چالش این روزهای پایتخت‌نشینان؛

دست و پنجه نرم کردن شهروندان با نبود دستگاه شارژ کارت بلیت در خطوط BRT

تهران (پانا) - شارژ کارت بلیت برای استفاده از خطوط اتوبوس‌های تندرو یکی از مواردی است که این روزها با توجه به فقدان و خرابی دستگاه‌های شار کارت بلیت، برای شهروندان تهرانی تبدیل به یک چالش شده و گلایه‌ها پی در پی را به داشته است.

کد مطلب: ۱۴۹۹۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
دست و پنجه نرم کردن شهروندان با نبود دستگاه شارژ کارت بلیت در خطوط BRT

استفاده از خطوط BRT بیش از یک دهه است که در میان شهروندان تهرانی نهادینه شده و ساکنان پایتخت به دلیل دسترسی‌های خوب این خطوط، برای استفاده از حمل و نقل عمومی پس از مترو دومین انتخابشان اتوبوس‌های تندرو است. این اتوبوس‌ها نسبت به سایر اتوبوس‌های عادی شهر تهران از امکانات بهتر و بالاتری برخوردار هستند و همواره توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است، اما یک نکته از روز اول برای مسافران چالش بوده و آن موضوع چیزی نیست جز تهیه بلیت.

از روز اول فعالیت اتوبوس‌های تندرو در پایتخت، تردد فقط با داشتن کارت بلیت امکان‌پذیر بود و متصدی ایستگاه اجازه دریافت وجه نقد را از مسافر نداشت و ندارد. در گذشته شهروندان تهرانی در محل ایستگاه می‌توانستند کارت بلیت خود را شارژ کنند اما طی چند وقت اخیر مشکلاتی مانند خرابی دستگاه شارژ، فقدان و یا خاموش بودن آن در ایستگاه، مشکلات عدیده‌ای را برای مسافران به وجود آورده است.

یکی از متصدیان دریافت بلیت در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در این خصوص می‌گوید: «چند وقتی است که با این مشکل مواجه هستیم و مردم همواره از ما گلایه دارند، اما ما واقعا تقصیری نداریم و این مسئله به ما مربوط نیست. اینکه دستگاه خراب است و یا اصلا وجود ندارد به ما ربطی ندارد و فقط به ما گفته‌اند حتما بلیت زده شود تا مسافر بتواند سوار شود.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسافر باید از موجود کارت بلیت خود مطمئن باشد و پس از آن به ایستگاه مراجعه کند، گفت: «مسافران حتما در مترو اقدام به شارژ کارت بلیت خود بکنند و یا از سامانه اینترنتی شهرزاد که از سوی شهرداری معرفی شده است این کار را انجام دهند.»

این متصدی ایستگاه خطوط BRT در پاسخ به این پرسش که آیا وجه نقد هم دریافت می‌شود یا خیر، بیان کرد: «ما اجازه دریافت وجه نقد را نداریم زیرا با ما برخورد می‌شود. گاهی مواقع مسافر می‌گوید کارت بلیتم شارژ ندارد، بگذارید نقدی حساب کنم، اما واقعا نمی‌توانیم این کار را بکنیم، چون برخلاف چیزی است که به ما گفته شده است و حتی احتمال دارد جریمه شویم.»

WER

در ادامه خبرنگار پانا به سراغ یکی از شهروندان تهرانی می‌رود و در خصوص معضل دستگاه‌های شارژ کارت بلیت از او می‌پرسد، وی در پاسخ به خبرنگار پانا می‌گوید: «مشکل هر روزه ما ورود به BRT است، هر وقت کارت بلیت شارژ داشته باشد، همه چیز بر وفق مراد است و رابطه حسنه‌ای میان ما و متصدی ایستگاه برقرار است، اما امان از آن  روزی که کارت بلیت فاقد موجودی باشد، با متصدی ایستگاه به دشمن خونی هم بدل می‌شویم، ما عجله داریم که برویم و او نمی‌گذارد و دستگاه برای شارژ کارت بلیت در ایستگاه وجود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «نمی‌دانیم شهرداری چه زمانی قرار است این دستگاه‌ها را درست کند تا ما به راحتی کارت خود را شارژ کنیم. متصدیان به ما می‌گویند از سامانه شهرزاد استفاده کنید، خب نمی‌تـوانیم که در آن شلوغی و ازدحام که هر لحظه ممکن است گوشی ما را به سرقت ببرند از تلفن همراه و اینترنت استفاده کنیم. علاوه بر تمامی این موارد یکبار سامانه شهرزاد را شارژ کردم و سریال کارت بلیت را نیز وارد کردم، اما اتفاقی رخ نداد و کارت شارژ نشد و سامانه خطا داد.»

این شهروند تهرانی افزود:‌ «همچنین ایستگاه مترو نزدیک خانه من نیست تا به آن‌جا مراجعه کنم و کارت خود را شارژ کنم و این موضوع تبدیل به معضل چند روز یکبار من شده است.»

Capture

در ادامه به سراغ شهروند سالمندی رفتیم و درباره عدم وجود دستگاه شارژ کارت بلیت در خطوط اتوبوس‌های تندرو از او پرسیدیم، وی گفت: «باور کنید این موضوع طی چند وقت اخیر تبدیل به یک بحران برای من شده است. هر وقتی که کارت بلیتم شارژ نداشته و یا شارژ آن کم بوده دچار استرس شده‌ام. نه مترو نزدیک خانه ما قرار دارد و نه می‌‌توانم از سامانه شهرزاد استفاده کنم. یک تلفن همراه ساده دارم که فقط زنگ می‌خورد یا زنگ می‌زنم، حتی بلد نیستم که پیامک بزنم. همچنین با اینترنت بیگانه هستم، چون از سن من این چیزها گذشته است.»

وی تاکید می‌کند: «سنی از من گذشته و نمی‌توانم هر چند روز یکبار دنبال یک ایستگاه مترو باشم تا کارتم را شارژ کنم،‌ اصلا مترو هم نزدیک باشد، ما انسانیم و احتمال دارد که فراموش کنیم. قبلا در کنار هر ایستگاه ‌BRT یک اتاق وجود داشت که چند دستگاه درون آن وجود داشت، اما الان حتی همان اتاقک‌های کوچک را هم بسته‌اند. ای کاش شهرداری فکری به حال این ماجرا بکند تا ما به راحتی بتوانیم در همان ایستگاه BRT، موجودی کارت بلیت خود را افزایش دهیم.»

البته جدا از گفته‌های شهروندان تهرانی و همچنین اظهارات متصدی دریافت بلیت در ایستگاه اتوبوس‌های تندرو، شهرداری اقدام به تعمیر برخی دستگاه‌ها و همچنین استفاده از دستگاه‌های سیار شارژ کارت بلیت کرد، اما این موضوع بازهم جوابگوی نیاز شهروندان تهرانی نبود و محدودیت‌هایی را در پی داشت؛ برای مثال دستگاه‌های سیار دارای باتری و میزان کارکرد مشخص در یک روز هستند و اگر میزان شارژ برقی آن‌ها تمام شود دیگر کارایی ندارند و خاموش می‌شوند.

همچنین در رابطه با استفاده از سامانه شهرزاد برای شارژ کارت بلیت، با توجه به سخنان آن شهروند سالمند تهرانی، بسیاری از ساکنان پایتخت از تلفن همراه هوشمند استفاده نمی‌کنند و اصلا با کارایی شهرزاد آشنا نیستند، حتی در گفت‌وگو با برخی دیگر از شهروندان، آن‌ها حتی نمی‌‌دانستند شهرزاد چیست و اصلا مربوط به کدام ارگان و نهاد است.

به هرحال امید است شهرداری تهران هرچه سریعتر نسبت به موضوع واکنش نشان داده و اقدامات لازم را انجام دهد، زیرا میزان گلایه شهروندان تهرانی از این موضوع هر روز بیشتر دیروز می‌شود و تردد در سطح شهر تهران و همچنین ازدحام جمعیت نیز افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار