معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور خبر داد:

ابتلا به تب دنگی در فصول سرد سال کاهش می‌یابد

تهران (پانا) - معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت شیوع تب دنگی در فصول سرد کمتر خواهد بود و همانند بهار یا تابستان افزایش تعداد افراد مبتلا در کشور مشاهده نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
ابتلا به تب دنگی در فصول سرد سال کاهش می‌یابد

تب دنگی به عنوان یک بیماری عفونی که به وسیله پشه‌‌ای خاص منتقل می‌شود، به‌طور گسترده در سراسر جهان گسترش یافته و تعداد افراد مبتلا به این بیماری در سال جاری میلادی، به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است، رکورد و آمار بالایی که نگرانی‌ها را در این خصوص افزایش داده است.

براساس آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر نهاد‌ها، تعداد مبتلایان به تب دنگی، حدود ۶.۳ میلیون تخمین زده شده بود. این آمار در حالی ارائه شد که همگان سال گذشته میلادی را بدترین سال پیش رو از لحاظ ابتلا می‌دانستند. حال در سال ۲۰۲۴ و با توجه به آمار مبتلایان که به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده، شاهد ابراز نگرانی‌های مختلف هستیم.

براساس اعلام سامان جهانی بهداشت، این بیماری به وسیله ویروس دنگی ایجاد می‌شود و در هنگام بروز علائمی مانند تب بالای نزدیک به ۴۰ درجه سانتیگراد، سردرد شدید و درد عضلانی خود را نشان می‌دهد، همچنین گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد موارد بدون علامت هستند، اما در موارد نادر، تب خونریزی‌دهنده دنگی ممکن است ایجاد و منجر به مرگ شود.

شناسایی ۱۸۴ مبتلا به تب دنگی

گسترش این بیماری در سراسر جهان، موجب نگرانی در بین مسئولان وزارت بهداشت ایران نیز شد و از روز اول شیوع گسترده این بیماری، تعداد افراد مبتلا مورد رصد قرار گرفت و همواره مردم نیز نسبت به این بیماری و راه‌های ابتلا به آن آگاه شدند.

براساس آخرین آماری که از سوی شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره افراد مبتلا به تب دنگی منتشر شده، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۸ شهریورماه بالغ بر ۱۸۴ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

عرشی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر موارد تشخیص داده‌شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند، گفته است: « ۱۳۱ مورد سابقه سفر به کشور امارات، ۹ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین (آفریقا) داشته‌اند.»

عرشی در ادامه با یادآور شدن این موضوع که ۴۲ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند، افزوده است:«۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و ۳۱ مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند. یک نفر از بیماران دارای ملیت آفریقایی، چهار نفر ملیت افغانستانی، سه نفر ملیت پاکستانی و باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آمار فوتی‌های تب دنگی بیان کرده است: «تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است. در حال حاضر پشه "آئدس اجیپتی" در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا در طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد. پشه "آئدس آلبوپیکتوس" نیز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور صید شده و یا با احتمال زیاد مستقر شده است.»

ابتلا به تب دنگی در فصول سرد سال کاهش می‌یابد

حال که در روزهای پایانی فصل تابستان هستیم، بسیاری از افراد معتقدند با توجه به کاهش دما و همچنین شروع فصول سرد سال، آمار ابتلا به تب دنگی کمتر خواهد شد، زیرا هوای گرمی که متسعد شیوع بیماری و حرکت پشه‌ها باشد وجود ندارد. در این رابطه با دکتر حسن نوری ساروی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور به گفت‌وگو پرداختیم.

دکتر حسن نوری ساروی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش دما منجر به کاهش شیوع تب دنگی در کشور خواهد شد، گفت: «به صورت کلی پشه آئدس ناقل این بیماری است و پشه نیز وقتی آبگیرها فعالترند، شروع به تخم‌گذاری می‌کنند.»

وی افزود: «باید توجه داشت که این آبگیرها که بستر مناسبی برای تخم‌گذاری هستند، بیشتر در ایام گرم سال، یعنی بهار و تابستان فعالند و در فصول سرد، این فعال بودن به میزان کمتری خواهد رسید.»

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور در پایان خاطرنشان کرد: «با توجه به مطالب گفته شده، نتیجه می‌گیریم که شیوع این بیماری در فصول سرد کمتر خواهد بود و همانند بهار یا تابستان شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا در کشور نخواهیم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار