یک جامعهشناس مطرح کرد؛
جذابیتهای آموزشی انحرافات اجتماعی را کاهش میدهد
نگاه معلمان باید به روز باشد
تهران (پانا) - یک جامعهشناس گفت: اگر دانشآموزان از جذابیتهای آموزشی برخوردار باشند، کمتر به انحرافات اجتماعی کشانده میشوند. معلمان و والدین باید نقاط مشترک بین خود و بچهها را پیدا کرده و آنها را تقویت کنند.
مهتا بذرافکن، جامعهشناس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «اکنون ما در جامعه با نوجوانان جهانیشده مواجه هستیم که به تمامی روندهایی که در دنیا در حال گذر است، مطلع هستند. اکثر آنها موسیقیهای جهانی، سینما و مدهای جهانی را دنبال میکنند و به آنها علاقهمند هستند.»
وی ادامه داد: «از طرف دیگر در کنار این گرایشها محرومیتهایی نیز دارند و این محرومیتها در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی وجود دارد.»
بذرافکن گفت: «نوجوانان از یک طرف در خانواده با فشارهای عجیبی در جهت رشد تحصیلی و از طرف دیگر با جامعهای که محدودیتهایی در جنبههای مختلف زندگی دارد، روبهرو هستند. به این دلیل خود را در هیچ یک از روندها و اتفاقات جهانی تاثیرگذار ندیده و احساس پوچی میکنند.»
نوجوان را اسیر نوستالژیهای نسل گذشته نکنیم
این جامعهشناس تاکید کرد: «نباید با رویکردهای گذشتهنگر جوانان را کنترل کنیم. جوانان نسلی بسیار متفاوت با گذشته بوده و اطلاعات وسیعتری دارند. نمیتوان با نوستالژیهای نسل قبل آنها را سرگرم کرد. باید تلاش کنیم با آنها هماهنگ شده و به نیاز های آنها پاسخ مناسب بدهیم نه اینکه آنها را به اجبار با خود همراه کنیم.»
وی گفت: «کتابهای درسی باید متناسب با دنیا امروز باشد و اطلاعات تازه به دانشآموزان بدهد. دانشآموزان اگر از جذابیتهای آموزش برخوردار باشند، کمتر به انحرافات اجتماعی کشانده میشوند. همچنین نگاه معلمان نیز باید به روز باشد. معلمان و والدین باید نقاط مشترک بین خود و بچهها را پیدا کرده و آنها را تقویت کنند.»
ارسال دیدگاه