یک روانشناس مطرح کرد؛
والدین و مربیان دو الگوی موثر در کاهش انحرافات اجتماعی
تهران (پانا) - یک روانشناس اظهار کرد اگر در جامعهای والدین از فرزندپروری اقتدارگرا که ترکیبی از قدرت و محبت است، استفاده نکنند و مربیان به صورت خودکامه با دانشآموزان برخورد کنند، نمیتوان انتظار نوجوانان نمونه را داشت؛ چرا که آنها از همین الگوها سرمشق گرفته و دچار انحرافات اجتماعی میشوند.
علیرضا عابدین، روانشناس بالینی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «نوجوانی دوره گذر از کودکی به بزرگسالی است. فرهنگ هایی که قابلیت این انتقال را ندارند، توامان با کشمکش، تلاطم و بحران خواهند بود.»
وی افزود: «تسهیل این انتقال که بیشتر بر عهده نسل قبلی است، میتواند با علم و مهارت لازم، درایت، صبر، حوصله و در قالب آداب و تمرینهای مناسب صورت پذیرد. اگر نسل قبلی در تفویض اختیارات، مسئولیت و مدیریت جامعه کم کاری و یا کج کاری کند، جامعه، خانواده و نوجوان با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهند شد.»
این روانشناس ادامه داد: «نوجوان در پی یافتن و تعریف هویت اجتماعی منسجم خود، چشم به الگوها و سرمشقهایی از جمله والدین و افراد مهم خانواده و جامعه دوخته است. در این راستا درونیسازی صفات شخصیتی والگوهای رفتاری نسل قبل مستلزم همکاری و مدیریت مدیران، والدین، مربیان مدرسه و نهادهای جامعه پرور است.»
عابدین ادامه داد: «بدیهی است اگر در جامعه والدین از فرزندپروری اقتدارگرا که ترکیبی از قدرت و محبت است، استفاده نکنند و با استبداد تام با فرزندان خود رفتار کنند و همچنین مربیان به صورت خودکامه با دانشآموزان برخورد کنند، نمیتوان انتظار نوجوانان نمونه را داشت؛ چرا که آنها از همین الگوها سرمشق گرفته و دچار انحرافات اجتماعی میشوند.»
وی افزود: «نوجوانان در این مواقع در جهت منسجمکردن درون خود به دنبال تهیه ملات لازم بین خشتهای شخصیت و هویت خودشان هستند پس به ناچار به همان نمونهها و الگوها سوق پیدا میکنند زیرا در هر صورت خلاهای موجود در ساختار شخصیت نوجوان باید پر شود.»
ارسال دیدگاه