یک کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

باید به سراغ تعاریف جدید اقتصادی رفت که آب‌محور نباشد

خشکسالی همیشه با کشور ایران همراه بوده و پدیده جدیدی نیست

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط‌زیست معتقد است باید به سراغ تعاریف جدید اقتصادی رفت که آب محور نباشد و اگر این موضوع درست اجرا شود، تمامی بحران‌های ناترازی آبخوان‌ها، خشک شدن تالاب‌ها، نابودی رودخانه‌ها، افزایش تولید گرد و خاک، مهاجرت و متروکه شدن روستاها بهبود خواهد یافت.

کد مطلب: ۱۴۹۷۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
باید به سراغ تعاریف جدید اقتصادی رفت که آب‌محور نباشد

محمد درویش در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه آیا کشور ایران در شرایط بحرانی خشکسالی قرار گرفته است یا خیر، اظهار کرد: «ما دچار بحران خشکسالی نیستیم. وضعیت اقلیمی ما همیشه همین‌گونه بوده است، زیرا در منطقه‌ای از نیم کره شمالی قرار گرفته‌ایم که میزان ریزش‌های آسمانی‌اش بین یک سوم تا یک چهارم میانگین کل ریزش‌های آسمانی کره زمین است و تبخیر هم دوبرابر تبخیر جهانی است.»

وی افزود: «این‌ها واقعیت‌های اقلیمی است، خشکسالی همیشه با ما همراه بوده و پدیده جدیدی نیست. درایت نظام حاکم بر کشور است که باید با توجه به واقعیت‌های موجود چیدمانی طراحی کند که خشکسالی نتواند آن را تهدید کند، باید به سراِغ روش‌هایی برای تولید پول و ثروت و کار رفت که کمترین وابستگی را به منابع آبی داشته باشد.»

این کارشناس محیط‌زیست اضافه کرد: «نمونه‌ای موفق از تولید پول و ثروت بدون وابستگی به منابع آبی کشور امارات است. بارندگی این کشور به اندازه استان یزد نیست و گرمای زیادی هم دارد ولی درآمد تجارت غیر نفتی سال گذشته این کشور ۹۵۳ میلیارد دلار بوده است. این کشور ۳۰ هزار کیلومتر مربع است و حتی از استان سمنان نیز کوچکتر است، هیچکدام از تنوع‌های ما را در حوزه طبیعی، تاریخی، فرهنگی و نیروی انسانی متخصص ندارد ولی توانسته است چنین پول و ثروتی را بدون وابستگی به منابع آبی خلق کند.»

درویش تاکید کرد: «اگر ما بر پایه تدبیر و خردمندی چیدمان اقتصادی خود را طراحی کنیم، می‌توانیم پول تولید کنیم. باید به سراغ تعاریف جدید اقتصادی برویم که آب محور نباشد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم تمامی بحران‌های ناترازی آبخوان‌ها، خشک شدن تالاب‌ها، نابودی رودخانه‌ها، افزایش تولید گرد و خاک، مهاجرت و متروکه شدن روستاها بهبود خواهد یافت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار