توسعه مراکز زندگی برای توانمندسازی سالمندان تهرانی

تهران (پانا) - مدیرکل سلامت شهرداری تهران از توسعه مراکز زندگی برای توانمندسازی سالمندان تهرانی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۱۰۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
توسعه مراکز زندگی برای توانمندسازی سالمندان تهرانی

مژگان رضازاده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور درمراسم گرامداشت روز سالمند که با حضور۱۵۰۰ مادر و پدر بزرگ در برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه  امسال دومین سالی است که شهرداری تهران برنامه‌های تخصصی برای تکریم سالمندان و شناخت توانمندی‌های جهاندیدگان و فرزانگان شهر تهران برگزار می‌کند. گفت:  این برنامه‌ها در قالب جشنواره "گنجینه‌های شهر" و با محوریت داوری آثار هنری و صنایع دستی اجرا می‌شود که  بسیار ارزشمند است، زیرا جمعیت کشور ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و سالمندان ما، با وجود بازنشستگی، همچنان تجربیات گرانبهایی دارند و تمایل دارند در جامعه مشارکت داشته باشند. 

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به خوبی این نیاز را درک کرده و برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه مشارکت اجتماعی سالمندان انجام داده است. گفت: این برنامه‌ها شامل رویدادهای متنوعی است که تا کنون برگزار شده و در جهت فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری سالمندان تلاش می‌کند. هدف ما در دبیرخانه شورای ملی سالمندان این است که سالمندان فعالی داشته باشیم؛ سالمندانی که به حضور در جامعه، مشارکت‌های اجتماعی و انتقال تجارب به نسل‌های جدید علاقه‌مند هستند.

رضازاده با تاکید بر اینکه در دومین سال برگزاری این جشنواره، شهرداری تهران توانسته است انگیزه سالمندان را برای شرکت در این رویداد افزایش دهد، افزود: امسال تمرکز بیشتری بر هنرهای تجسمی و صنایع دستی بوده و طی نشست‌هایی، کارها تخصصی‌تر شده است. البته برنامه‌ریزی‌های لازم برای سایر موضوعات هنری در آینده انجام خواهد شد و این جشنواره به مناسبت روز جهانی سالمند که مصادف با ۹ مهرماه بود،  برگزار می‌شود چراکه امسال به دلیل شرایط منطقه‌ای و برخی مشکلات، برنامه‌ها با تأخیر انجام شد، اما به هر حال، هدف این است که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود.

وی با بیان اینکه همچنین، فضای جشنواره نسبت به سال گذشته بزرگ‌تر شده که نشان‌دهنده استقبال بیشتر و علاقه‌مندی بالاتر شرکت‌کنندگان است.  گفت: ما امیدواریم که این برنامه ادامه داشته باشد و تعداد شرکت‌کنندگان افزایش یابد. همچنین، آرزو داریم که مشارکت سالمندان مرد نیز در این جشنواره افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: وظیفه ما خدمت مقتضی به شهروندان  است و علاوه بر مسائل کالبدی که وظیفه ذاتی شهرداری‌ است، باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تعریف شود.

وی با بیان اینکه  ما برنامه‌هایی در  حوزه فرهنگی و اجتماعی طراحی کرده‌ایم که مصداق "خدمت" است.گفت:  به عنوان مثال، "بازی‌های نشاط سالمندی" که امسال حدود ۷۰ هزار نفر شرکت‌کننده داشته است، نمونه‌ای از این برنامه‌هاست در حالی که این تعداد در دو سال پیش حدود ۱۴ هزار نفر بود، امسال شاهد رقابت در سطح محلات شهر تهران هستیم. 

صاحب ادامه داد: همچنین تاسیس مراکز زندگی را در دستورکار قرار دادیم چرا که به توانمندسازی سالمندان و جهان‌دیدگان در سطح محلات کمک می کند و همچنین برنامه‌های ساده و کوچک مانند دورهمی‌های محلی نیز، اگرچه ساده به نظر می‌رسند اما برای سالمندان طراحی شده و برای این قشر بسیار نشاط‌آور بوده و با استقبال سالمندان همراه بوده است و  البته برنامه دیگری به نام "گنجینه‌های شهر" داریم که دومین جشنواره آثار تجسمی و هنری هنرهای دستی جهاندیدگان است که آثاررا ارزیابی کرده و نفرات برتر جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار