یک روانشناس مطرح کرد؛
ضرورت دارد که معلم جنبههای مثبت فعالیت دانشآموزان را برای آنها پررنگ کند
بهترین کسی که میتواند به دانشآموز کمک کند، معلم است
تهران (پانا) - یک روانشناس کودک و نوجوان گفت معلم باید جنبههای مثبت فعالیتهای دانشآموزان را برای آنها پررنگ کند. مثلا در امتحان به جای این که گفته شود ۵ غلط وجود دارد ، بگویند که دانشآموز به ۱۵ سوال پاسخ صحیح داده است. با این شیوه دانشآموز تشویق میشود.
فاطمه قاسمزاده، روانشناس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «بچهها مشکلات مختلف و متعددی دارند، باید ابتدا این مشکلات را دستهبندی کرد. زیرا بسیاری از مشکلات در نوجوانان بهگونهای است که والدین یا معلمان به تنهایی نمیتوانند آنها را کاهش دهند.»
قاسمزاده گفت: «بهتر است در اینگونه موارد برای حل مشکلات، دانشآموزان به مشاوران مراجعه کنند. میتوانند از مشاوران خود آموزشوپرورش یا مراکز خصوصی استفاده کنند.»
وی ادامه داد: «اگر مشکل به شکل حاد نباشد، بهترین کسی که میتواند به دانشآموز کمک کند، معلم است که البته معلمان در این مسیر نیازمند همکاری والدین هستند و یک طرفه قادر به رفع کامل مشکل نیستند.»
این روانشناس در خصوص اثرات منفی رقابت بین دانشآموزان، گفت: «معلمان میتوانند فضایی ایجاد کنند تا رقابت بین دانشآموزان کم شود، زیرا رقابت آسیبزا است. علاوه بر این وجود مدرسههای متعدد دولتی و غیردولتی و تفاوت در روشهای تدریس در این گونه مدارس بر دانشآموز اثرگذار است؛ زیرا باعث ایجاد رقابت بین دانشآموزان میشود حتی ممکن است آنها را به رقابت برای رفتن به مدرسه بهتر وادار کند. لازم به ذکر است که رقابت ویژگی طبیعی بچهها نیست. والدین و مدرسه نباید با شیوههای نادرست بچهها را وادار به رقابت کنند؛ چون رقابت در اکثر موارد،، موردی منفی است.».
قاسمزاده افزود: «از طرفی دیگر معلم باید جنبههای مثبت فعالیتهای دانشآموزان را برای آنها پررنگ کند. مثلا در امتحان به جای این که گفته شود ۵ غلط وجود دارد گفته شود که دانشآموز به ۱۵ سوال پاسخ صحیح داده است. با این شیوه دانشآموز تشویق میشود.»
وی تاکید کرد: «باید روشهای نوین و مثبتانگاری جایگزین روشهای قدیمی شود. محتوای آموزشی و روشهای تربیتی، مهمترین عامل برای ایجاد یا عدم ایجاد مشکل در زندگی دانشآموزان است.»
ارسال دیدگاه