یک متخصص علوم تغذیه مطرح کرد؛

لزوم استفاده دانش‌آموزان از 6 وعده غذایی متنوع در طی روز

دانش‌آموزان برای رشد عضلات مغز خود به میان‌وعده‌های متنوع با ارزش غذایی بالا نیاز دارند

تهران (پانا) - یک متخصص علوم تغذیه گفت دانش‌آموزان برای رشد عضلات مغز خود نیاز به میان‌وعده‌های متنوع با ارزش غذایی بالا دارند. بهترین نوع تغذیه برای دانش‌آموزان شش وعده غذایی متنوع در طی روز است.

کد مطلب: ۱۵۰۴۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم استفاده دانش‌آموزان از 6 وعده غذایی متنوع در طی روز

دکتر منصور رضایی، متخصص علوم تغذیه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «دانش‌آموزان علاوه بر رشد جسمی در سن تکامل مغزی نیز هستند. جسم با مغز بیمار قادر به فعالیت نیست و در این صورت مغز قادر به فکرکردن نیست. 20 درصد انرژی کل بدن برای مغز است، در نتیجه اهمیت رسیدن غذا به مغز بسیار زیاد و مغز فقط در صورتی به دور از اضطراب و تنش به درستی کار می‌کند که سایر اندام‌های بدن در سلامت کامل باشند.»

بزرگترین ایراد تغذیه در کشور ما نبود تنوع غذایی در خانواده است

رضایی گفت: «بدن ما سه گانه سوز است و نیاز به چربی، کربوهیدرات و پروتئین دارد. دانش‌آموز باید این ضروریات را در شش گروه موادغذایی به صورت متنوع دریافت کند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیار در تغذیه تنوع است. نباید غذاهای تکراری در رژیم غذایی افراد به خصوص نوجوانان باشد. به طور مثال مصرف مرغ در کشور ما بالا بوده در صورتی که مصرف ماهی اندک است.»

وی افزود: «دانش‌آموزان همانند ورزشکاران هستند. ورزشکار برای رشد عضلات خود نیاز به وعده‌های غذایی مناسب و سبک با میان‌وعده‌هایی کوچک در طول روز دارد، دانش‌آموزان نیز برای رشد عضلات مغز خود نیاز به میان‌وعده‌های متنوع با ارزش غذایی بالا دارند. بهترین نوع تغذیه برای دانش‌آموزان شش وعده غذایی متنوع در طی روز است.»

موبایل عامل دردسرساز برای دانش‌آموزان

این متخصص گفت: «افراد در صورت بدخوابی میل خود را به غذا از دست می‌دهند. باید روش‌های تربیتی به گونه‌ای باشد که استفاده از موبایل در شب برای دانش‌آموزان به حداقل برسد، زیرا موبایل عاملی است که اعتیاد به آن باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیر می‌شود. دانش‌آموز باید ساعت 9 شب خواب باشد، بدخوابی و بی‌تحرکی باعث بروز انواع بیماری‌ها در دانش‌آموز می‌شود.»

رضایی اظهار کرد: «شش گروه‌غذایی در شش وعده با تنوع بالا برای دانش‌آموزان مناسب است. دانش‌آموز باید در شب‌های امتحان غذاهای سبک و آسان هضم بخورد تا مغز به درستی کار کند. والدین سعی کنند با ادویه‌های مناسب، لیمو و نارنج غذا را خوش طعم کنند تا اشتیاق به غذا در دانش‌آموز بالا رود.»

وی بیان کرد: «زمانی که والدین برای تغذیه فرزند خود صرف می‌کنند،  به نوعی سرمایه‌گذاری بوده و دیگر نیاز نیست درآینده وقت خود را در بیمارستان بگذرانند. علاوه بر این احساس توجه که به فرزند داده می‌شود اعتماد به نفس او را بالا برده و در زندگی او تاثیر مثبت دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار