یک حقوقدان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بهتر است رسیدگی به جرم توهین در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد

امروزه به دلیل کم‌طاقتی مردم این جرم زیاد صورت می‌گیرد

تهران (پانا) - یک حقوق‌دان گفت بهتر است رسیدگی به جرم توهین از صلاحیت دادگاه‌ها خارج شده و در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد. امروزه به دلیل کم‌طاقتی مردم این جرم زیاد صورت می‌گیرد باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا مردم بتوانند خشم خود را کنترل کنند و از کلمات رکیک استفاده نکنند.

کد مطلب: ۱۵۰۷۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بهتر است رسیدگی به جرم توهین در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد

احمد رمضانی، حقوق‌دان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «توهین و فحاشی در قانون ایران به دو دسته توهین ساده و مشدد تقسیم شده است که  توهین ساده در ماده608 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. اگر شخصی رفتاری انجام دهد موجب ناراحتی شخص شده و عرف آن رفتار را توهین تلقی کند، مشمول این ماده خواهد شد.»

وی گفت: «در این ماده گفته شده که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، مستوجب جزای نقدی درجه شش خواهد شد. حد قذف در این ماده یعنی اگر شخصی به دیگری توهینی کند که این توهین جرم حدی باشد، توهین جرم حدی خواهد شد.»

رمضانی افزود: ‌«لازم به ذکر است که مبلغ جزای نقدی درجه 6، 80 میلیون ریال است که البته سالانه و بر اساس تورم این مقدار تغییر می‌کند.»

رمضانی بیان کرد: «نوع دیگر توهین مشدد است که در مواد مختلفی از قانون به آن اشاره شده است. به طور مثال در ماده 609 قانون مجازات گفته شده هر گونه توهین به کارکنان و مقامات دولتی در حین انجام وظیفه و با توجه به سمت از 3 تا 6 ماه حبس دارد. در ماده 514 قانون مجازات در خصوص توهین به امام خمینی و مقام معظم رهبری گفته شده که شخص توهین‌کننده به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

وی ادامه داد: «نوع دیگر توهین مشدد در ماده 517 قانون مجازات است که گفته شده هر کس نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن که در قلمرو خاک ایران وارد شده است، توهین کند به یک تا سه ماه حبس محکوم می‌شود.»

این حقوقدان گفت:‌ «مزاحمت بانوان نیز یک جرم عمومی شناخته می‌ شود. با توجه به متن ماده 619 قانون مجازات، هرکس در اماکن عمومی و یا معابر باعث ایجاد مزاحمت بانوان و یا اطفال شود و یا این‌که با هرگونه الفاظ و حرکات مخالف شئون به آن‌ها توهین کند، به حبس از دو الی شش ماه و یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌ شود.»

وی گفت: «بهتر است رسیدگی به جرم توهین از صلاحیت دادگاه‌ها خارج شده و در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد. امروزه به دلیل کم‌طاقتی مردم این جرم زیاد صورت می‌گیرد باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا مردم بتوانند خشم خود را کنترل کنند و از کلمات رکیک استفاده نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار