مدیرکل سلامت شهر تهران:

۱۱ درصد از جمعیت شهر تهران سالمند هستند

صیانت از خانواده و ترویج مباحث ازدواج و فرزندآوری از ماموریت‌های معاونت جوانی جمعیت است/در سال ۱۴۳۰، نزدیک به ۳۰ درصد جامعه ایرانی سالمند خواهند بود

تهران (پانا) - مدیرکل سلامت شهر تهران با بیان اینکه ۱۱ درصد از جمعیت شهر تهران سالمند هستند، گفت این میزان در تهران نسبت به جمعیت، به ۱۳ درصد می‌رسد.

کد مطلب: ۱۵۰۴۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
۱۱ درصد از جمعیت شهر تهران سالمند هستند

حمید صاحب در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز ۴ مهر، به مناسب هفته ملی سالمندان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در ابتدای چالش و بجران‌پیری جمعیت قرار داریم و اگر مداخله‌ا انجام نگیرد، تبدیل به فاجعه‌ای اجتماعی، فزهنگی و.. می‌شود. در نتیجه نیاز است مداخله به موقع انجام دهیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: ۱۱ درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند که این میزان در تهران نسبت به جمعیت، به ۱۳ درصد می‌رسد. در برخی از مناطق تهران، مانند مناطق ۳،۱ و۶ سالمندان بیشتری حضور دارند، اما‌ در برخی دیگر از این مناطق، شاخص سالمندی کمتر است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سالمندی ریشه در فرهنگ ایرانی ندارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، نزدیک به ۳۰ درصد جامعه ما سالمند باشد؛ در این صورت دچار عوارض پیرس جمعیت خواهیم شد.

صاحب ادامه داد: رشد و پیشرفت کشور پس از افزایش جمعیت سالمند کند خواهد شد، نشاط کمتر می‌شود و مواردی دیگر از این قبیل. حال اما وظیفه ما مقابله با این موضوع به شیوه درست و صحیح و اندیشیدن تدابیر لازم است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: پیشگیری و زمینه‌سازی برای تقویت زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با چالش سالمندی از جمله اهداف و وظایف ماست، در نتیجه باید میان سالان را آماده کنیم برای یک سالمندی صحیح و همچنین در پی توانمندسازی سالمندان باشیم. این کار به وسیله کانون‌های سالمندی در سطح شهر تهران انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه از روز ۷مهر تا ۱۴ مهر هفته ملی سالمندان است، عنوان کرد: باید انزوا را در جامعه سالمندی کاهش دهیم، زیرا براساس برآوردها، ۱۰ درصد جمعیت سالمند ما در انزوا زندگی می‌کنند، موضوع تکریم آن‌ها را باید در دستور کار قرار دهیم، کانون سالمندان شهر تهران را به صورت کمی و کیفی توسعه بدهیم.

صاحب با اعلام این خبر که در حال حاضر ۱۶ هزار سالمند عضو کانون‌های سالمندی شهر تهران هستند، گفت: پویش‌ فرهنگی "سایه‌تون مستدام از جمله برنامه‌های این هفته است که توسط اداره کل سلامت برگزار می‌شود، همچنین پنجمین دوره نشاط سالمندی تحت عنوان گنجینه‌های پویا را برگزار خواهیم کرد. برگزاری رویداد هنری برای نشان دادن آثار هنرمندان آماتور و حرفه‌ای سالمند نیز در دستور کار است. علاوه بر تمامی این موارد یک دورهمی ۱۵۰۰ نفری هم با حضور سالمندان عضو کانون سالمندی شهر تهران در برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های دیگری مانند برنامه سالم پیر شویم، دورهمی‌های سالمندی در سرای محله‌های شهر تهران و تورهای تفریحی و گردشگری برای سالمندان هم از دیگر برنامه‌های اداره‌کل سلامت است.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره تشکیل معاونت جوانی جمعیت در اداره‌کل سلامت شهرداری تهران، بیان کرد: دبیرخانه ستاد جوانی جمعیت در اداره سلامت تاسیس شد و نیاز به ساختار شد، در نتیجه این معاونت براساس احکام بالا دستی تشکیل شد.

وی درباره ماموریت این معاونت نیز گفت: صیانت از خانواده، آموزش مادران، ترویج مبحث ازدواج و مباحث مرتبط با فرزندآوری از جمله ماموریت‌های تعریف شده برای این معاونت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار