجه به اینکه دانشآموزان زمان زیادی را در مدرسه سپری میکنند، مدرسه میتواند کمک کرده تا ناهنجاریهای رفتاری در دانشآموز شناسایی شود و با پیگیریهای لازم مشکل او ریشهیابی شود. در مرحله آخر مدرسه میتواند با ارجاع دانشآموز به مراجع ذی ربط مانند روان شناس یا هر مرجع دیگری مشکلات را رفع کند.»
طیبی ادامه داد: «البته سیاست گزاریها در نهاد آموزش پرورش و همچنین نحوه آموزش میتواند تاثیر فراوانی در رفع مشکلات حال و آینده دانشاموزان داشته باشد.»
ارسال دیدگاه