رییس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد؛

ایران از مهم‌ترین مناطق تحت تاثیر افزایش دما در دنیا

تهران (پانا) - رییس سازمان هواشناسی کشور گفت ایران در تابستان اخیر، یکی از مهمترین مناطق تحت تاثیر افزایش دما در دنیا بوده است.

کد مطلب: ۱۵۰۷۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران از مهم‌ترین مناطق تحت تاثیر افزایش دما در دنیا

سحر تاجبخش مسلمان در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در تهران به تشریح نشانگرهای اقلیم و پیامدهای تغییر اقلیم پرداخت و گفت: داده‌های نظارتی زمین نشان می‌دهد که با افزایش گازهای گلخانه‌ای و روند روز افزون گرمای هوا، میزان متوسط افزایش تراز آب اقیانوس‌ها، نسبت به دو دهه قبل حدود دو برابر شده است.

او افزود: اگر روند افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه پیدا کند، جمعیت زیادی به‌ویژه در کشورهای واقع در سواحل تحت تاثیر بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها قرار می گیرند. این موضوع سبب شده تا اندونزی برای پایتخت خود برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییرات ماهانه دما در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بسیار نگران کننده بود، به‌طوری‌ که اخیرا بر اساس گزارش‌های بین‌المللی،‌ دمای زمین در ۱۲ ماه متوالی بیشتر از ۱.۵ درجه پس از انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده است.

او اضافه کرد: در سال ۲۰۲۳ دما در منطقه ما افزایش قابل ملاحظه پیدا کردخ و در کنار آن بارش با شرایط کاهشی مواجه بوده است. داده‌های اقلیمی سازمان هواشناسی کشور نیز نشان می‌دهد که روند افزایش دما و کاهش بارش در کشور از سال‌های پیش آغاز شده است.

رییس سازمان هواشناسی افزود: طی ۵۰ سال اخیر روند بارش کشور با روند کاهش یک میلیمتر در هر سال مواجه بوده و میانگین دمای هوا نیز در هر دهه با آهنگ ۰.۴ درجه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سازمان هواشناسی، تاجبخش مسلمان در پایان با بیان اینکه این شرایط در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته است، گفت: ایران در تابستان اخیر، یکی از مهمترین مناطق تحت تاثیر افزایش دما در دنیا بوده است البته بیشترین افزایش دما در ماه اگوست ۲۰۲۴ در قطب جنوب رخ داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار