پانا گزارش می‌دهد؛

از خبر تا فضاسازی؛ ماجرای انفجار ساختگی در جنگل‌های رویان توسط گروه فیلم‌سازی چیست؟

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده است/شهرداری رویان: اطلاعی از جزئیات سناریو و اینکه قرار است چنین اقداماتی انجام شود نداشتیم/نماینده مردم نور و محمودآباد: خبر انفجار و آسیب رساندن به درختان واقعیت ندارد/ بیشتر این اخبار فضاسازی است

تهران (پانا) - نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به انفجار در پارک جنگلی رویان گفت خبر انفجار و آسیب رساندن به درختان واقعیت ندارد. انفجاری که رخ داده در ابعاد یک متر در یک متر بوده و خسارتی هم وارد نشده است. بیشتر این اخبار فضاسازی است.

کد مطلب: ۱۵۰۴۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
از خبر تا فضاسازی؛ ماجرای انفجار ساختگی در جنگل‌های رویان توسط گروه فیلم‌سازی چیست؟

در واپسین‌ روزهای شهریور، ویدیویی از وقوع انفجار توسط یک گروه فیلم‌برداری در جنگل‌های مازندران جنجال‌هایی را در پی داشت و فعالان حوزه محیط‌زیست نیز واکنش‌های تندی در این رابطه داشتند. براساس ویدیوی منتشر شده، یک گروه فیلمبرداری بدون توجه به ضوابط فعالیت در عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی اقدام به ایجاد چند انفجار با صدای مهیب کردند و همین موضوع باعث اعتراض کنشگران عرضه محیط‌زیست شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده است

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان اولین مسئولی که این اعتراضات را شنید، در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «پس از انتشار ویدئوهایی درباره خسارت‌های یک گروه فیلمسازی به جنگل‌های هیرکانی، موضوع را از اداره کل مازندران جویا شدم. سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده است. انتظار می‌رود سازمان منابع طبیعی هنگام صدور مجوز درباره پیامدهای انفجارها بر حیات وحش منطقه با سازمان مکاتبه کند.»

در ادامه عطالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست را تایید کرد و گفت: «گروه تصویربرداری برای حضور در جنگل‌ و اجرای پروژه هماهنگی و مکاتبه‌ای با حفاظت محیط زیست نداشتند. طبق پیگیری‌های انجام شده گروه تصویربرداری در حاشیه پارک جنگلی شهرداری رویان مستقر شده بود. اما برای انجام تصویربرداری مجوزی از حفاظت محیط زیست دریافت نشد.»

وی با بیان اینکه این گروه چندی پیش مکاتبه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران داشته که مربوط به درخواست چند رأس گوزن و خوک برای تصویربرداری بوده است، گفت: «با توجه به حساسیت موضوع و شرایط حیوانات در این فصل با نظر کارشناسان این درخواست رد شد. اما برای تصویربرداری و جزئیات آن و انجام انفجار و تیراندازی در جنگل رایزنی و مکاتبه‌ای انجام نشد.»

طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، همه اشخاص حقیقی و حقوقی چنانچه بخواهند فعالیتی در عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی انجام دهند باید تقاضای خود را به حفاظت محیط زیست ارائه کنند تا با صدور مجوز نظارت لازم برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در چنین پروژه‌هایی انجام شود.

شهرداری رویان: اطلاعی از جزئیات سناریو و اینکه قرار است چنین اقداماتی انجام شود نداشتیم

در این رابطه حتی شهردار رویان نیز طی گفت‌وگویی از اقدامات انجام شده توسط این گروه فیلمبرداری اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «ما طبق مقررات و ضوابط در پارک جنگلی شهرداری مستاجر اداره‌کل منابع طبیعی هستیم. اداره کل منابع طبیعی در جریان موضوع بود و طبق مجوزی که صادر شده بود برای استقرار گروه همکاری کردیم. اما اطلاعی از جزئیات سناریو و اینکه قرار است چنین اقداماتی انجام شود نداشتیم.»

جعفر حسین‌زاده با بیان اینکه پیش از انتشار این تصاویر در فضای مجازی وقتی از موضوع باخبر شدم این اقدام را به مجموعه سفارش‌دهنده تولید فیلم اعلام کردم، گفت: «این دوستان نیز مخالف چنین اقدامی بودند و تاکید کردند این اقدامات مورد تاییدشان نیست و تذکر جدی به عوامل تولید اثر دادند تا چنین اقدامی تکرار نشود. در حال حاضر تصویربرداری این گروه در آن محدوده جنگلی به پایان رسید، اما به طور یقین دیگر چنین اتفاقی در جنگل‌های این منطقه تکرار نمی‌شود. زیرا همه ما دغدغه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را داریم و برای حفاظت از آن در کنار دوستداران محیط زیست ایستاده‌ایم.»

نماینده مردم نور و محمودآباد: خبر انفجار و آسیب رساندن به درختان واقعیت ندارد/ بیشتر این اخبار فضاسازی است

پیگیری‌های خبرگزاری پانا در خصوص ارتباط با مدیران اداره‌کل منابع‌ طبیعی مازندران بی‌نتیجه بود و مسئولان مربوطه تماس‌های تلفنی انجام شده را بی‌پاسخ گذاشتند، اما در این رابطه به سراغ عبدالواحد فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی رفتیم و گفت‌وگویی با وی داشتیم.

فیاضی در این رابطه به پانا گفت: «خبر انفجار و آسیب رساندن به درختان واقعیت ندارد. عوامل یک گروه فیلمبرداری که درباره دفاع مقدس مشغول فیلم‌سازی هستند، چند ماهی است که در منطقه حضور دارند و با مجوز منابع طبیعی و شهرداری رویان در پارک جنگلی رویان اقدام به فیلم‌برداری کرده‌اند.»

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «انفجاری که رخ داده در ابعاد یک متر در یک متر بوده و خسارتی هم وارد نشده است. بیشتر این اخبار فضاسازی است.»

وی با بیان اینکه انجام چنین فعالیت‌هایی توسط گروه‌های فیلم‌سازی یک کار روتین است، بیان کرد: «گرو‌های فیلمبرداری با مجوز در جنگل و کوه فیلم می‌سازند و اصلا قرار بر این نبوده که درختی قطع و یا صدمه‌ای به آن وارد شود.»

فیاضی در پایان تاکید کرد: «مشکلی وجود ندارد و خبری که درباره آسیب رساندن به درختان منتشر شده، صحت ندارد.»

با توجه به اظهارات نماینده نور و محمودآباد درخصوص ابعاد انفجار در پارک جنگلی رویان، صرفا فقط ابعاد محل انفجار مشخص شده و از ارتفاع خط آتش و همچنین آسیب‌های ناشی از صدای مهیب این انفجار، صحبتی به میان نیامده است. با توجه به اظهارت کارنشاسان محیط‌زیست، اقدام به انفجار در جنگل و ایجاد ستون آتش با ارتفاع بیش از پنج متر علاوه بر آسیب‌هایی که بر اثر حرارت ممکن است به خاک و گونه های گیاهی وارد کند، موج انفجار و صدای مهیبی که به وجود می‌آید برای گونه‌های جانوری مزاحمت ایجاد می‌کند و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین حیوانات می‌شود. همچنین سازمان‌های متولی که مجوز صادر می‌کنند باید پس از صدور مجوز نظارتی دقیق و صحیح را در این رابطه داشته باشند و در مقابل افکار عمومی و کنشگران عرصه محیط‌زیست پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار