در گفت‌وگوی پانا با یک روانشناس:

برای بازتعریف روابط مردم با یکدیگر، فرهنگ جامعه نیاز به یک انقلاب دارد

تهران (پانا) - یک روان‌شناس معتقد است فرهنگ جامعه نیاز به یک انقلاب دارد تا نوع روابط مردم که با یکدیگر تغییر یافته، باز تعریف شود.

کد مطلب: ۱۵۰۱۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
برای بازتعریف روابط مردم با یکدیگر، فرهنگ جامعه نیاز به یک انقلاب دارد

علیرضا عابدین، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «دوران نوجوانی در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان دوران بحرانی زندگی انسان قلمداد می‌شود. دوران نوجوانی دورانی برای انتقال فرهنگ، قدرت و کلیه امور زندگی از یک نسل به نسل دیگر است. این موضوع در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله کشور ما برجسته است.»

وی افزود:‌ «انتقال فرهنگ به نسل بعد لزوما بحران‌زا نیست. هنگامی که این امور به صورت ملایم‌تر به نسل بعدی انتقال یابد، بحران نیز کمتر می‌شود.»

عابدین گفت: «ناامیدی در بین جوانان امروزه ناشی از ناتوانی در به‌دست‌گرفتن عنان و افسار زندگی، ناتوانی در برنامه‌ریزی برای آینده، عدم تاثیرگذاری در زندگی خود چه برای دختران و پسران است که ممکن است به دلایل شرایط اقتصادی و یا مدیریت غلط باشد.»

این روان‌شناس افزود: «البته ایجاد این ناامیدی فقط مربوط به دولت‌ نیست بلکه یک مشکل فرهنگی در سطح کل جامعه است و خانواده هم تاثیر موثری در کنترل یا تشدید آن دارد. والدین باید پس از دوران کودکی با فرزند خود رفتاری مقتدرانه و اقتدارگرا داشته باشند؛ البته نباید رفتار اقتدارگرا را با رفتار مستبدانه اشتباه گرفت. یک سری از آزادی‌های نسبی همچون حق انتخاب باید در اختیار فرزند قرار گیرد که این امر در خانه و مدرسه نیاز به تمرین دارد.»

وی راهکار حل مشکل نا امیدی در جامعه را انقلاب در فرهنگ آن جامعه دانست و گفت: «ما در این مقطع از زمان، در جامعه نیاز به انقلاب فرهنگی داریم تا نوع روابط مردم که با یکدیگر تغییر یافته، باز تعریف شود. روابط مردم با یکدیگر باید بر پایه محبت و احترام باشد. ما نیاز به تغییرات اساسی در فرهنگ روابط اجتماعی، اداری و عاطفی خود با یکدیگر داریم تا بتوانیم امید به آینده را در نسل‌های بعد بهبود بخشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار