رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با پانا:

آمبولانس فقط برای جابه‌جایی بیمار است

تهران (پانا) - رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه آمبولانس فقط برای جابه‌جایی بیمار است، گفت مواردی درخصوص استفاده غیر در شهرهای شیراز و شاهرود توسط برخی چهره‌های اینستاگرامی گزارش شد که در هردو مورد برخورد لازم صورت گرفت.

کد مطلب: ۱۵۰۱۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آمبولانس فقط برای جابه‌جایی بیمار است

موضوع استفاده از خودروهای امدادی برای جابه‌جایی افراد معروف و مشهور طی چند وقت اخیر باعث به وجود آمدن جنجال‌های مختلفی شده و واکنش‌‌های زیادی را نیز از سوی افکار عمومی و مسئولان داشته است. آخرین موردی که در این رابطه بسیار پر سر و صدا بود، موضوع جابه‌جایی اسطوره یکی از باشگاه‌های فوتبال پایتخت بود که پس از قهرمانی تیم متبوعش، برای اینکه پشت ترافیک و ازدحام تماشاگران نماند، اقدام به استفاده از خودروی امدادی آمبولانس کرده‌ بود.

حال اما این موضوع در بین کاربران پرطرفدار شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز فراگیر شده، کاربرانی که بدون ارائه هیچ‌گونه محتوای خاصی و فقط با به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی و روزمره خود در پی جذب مخاطب هستند. در تازه‌ترین مورد یکی از این کاربران برای اینکه یک صحنه ناراحت‌کننده از زندگی شخصی خود را به مردم نشان دهد، اقدام به استفاده از آمبولانس کرده و ویدیوی آن را هم به اشتراک گذاشته، این کاربر حتی نسبت به اقدام هنرمندان و ورزشکاران پا را فراتر گذاشته و ادامه ویدیو خود را به ظاهر در یک مرکز درمانی ضبط کرده است.

براساس قوانین موجود، آمبولانس یک خودروی امدادی است و باید در راستای امدادرسانی و در شرایط اضطراری برای انتقال مصدومان و بیماران به مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آمبولانس در غیر از موارد موجه دارای مجازات است. همچنین فارق از مباحث قانونی، چنین عملی موجب بی اعتمادی عمومی خواهد شد که آسیب‌های جبران ناپذیری را می‌‌تواند در پی داشته باشد.

همچنین طبق قانون اگر آمبولانس متعلق یا وابسته به دولت بوده و حسب وظیفه به فردی از کارکنان دولت سپرده شده باشد تا اقداماتی قانونی را انجام دهد، در صورتی که مورد استفاده غیرمجاز مانند انتقال افراد غیر بیمار قرار گیرد، فرد متخلف حسب ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی متصرف غیرقانونی محسوب می‌شود و علاوه بر جبران خسارت وارده و پرداخت اجرت‌المثل، به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود. همچنین درصورتی که منتفع شده باشد علاوه بر مجازات مذکور به جزای نقدی معادل مبلغ انتفاعی نیز محکوم خواهد شد. علاوه بر این در صورتی که آمبولانس خصوصی باشد و افراد شاغل در آن، رابطه استخدامی با دولت نداشته باشند، براساس بند ۴ ماده ۳ (شرح وظایف) آئین نامه تاسیس مراکز خدمات آمبولانس مصوب 18 فروردین 1387، استفاده از آمبولانس در سایر موارد غیرموجه ممنوع است و بر اساس بند ۱۰ ماده ۴ همین آیین‌نامه که به به تصویب هیأت وزیران نیز رسیده، رعایت کلیه ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی مراکز آمبولانس خصوصی الزامی است و در صورت تخلف از ضوابط و مقررات با تصویب کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی طبق موارد تخلف با ایشان برخورد می‌شود.

اسفند ماه سال ۱۳۹۹ نیز دستورالعمل به کارگیری آمبولانس مراکز درمانی، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی (به غیر از ۱۱۵) ابلاغ شد که بر اساس بند ۱ قسمت ب (سایر قوانین و مقررات) استفاده از آمبولانس فقط به منظور جابه‌جایی بیماران و پس از صدور برگه ماموریت خواهد بود و در صورت نقض مقررات،  ضمانت اجرایی از جمله تذکر، اخطار کتبی، توقیف خودروی آمبولانس را در پی خواهد داشت، زیرا همانطور که گفته شد این اقدام منجر به سلب اعتماد عمومی نسبت به نظام سلامت کشور می‌شود.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با پانا درخصوص استفاده از آمبولانس برای اهداف شخصی و هر اقدامی که به غیر از جابه‌جایی بیمار باشد، اظهار کرد: «هیچ‌کسی حق استفاده‌ از آمبولانس را برای کار غیر درمانی ندارد. البته در مواقعی ارگانی مانند صداوسیما می‌تواند از آمبولانس‌های خصوصی آن‌هم به شرط در نظر گرفتن شرایط استفاده کند که این مورد نیاز به مجوز دارد.»

رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه آمبولانس فقط برای جابه‌جایی بیمار است، گفت: «مواردی درخصوص استفاده غیر در شهرهای شیراز و شاهرود توسط برخی چهره‌های اینستاگرامی داشتیم که در هردو مورد برخورد لازم صورت گرفت. همچنین در رابطه با بحث جابه‌جایی اسطوره یکی از باشگا‌ه‌های پرطرفدار پایتخت با آمبولانس نیز اقدامات و برخوردهای لازم صورت گرفت.»

وی با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر کلمات مرتبط با اورژانس در فضای مجازی بسیار پرتکرار شده است، عنوان کرد: «متاسفانه نمی‌شود تمامی موارد مرتبط با استفاده غیر از آمبولانس را رصد و پایش کرد، اما هر گزارشی که به دست ما برسد، پس از بررسی‌، پیگیری‌های لازم سریعا انجام خواهد شد تا با متخلفان برخورد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار