پانا گزارش میدهد؛
افزایش نرخ جریمههای رانندگی، عاملی بازدارنده برای تصادفات جادهای
تهران (پانا) - براساس گزارشها و آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان پلیس راهور، طی دوماه اخیر در مقاطع زمانی مختلف شاهد کاهش آمار تصادفات رانندگی و همچنین کاهش میزان تصادفات منجر به فوت مشابه آمار سال قبل بودهایم که این موضع حکایت از بازدارندگی افزایش اعمال نرخ جریمههای رانندگی دارد.
فروردین ماه سال جاری بود که احمد وحیدی، وزیر کشور وقت با حضور در جمع خبرنگاران از بهروزرسانی نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی در کشور خبر داد و گفت که این موضوع توسط هیات وزیران دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و آییننامه این جرایم، متناسب با نرخ تورم بهروزرسانی شده است که بهزودی نیز ابلاغ خواهد شد.
در ابتدای امر واکنشهای مطلوبی نسبت به این افزایش نرخ جریمهها از سوی افکار عمومی نشان داده نشد و حتی در مواردی نیز مردم اقدام به مطرح کردن انتقاداتی کردند و از میانگین ۵ برابر شدن نرخ جریمهها گلایهمند بودند، اما نکته قابل تامل در این خصوص این بود که آخرین نرخهای جریمههای رانندگی مصوب سال ۱۳۹۴ هیات وزیران بود؛ در واقع یعنی افزایش نرخ جریمه ناشی تخلفات رانندگی، پس از ۹ سال انجام شده است.
براساس موارد مطرح شده درباره افزایش نرخ جریمهها، این اقدام با هدف تقویت فرهنگ رانندگی ایمن و جلوگیری از وقوع تصادفات طراحی شده است. همچنین طی بررسیهایی که از سوی کارشناسان مربوطه انجام شده، با افزایش جریمهها، رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را دقیقتر و مقررات ترافیکی را با انگیزه بیشتری رعایت میکنند. علاوه بر این موارد میان موضوع افزایش جریمهها و ارتقای ایمنی جادهها و کاهش تخلفات یک رابطه مستقیم وجود دارد، رابطهای که در کشورهای دیگر نیز به اثبات رسیده و کاهش تصادفات جادهای را در پی داشته است.
۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ بود که معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا از اجرای جدول جدید تخلفات رانندگی پس از بهروزرسانی سامانههای هوشمند خبر داد. سردار محمدباقر سلیمی در این خصوص گفت: «در خردادماه سال جاری پس از بررسیهای کارشناسی و تحلیل وضعیت رفتارهای ترافیکی، جدول جدید جرایم رانندگی به تصویب هیئت دولت رسیده بود. در نرخ های اعلامی جدید به طور میانگین شاهد افزایش ۳.۱ برابری جرایم رانندگی هستیم.»
سردار سلیمی ادامه داد: «همکاران ما به دنبال کشف تخلف و اعمال قانون بیشتر نیستند، ولی بر حسب وظیفه اگر در کنترلها و نظمبخشی ترافیکی شاهد تخلفی باشند، انتظار و خواست جامعه از ما این است که قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی را به دقت نظارت و اجرا کنیم.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «امیدواریم با پیوستن همه هموطنان عزیز به پویش "نه به تخلف، نه به جریمه" شاهد رفتارهای مطلوب ترافیکی در رانندگی باشیم و افزایش نرخ جرایم رانندگی، بازدارندگی لازم را برای معدود افراد قانونگریز ایجاد و کاهش تصادفات و جانباختگان ناشی از آن را در پی داشته باشد.»
حال نزدیک به دوماه از اعمال نرخ جدید جریمههای تخلفات رانندگی میگذرد و در این ایام دو پیک ترافیکی بزرگ را داشتهایم که در هردو مورد، آمارها از کاهش میزان تخلفات و تصادفات حکایت دارد. اولین پیک ترافیکی مربوط به تردد زائران اربعین حسینی بود. در این خصوص سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در چند نوبت اقدام به ارائه گزارشات مختلف کرد و گفت: «از ابتدا تا دهم ماه صفر تعداد وقوع کل تصادفات اعم از جرحی و خسارتی به میزان ۴۰ درصد کاهش داشته است. در تعداد تصادفات جرح و فوتی نیز شاهد کاهش ۳۶ درصدی بودیم و متاسفانه تنها دو نفر از زائران در تصادفات رخ داده در مسیر برگشت از مرز جان خود را از دست دادهاند که البته همانطور که بارها اعلام کردهایم حتی یک مورد جانباخته در تصادفات نیز از نظر پلیس زیاد است.»
وی در نوبت دیگری از کاهش ۲۳ درصدی تصادفات منجر به فوت خبر داد و اظهار کرد: «برابر گزارشهای دریافتی از ابتدای ماه صفر تا ساعت ۲۴ روز جمعه دوم شهریور در مجموع ۱۴ فقره تصادف فوتی مرتبط با زائران اربعین در جادههای کشور رخ داده که در پی آن ۲۰ نفر در صحنه تصادف جان باختهاند. همچنین ۷۷ فقره تصادف جرحی نیز رخ داده که درپی آن ۱۵۵ نفر مصدوم شدهاند.»
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه این آمار شامل تصادفات اتوبوسهای خارجی نیست، گفت: «برابر آمارهای ما، تصادفات فوتی مربوط به زائران اربعین تاکنون کاهش ۲۳ درصدی داشته است. همچنین در مورد تصادفات جرحی نیز با کاهش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبهرو بودهایم.»
همچنین سردار حسینی درخصوص پیک ترافیکی ایام پایانی ماه صفر اظهار کرد: «در عین حال با وجود افزایش حجم تردد، خوشبختانه آمار تصادفات نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس آمار رسمی پلیس راهور، شاهد ۱۹ درصد کاهش در مجموع تصادفات بودهایم که این کاهش به ترتیب ۱۶ درصد در آمار جانباختگان، ۴۶ درصد در تصادفات جرحی و خسارتی مشاهده شده است.»
علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، سرهنگ سیاوش محبی، جانشین پلیس راه راهور فراجا با اشاره به کاهش جانباختگان تصادفات رانندگی عنوان کرد: «با توجه به اینکه شهریورماه، پرخطرترین ماه از نظر تصادفات جادهای است ولی طی روزهای یکم تا هفدهم شهریور ماه سال جاری، شاهد کاهش تعداد جانباختگان و افت حدود ۳۱ درصدی فوتیهای تصادفات سر صحنه نسبت به مشابه سال قبل بودهایم.»
حال با این تفاسیر آنچه برداشت میشود این است که اعمال افزایش نرخ جریمههای رانندگی عاملی مهم و بازدارنده برای کاهش میزان تصادفات جادهای، آنهم در دو پیک ترافیکی کشور بوده است، کاهشی که در مرداد و شهریورماه رقم خورده است، ماههایی که بیشتر خانوادههای ایرانی آخرین سفرهای تابستانی خود را قبل از شروع پاییز و سال تحصیلی انجام میدهند.
البته این نکته را نباید از یاد ببریم که تصادفات جادهای به هر میزان که باشد موجب ناراحتی افراد و خانوادهها میشود، سرمایه انسانی کشور را از بین خواهد برد و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصادی کشور وارد میکند. افزایش نرخ جریمهها فقط یکی از راههای کاهش است و عوامل دیگری نیز در این رابطه میتوانند موثر باشند که از جمله این عوامل میتوان به تولید خودروی با کیفیت توسط خودروسازان داخلی، واردات خودروی با کیفیت و همچنین رسیدگی به وضعیت راههای کشور اشاره کرد. مواردی که هرکدام نیاز به همت، برنامهریزی و اجرای سیاستهای درست توسط سازمانها، نهادها و ارگانهای مربوطه دارد.
ارسال دیدگاه