امکان ظهرنویسی و انتقال چک در قانون جدید وجود ندارد

تهران (پانا) - یک حقوقدان گفت در قانون جدید امکان ظهرنویسی و انتقال چک وجود ندارد و حتما این انتقال باید از طریق سامانه صورت پذیرد و گیرنده اصلی چک را از طریق سامانه انتقال دهد.

کد مطلب: ۱۵۰۵۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
امکان ظهرنویسی و انتقال چک در قانون جدید وجود ندارد

زهرا افتخاری‌نیا، حقوقدان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در قانون جدید امکان ظهرنویسی و انتقال چک وجود ندارد و حتما این انتقال باید از طریق سامانه صورت پذیرد و گیرنده اصلی باید چک را از طریق سامانه انتقال دهد. همچنین در قانون جدید نمی‌توان چک را با ظهرنویسی در وجه حامل انتقال داد و حتما باید نام گیرنده چک در سامانه ثبت شود و نکته مهم‌تر اینکه نمی‌توان چک را در وجه حامل صادر کرد. به بیان دیگر ثبت چک در سامانه صیادی جایگزین امضا در پشت چک شده است و اساسا نیازی به امضا فیزیکی پشت چک نیست.»

 وی در پاسخ به این سوال که از چه ابزارهایی می‌توان برای ثبت چک استفاده کرد، گفت: «از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک، دستگاه خودپرداز، برنامه آپ، ارسال پیامک به 4040701701 که البته ثبت چک از طریق محدودیت مبلغی دارد و گزینه آخر از طریق مراجعه به شعبه می‌توانند چک را ثبت کنند.»

افتخاری‌نیا در مورد وظایف گیرنده چک، گفت: «درابتدا گیرنده باید استعلام وضعیت اعتباری از چک بگیرد یعنی بررسی کند و ببیند که این صادرکننده اعتبار لازم برای صدور چنین چکی را دارد یا خیر. مورد بعد این است که گیرنده باید از مطابقت چک در سامانه با فیزیک خود چک اطمینان حاصل کند یعنی گیرنده باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات به درستی وارد شده است و در نهایت، محض اطمینان سرویس پیامکی را فعال کند.»

وی درخصوص اینکه اگر اطلاعت موجود در سامانه با اطلاعات فیزیکی چک مطابقت نداشت، چه باید کرد؟ گفت:‌«مثلا اگر مبلغ در سامانه با مبلغ فیزیکی چک متفاوت بود بر اساس قانون جدید مبلغی که در سامانه ثبت شده معتبر است و بانک مکلف است مبلغ سامانه را پرداخت کند. اگر مندرجات مغایر باشد چک را باید به مبلغ مندرج در سامانه برگشت زد.»

این حقوقدان افزود: «اگر تاریخ‌‌ها مغایر باشند و تاریخ فیزیک چک جلوتر و تاریخ در سامانه دیرتر باشد، سیستم بانک مرکزی اجازه برگشت‌زدن چک را نمی‌دهد زیرا هنوز سررسید چک نرسیده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار